Elke regio bemande brandweerpost

Auteur Topic: Elke regio bemande brandweerpost  (gelezen 3978 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2006, 07:49:58
En ter verduidelijking:

Het woord 'regio' in de beginquote heeft geen betrekking op brandweerregio's, maar op de verschillende regio's binnen de brandweerregio Zeeland (want er is maar 1 brandweerregio in Zeeland). Het was immers een stuk uit de Zeeuwse pers en dan is het begrip brandweerregio niet relevant.

Gr
Erik

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2006, 07:54:26
Eigen gemeentelijke afdeling preventie kan je wel vergeten.... Dat gaat regionaal georganiseerd worden om body en kennis te houden!  :)

Een eigen gemeentelijke afdeling preventie is uiteraard verleden tijd. Dat wordt binnen de nieuwe veiligheidsregio's allemaal op 1 hoop gegooid. Echter, het is nog maar de vraag of men in alle regio's dan de werkplekken ook allemaal op 1 hoop gooit. In Zeeland zal het zo zijn dat men allemaal onder 1 grote afdeling komt te vallen, maar dat de werkplekken verspreid zijn over de gemeenten om zo efficiënter te kunnen werken (ivm de lokale kennis van objecten, maar ook de reisafstand ed). Dat personeel zou dus wel een rol kunnen spelen in de 'beroepsuitruk' in de kantooruren. Echter... dan moet je toch dingen gaan regelen (kazerneren oid), want preventisten werken een flink deel van hun tijd buiten de deur (controles, bouwvergaderingen enz enz).

Gr
Erik

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2006, 08:50:28
Citaat
Je ziet nu dat men tijdens kantooruren de complete gemeentes Vlissingen, Middelburg en een zuidelijk stukje van de gemeente Veere vanaf 1 post kan bedienen.

Erik,

Je hebt het dan over een redelijk stedelijk gebied. Met een beetje de provincie in mijn achterhoofd kom ik dan al op een aardig aantal bemande posten die er bij moeten komen. Ik denk dat de politiek dan keuzes moet gaan maken en dan is het afwegen of men kiest voor een x-aantal euries of men de overschrijdingen accepteerd. Persoonlijk zie ik het nut van bemande posten niet erg zitten. In de eerste plaats omdat het een erg dure oplossing is en in de tweede plaats omdat er niets gebeurt. Ik ben benieuwd welke constructie ze willen gaan bedenken om dit toch aantrekkelijk te maken!

Citaat
Echter... dan moet je toch dingen gaan regelen (kazerneren oid), want preventisten werken een flink deel van hun tijd buiten de deur (controles, bouwvergaderingen enz enz).

Wil je preventisten in gaan zetten voor de eerste uitruk gaat dit een zware druk leggen op de manier van werken. Zoals je al zegt zijn die mensen als het goed is veel buiten de deur en dit zal in de toekomst alleen maar meer worden. Ik zie dan ook geen heil in deze oplossing. Je wilt toch een gegarandeerde uitruk hebben en wil je een tijdwinst hebben moet je toch binnen een minuut na alarm met die rode wagen aan het rijden zijn. Als je dan nog eerst moet wachten op brandwacht Piet en Klaas dan is die winst voor je ogen weer verloren.

Speelt daarnaast nog mee wat je die mensen op de kazerne moet gaan laten doen! Een hele dag uit de neus eten gaat ook snel vervelen denk ik ;)

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2006, 17:45:09
Tsja, en er zijn nog wel wat meer haken en ogen...

Er zijn een aantal gemeenten die bijvoorbeeld maar een beperkt aantal personeelsleden in dagdienst hebben (en dan ook nog voor preventie). Dus daar kan je in ieder geval met een dagdienstbezetting uit kantoorpersoneel ook niet uit de voeten.
Bovendien zijn er maar enkele gemeenten waar het kantoorpersoneel op een kazerne werkt, in het merendeel van de gemeenten werkt het kantoorpersoneel vanuit de gemeentehuizen.

We zullen het allemaal wel gaan zien wat er gaat gebeuren :-)

Gr
Erik