Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !

Auteur Topic: Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !  (gelezen 108805 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Reactie #370 Gepost op: 25 september 2012, 23:52:35
Bij 1/30e heb je al gauw 'beweging' in je foto. 1/60e is zelfs met een hele stabiele hand al de minimale waarde om iets onbewogen vast te leggen.


Dit ben ik niet geheel met u eens. Bij de tegenwoordige generatie DSLR's en bijhorende kitlens zit al vaak stabilisatie (IS bij canon, VR bij Nikon, VC bij Tamron etc)

Zo lukt het mij om 1/6e van een seconde op 50mm scherp te krijgen. Verder word het toch discutabel. 1/10e op 105mm.

Maar in dit geval had het toch op 1/60e minimaal moeten liggen...iso omhoog dus  O0


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #371 Gepost op: 26 september 2012, 06:55:19
Stabilisatie is er voor om beweging van de fotograaf, zijn zgn vaste hand, te beperken. Hoe groter je lens in mm bij een hogere sluitertijd nodig is om bewegings onscherpte te voorkomen bijv

Een 200 mm lens zonder stabilisatie is de regel Kan je met 1/200 sec uit de hand fotograferen, met mijn 70-200f2.8 ISM kan ik en beetje vaste hand 2-3stops lagere sluitertijd gebruiken bijv 1/60 sec of zelfs 1/30 sec
Een 24mm lens kan je volgens de regel gebruiken tot 1/20 sec.

Als ik naar de foto kijk, ziet ik geen bewegingonscherpte in het totale beeld, de beweging is alleen in de persoon. Dit betekend als de persoon stil had gestaan je een totaal scherpe foto heb, kijk maar naar de persoon in de coh....

Je sluitertijd is dus te langzaam geweest om de beweging van de persoon te bevriezen..... Afhankelijk van de beweging welke je wil bevriezen moet je een snelheid van je sluitertijd kiezen. Bij een F1 auto of straal jager zal deze erg oog liggen 1/500 of 1/1000, maar wil je een slak zijn beweging bevriezen, kan je een veel langere sluitertijd kiezen van wellicht 1sec

Om een foto te maken heb je licht op je film of sensor nodig, daar zijn 3 variabelen in
Sluitertijd, diafragma en lichtgevoeligheid van de film. Hoe donkere het wordt, hoe kleiner het diafragma getal, hoe langer de sluiter open en hoe hoger de iso waarden.

Check bij je lenzen en camera wat je maximale diafragma is. Ik hebF1.2 en F2.8 ik weet dat ik met mijn 5DmkII zeker tot 3200 iso goed kan fotograferen zonder veel ruis in mijn beeld te krijgen. Dit is dus mijn speelruimte .....

Ik gebruik vaak bewegingonscherpte bewust, hier in dit beeld is het verkeerd, levert een bijdrage aan het verhaal, een scherpe bewegend persoon in beeld wordt het beeld m.i. Saaier.

Succes! En blijven oefenen en probeer er achter te komen waarom de bewegingonscherpte er is en hoe krijg ik deze scherp (als je dat wil)


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #372 Gepost op: 26 september 2012, 20:21:15
ik vind deze foto wel erg mooi gemaakt.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #373 Gepost op: 26 september 2012, 20:33:31
ik vind deze foto wel erg mooi gemaakt.


Vertel me waarom je hem mooi vindt? Ik bedoel er is niks scherp en er valt ook niks te zien wat er gebeurt...


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #374 Gepost op: 26 september 2012, 21:25:08
Vertel me waarom je hem mooi vindt? Ik bedoel er is niks scherp en er valt ook niks te zien wat er gebeurt...
Deze foto zou bij mij linea recta de prullenbak in verdwijnen, dus zo blijkt maar weer dat smaken verschillen. Ik zie aan de Exif dat de foto gemaakt is met een D40, ISO 400 (en dan al veel ruis), F5, 1/10 sec op 52mm.

De foto is daarnaast scheef, de ovd is doormidden geknipt en de TS is niet in een mooie hoek gefotografeerd. Ik ken de situatie tp niet, maar ik denk dat een stap of 2 naar rechts in combinatie met minder zoom (24mm bijv.) qua compositie al een beter beeld hadden getoond. Je vangt de TS dan van voren, de OvD staat er volledig op en er is meer omgeving te zien. De sluitertijd van 1/10 is uit de hand quasi onmogelijk, tenzij je ergens echt goed op kan steunen, of een enorm vaste hand hebt. Probeer dus een iets andere compo te kiezen, de sluitertijd te verhogen, en daarmee zal waarschijnlijk ook de ISO omhoog moeten, tenzij je toevallig een externe flitser hebt.

Ik zie met veel moeite op de foto dat er rook uit de garage komt en het lijkt erop dat de persoon op de ladder met breekwerk bezig is en de persoon rechts naast hem met een HD straal gereed staat.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #375 Gepost op: 26 september 2012, 21:45:08
Deze foto zou bij mij linea recta de prullenbak in verdwijnen, dus zo blijkt maar weer dat smaken verschillen. Ik zie aan de Exif dat de foto gemaakt is met een D40, ISO 400 (en dan al veel ruis), F5, 1/10 sec op 52mm.

De foto is daarnaast scheef, de ovd is doormidden geknipt en de TS is niet in een mooie hoek gefotografeerd. Ik ken de situatie tp niet, maar ik denk dat een stap of 2 naar rechts in combinatie met minder zoom (24mm bijv.) qua compositie al een beter beeld hadden getoond. Je vangt de TS dan van voren, de OvD staat er volledig op en er is meer omgeving te zien. De sluitertijd van 1/10 is uit de hand quasi onmogelijk, tenzij je ergens echt goed op kan steunen, of een enorm vaste hand hebt. Probeer dus een iets andere compo te kiezen, de sluitertijd te verhogen, en daarmee zal waarschijnlijk ook de ISO omhoog moeten, tenzij je toevallig een externe flitser hebt.

Ik zie met veel moeite op de foto dat er rook uit de garage komt en het lijkt erop dat de persoon op de ladder met breekwerk bezig is en de persoon rechts naast hem met een HD straal gereed staat.
de iso op de exif klopt niet want had de iso op mijn camera op 800 gezet  ;)
ik vind de foto niet "storend" scheef genomen maar dat is weer de kwestie smaken verschillen.
de hoogwerker heb expres in deze hoek genomen omdat ik wat met de flitsers en grill wou en nu ik de foto kritischer bekijk had ik inderdaad een stap naar rechts moeten doen en zo meer omgeving en de ovd er helemaal op gehad.
ik heb een goede vaste hand wat ik zie zelf heel weinig bewegingsonscherpte.
ik ben in bezit van een externe flitser maar die heb ik bij deze foto expres niet gebruikt anders hadden de brandweermannen op de achtergrond overbelicht geweest en dat wou ik net niet.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Reactie #376 Gepost op: 26 september 2012, 23:10:04
de iso op de exif klopt niet want had de iso op mijn camera op 800 gezet  ;)
ik vind de foto niet "storend" scheef genomen maar dat is weer de kwestie smaken verschillen.
de hoogwerker heb expres in deze hoek genomen omdat ik wat met de flitsers en grill wou en nu ik de foto kritischer bekijk had ik inderdaad een stap naar rechts moeten doen en zo meer omgeving en de ovd er helemaal op gehad.
ik heb een goede vaste hand wat ik zie zelf heel weinig bewegingsonscherpte.
ik ben in bezit van een externe flitser maar die heb ik bij deze foto expres niet gebruikt anders hadden de brandweermannen op de achtergrond overbelicht geweest en dat wou ik net niet.

Je kan dan altijd nog je camera op 800 zetten, exif liegt niet  :-X

Scheef is die inderdaad niet. Een stap naar rechts is inderdaad beter. Ik weet niet wat voor bril je op hebt, maar deze is dus zo onscherp als de malle. Zeker een gevalletje bewegingsonscherpte op 1/10e. Heb je Vibratie Reductie op je lens zitten? Zo ja, zet die eens aan. Zo nee, dan lekker omhoog met die iso (1600) kan die nog wel aan, mits je goed nabewerkt en de ruis verminderd.

Goed dat je een externe flitser bezit...maar leer hem dan gebruiken. Het hangt geheel af van op welke manier je de flits gebruikt. Gebruik hem nooit op de automatische stand maar op het tweede gordijn (rear sync). Zo hou je een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/30e, ISO 800, zachte flits (met omnibounce) en dan is het mooi belicht. Evt zouden de mensen op de VOORgrond wat overbelicht kunnen zijn, maar ook hier geldt het verhaal van het nabewerken.

Oefenen, oefenen en oefenen ;) Succes!


patrickaap

  • Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 428
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Reactie #377 Gepost op: 27 september 2012, 20:28:53
Het is niet echt bijzonder, maar vond het wel een grappig effectje  :)



Was oorspronkelijk dit:



Afbeeldingen zijn van mijzelf
Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #378 Gepost op: 27 september 2012, 20:47:19
a) de iso op de exif klopt niet want had de iso op mijn camera op 800 gezet  ;)
b) ik vind de foto niet "storend" scheef genomen maar dat is weer de kwestie smaken verschillen.
c) de hoogwerker heb expres in deze hoek genomen omdat ik wat met de flitsers en grill wou en nu ik de foto kritischer bekijk had ik inderdaad een stap naar rechts moeten doen en zo meer omgeving en de ovd er helemaal op gehad.
d) ik heb een goede vaste hand wat ik zie zelf heel weinig bewegingsonscherpte.
e) ik ben in bezit van een externe flitser maar die heb ik bij deze foto expres niet gebruikt anders hadden de brandweermannen op de achtergrond overbelicht geweest en dat wou ik net niet.
a) Dan klopt mijn Exif Viewer blijkbaar niet, hetgeen ik sterk waag te betwijfelen, want bij mijn foto's werkt hij wel altijd.
b) De foto is zeker niet storend scheef , maar hij is niet recht >:D
c) Als je wat met de flitsers en de gril wou  ??? had je ervoor kunnen kiezen je camera een paar graden naar links te draaien en een stap naar rechts te doen, zodat de OvD buiten het beeld valt, maar de grill er tenminste fatsoenlijk op staat. Een lichte invulflits had hierbij zeker geholpen.
d) Als het geen bewegingsonscherpte is wat ik en anderen zien, dan is het ruis door een vuile sensor of onscherpte door een mankement in je lens. De foto is zeker niet scherp.
e) Met een externe flitser is het een kwestie van heel veel oefenen totdat je de juiste instellingen onder de knie hebt onder de juiste omstandigheden. Dat kan bijvoorbeeld prima tijdens oefenavonden. Leer omgaan met verschillend omgevingslicht en met de reflectiestrepen op de pakken en voertuigen.

@patrickaap: een Nikon D40 die acceptabele foto's levert op ISO 1600 kan ik me niet voorstellen e050, 800 is wel de max. lijkt mij.


patrickaap

  • Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 428
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Reactie #379 Gepost op: 27 september 2012, 21:03:51
@patrickaap: een Nikon D40 die acceptabele foto's levert op ISO 1600 kan ik me niet voorstellen e050, 800 is wel de max. lijkt mij.

Nu vraag ik mij 1 ding af, hoe kom jij bij die beweringen dat ik een Nikon heb en de ISO waarde zo hoog waren?? Want dat klopt allemaal niet.

De ISO had op beide foto's een waarde van 400. En verder heb ik geen Nikon, maar een Sony Cybershot DSC-HX200V.
Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/