Elke regio bemande brandweerpost

Auteur Topic: Elke regio bemande brandweerpost  (gelezen 3977 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Gepost op: 24 oktober 2006, 17:49:17
In elke Zeeuwse regio moet overdag een bemande brandweerpost komen. Alleen op die manier kunnen de aanrijtijden van de brandweer acceptabel worden gehouden. Dat zegt Frans Captijn,
directeur van de Veiligheidsregio Zeeland.

De brandweer haalt de norm van acht minuten aanrijtijd overdag nauwelijks. Overigens benadrukt directeur Captijn dat de komst van de bemande posten niet automatisch betekent dat de
kleine kazernes zullen verdwijnen

Ik denk wel dat dit toekomst muziek voor heel Nederland gaat worden.....! Hoe zien jullie dit?

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2006, 18:00:21
Het zou me inderdaad niets verbazen als dit de toekomst wordt.

Hoe zien ze daar alleen de regio, is dat een bepaalde gebied, district (zoals in het Utrechtse) of per regio (maar dat zou betekenen dat er maar 1 bemande post is)?

Ik denk dat het gewoon een feit is dat het steeds moeilijker zal worden om OVERDAG in alle kleine gemeenten een compleet voertuig op de weg te krijgen. Ik hoop alleen wel dat de gemeenten die het wel lukken zelf mogen blijven uitrukken. Net zoals 's avonds overigens, dan zijn er veel meer korpsen die wel compleet de weg op kunnen.

Dus denk inderdaad dat we deze kant opgaan, ik hoop alleen dat de kleinere posten wel kunnen blijven bestaan. Daarmee gecombineerd dat korpsen met bijvoorbeeld een eigen afdeling preventie ook behouden blijven, juist voor het contact met de burger. (we moeten natuurlijk wel gezamlijk werken en niet op elke afdeling zelf het wiel gaan uitvinden!)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2006, 18:26:08
Het zou me inderdaad niets verbazen als dit de toekomst wordt.

Hoe zien ze daar alleen de regio, is dat een bepaalde gebied, district (zoals in het Utrechtse) of per regio (maar dat zou betekenen dat er maar 1 bemande post is)?

Ik denk dat het gewoon een feit is dat het steeds moeilijker zal worden om OVERDAG in alle kleine gemeenten een compleet voertuig op de weg te krijgen. Ik hoop alleen wel dat de gemeenten die het wel lukken zelf mogen blijven uitrukken. Net zoals 's avonds overigens, dan zijn er veel meer korpsen die wel compleet de weg op kunnen.

Dus denk inderdaad dat we deze kant opgaan, ik hoop alleen dat de kleinere posten wel kunnen blijven bestaan. Daarmee gecombineerd dat korpsen met bijvoorbeeld een eigen afdeling preventie ook behouden blijven, juist voor het contact met de burger. (we moeten natuurlijk wel gezamlijk werken en niet op elke afdeling zelf het wiel gaan uitvinden!)

Eigen gemeentelijke afdeling preventie kan je wel vergeten.... Dat gaat regionaal georganiseerd worden om body en kennis te houden!  :)

marcel-beets

• Forum gebruiker
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2006, 19:17:40
ik weet niet hoe groot die regios zijn  qua oppervlakte en inwoners  

maar hier gaan we het met 1 per regio niet redden

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:23:10
Wat ik heb gelezen is dat het meer om Rapid Intervention Vehicels (RIV's) gaat. Zegmaar snelle wagens met 3 a 4 man uitrukken vanaf een centraal gelegen plek om zodoende de "norm" te halen.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:29:01
Wat ik heb gelezen is dat het meer om Rapid Intervention Vehicels (RIV's) gaat. Zegmaar snelle wagens met 3 a 4 man uitrukken vanaf een centraal gelegen plek om zodoende de "norm" te halen.

Ow.... en wat gaan die doen bij een woningbrand.... ::) ::) :-X

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:30:26
Wachten tot alsnog die TS er is met nog eens 6 man  ::)

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:41:42
aanvullen van de lokale TS die dan misschien met maar 4 man uitrukt ;)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:45:45
aanvullen van de lokale TS die dan misschien met maar 4 man uitrukt ;)

http://www.csi-auto.nl/carshopping/1006/volvo-rmodellen-3.jpg

Dus eigenlijk ergens een zeer snelle wagen, bijvoorbeeld een volvo S60 R, met 4 personen inclusief de lokale Schumacher aan het stuur die snel naar de brand rijd om de lokale TS aan te vullen....  ;D ;D ;D ;D

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2006, 07:48:01
Tsja, ik denk dat de optie waarover men praat met een SIV een zoethoudertje is... Zo van: "dan alarmeren we toch nog gewoon de lokale vrijwilligerspost en komt er vanaf de 'centrale post' wat ondersteuning." Daarmee houdt men natuurlijk alle bestaande vrijwilligersposten te vriend en krijgen de vrijwilligers op die posten niet het gevoel dat overdag de uitrukken van hun afgepakt gaan worden. In mijn ogen komt het over als 'bang om vergaandere maatregelen te treffen'.

Persoonlijk zie ik veel meer in het model dat ze in het Stadgewest Vlissingen-Middelburg gebruiken: Overdag voor de eerste uitruk uitsluitend beroepskrachten vanaf de centrale hoofdpost. 8 man totaal voor het bemannen van TS en AL. Dat betekent dat de vrijwilligers, tijdens kantooruren, NIET gealarmeerd worden, tenzij er opgeschaald wordt of er tegelijkertijd een tweede calamiteit is. Je ziet nu dat men tijdens kantooruren de complete gemeentes Vlissingen, Middelburg en een zuidelijk stukje van de gemeente Veere vanaf 1 post kan bedienen.

Gr
Erik