Stabilisatie is er voor om beweging van de fotograaf, zijn zgn vaste hand, te beperken. Hoe groter je lens in mm bij een hogere sluitertijd nodig is om bewegings onscherpte te voorkomen bijv
Een 200 mm lens zonder stabilisatie is de regel Kan je met 1/200 sec uit de hand fotograferen, met mijn 70-200f2.8 ISM kan ik en beetje vaste hand 2-3stops lagere sluitertijd gebruiken bijv 1/60 sec of zelfs 1/30 sec
Een 24mm lens kan je volgens de regel gebruiken tot 1/20 sec.
Als ik naar de foto kijk, ziet ik geen bewegingonscherpte in het totale beeld, de beweging is alleen in de persoon. Dit betekend als de persoon stil had gestaan je een totaal scherpe foto heb, kijk maar naar de persoon in de coh....
Je sluitertijd is dus te langzaam geweest om de beweging van de persoon te bevriezen..... Afhankelijk van de beweging welke je wil bevriezen moet je een snelheid van je sluitertijd kiezen. Bij een F1 auto of straal jager zal deze erg oog liggen 1/500 of 1/1000, maar wil je een slak zijn beweging bevriezen, kan je een veel langere sluitertijd kiezen van wellicht 1sec
Om een foto te maken heb je licht op je film of sensor nodig, daar zijn 3 variabelen in
Sluitertijd, diafragma en lichtgevoeligheid van de film. Hoe donkere het wordt, hoe kleiner het diafragma getal, hoe langer de sluiter open en hoe hoger de iso waarden.
Check bij je lenzen en camera wat je maximale diafragma is. Ik hebF1.2 en F2.8 ik weet dat ik met mijn 5DmkII zeker tot 3200 iso goed kan fotograferen zonder veel ruis in mijn beeld te krijgen. Dit is dus mijn speelruimte .....
Ik gebruik vaak bewegingonscherpte bewust, hier in dit beeld is het verkeerd, levert een bijdrage aan het verhaal, een scherpe bewegend persoon in beeld wordt het beeld m.i. Saaier.
Succes! En blijven oefenen en probeer er achter te komen waarom de bewegingonscherpte er is en hoe krijg ik deze scherp (als je dat wil)