Ik deel die mening vaak. Ik ben iemand die er altijd op zit te zaniken dat alle lijnen recht en strak zijn. Bij deze foto vind ik het dan meevallen, het is hier goed gebruikt, wat komt omdat Het lintje dan wel goed (recht) hangt (hij zou nog wat naar rechts mogen hellen misschien.)
Erg belangrijk bij foto's met een beperkte DOF is ook de achtergrond. Je zet die dan niet op focus, maar bij het gros van de mensen die hier met DOF speelt zit er een kitlens op de camera, die vaak een erg lelijke onscherpte geeft. Zeker naarmate ze het diafragma dicht gaan knijpen tot f8 of kleiner. Veel ronde, harde vormpjes in de achtergrond. Een zeer egale achtergrond, wat vaak bereikt wordt bij f1.8/2.8 is in dat opzicht veel mooier.
Ik deel dus de vraag van Stefan Verkerk, Waarom vind jij je foto's zo mooi? Ik vind ze niet bijzonder mooi ofzo, gewoon neutrale foto's. Jij als fotograaf hebt natuurlijk een andere (objectieve) visie hierop.
Zo'n foto van een motor-lamp zegt me dan helemaal niets. Hij staat erg storend scheef, een halve brandweer auto op de achtergrond, stukje straat, stukje gebouw, wat mensen. Nee, dat is 'm niet voor mij.
Het blijft kijken, bij dat fotograferen. Wat is er in focus? Hoeveel? Staat het recht? Maar ook: Hoe is het met de achtergrond? Storende, over- of onderbelichte delen etc.
Oefenen