Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !

Auteur Topic: Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !  (gelezen 108788 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #420 Gepost op: 10 maart 2013, 20:25:49
Ik ben nieuw op dit forum, en de meeste foto's van mij zijn in Hollands Midden genomen. Wat foto's van mij; tips?

Met vriendelijke groet,

Michael de Man
Twitter: @112GouweIJssel

1.



2.



3.



4.



SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Reactie #421 Gepost op: 10 maart 2013, 22:46:39
Strak! Heel strak!  :D


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #422 Gepost op: 17 maart 2013, 02:11:23
Ik ben nieuw op dit forum, en de meeste foto's van mij zijn in Hollands Midden genomen. Wat foto's van mij; tips?

1. http://img547.imageshack.us/img547/9613/hvforum1b.jpg
Bij deze foto begrijp ik niet wat je wilt laten zien. In ieder geval niet de achtergrond lijkt mij. Als het om de helm gaat, waarom dan niet de hele helm in beeld?

2. http://img585.imageshack.us/img585/9347/hvforum2.jpg
Dit zijn altijd mooie plaatjes. Jammer dat het brandend onderwerp door de rook niet zichtbaar is, anders was de foto nog beter geweest. Nu kan daar in die rook van alles staan. Maar voor zoiets ben je afhankelijk van het moment, maar wel mooi in een serie foto's over het incident.

3. http://img692.imageshack.us/img692/8344/hvforum3.jpg
Een duidelijke foto. Niet verkeerd. Bij een volgende keer moet je ook eens proberen om de foto van wat meer afstand te nemen zodat je een overzichtsplaatje krijgt (breedte van de weg met overige verkeer, de brandende truck en iets meer van de rookpluim). Bij een brand zijn vaak de foto's die van ver af gemaakt zijn mooier dan die van kortbij. Zelf heb ik jarenlang voor een korps foto's gemaakt en deed dat in de meeste gevallen van vrij dichtbij, maar ik was vaak stikjaloers op de plaatjes die anderen hadden gemaakt van grotere afstand, juist de mensen die niet voorbij de linten mochten komen. Dicht bij het vuur is niet altijd de beste plaats voor mooie foto's.

4. http://img32.imageshack.us/img32/3833/hvforum4.jpg
Deze vind ik minder, eerder nietszeggend. Als er op de foto nog enige actie zichtbaar zou zijn dan zou het geen onaardig plaatje zijn geweest.

Verder zijn de foto's wel scherp en goed belicht.
Als je foto's maakt bij een incident, probeer dan om met één foto een verhaal te kunnen vertellen. Een krant plaatst normaal gesproken ook maar één plaatje. Als je dat kunt dan worden series met foto's altijd veel interessanter. De hoeveelheid foto's is niet van belang, wel de kwaliteit van net die ene foto. Ik zeg altijd: kiekjes maken kan iedereen, maar ik wil geen kiekjes maken. Maar gaandeweg leer je, althans de meesten, vanzelf wel wat beter kan  ;)
Veel succes met je fotografie!


guest14264

  • Gast
Reactie #423 Gepost op: 17 maart 2013, 15:18:41
1. http://img547.imageshack.us/img547/9613/hvforum1b.jpg
Bij deze foto begrijp ik niet wat je wilt laten zien. In ieder geval niet de achtergrond lijkt mij. Als het om de helm gaat, waarom dan niet de hele helm in beeld?


2. http://img585.imageshack.us/img585/9347/hvforum2.jpg
Dit zijn altijd mooie plaatjes. Jammer dat het brandend onderwerp door de rook niet zichtbaar is, anders was de foto nog beter geweest. Nu kan daar in die rook van alles staan. Maar voor zoiets ben je afhankelijk van het moment, maar wel mooi in een serie foto's over het incident.

3. http://img692.imageshack.us/img692/8344/hvforum3.jpg
Een duidelijke foto. Niet verkeerd. Bij een volgende keer moet je ook eens proberen om de foto van wat meer afstand te nemen zodat je een overzichtsplaatje krijgt (breedte van de weg met overige verkeer, de brandende truck en iets meer van de rookpluim). Bij een brand zijn vaak de foto's die van ver af gemaakt zijn mooier dan die van kortbij. Zelf heb ik jarenlang voor een korps foto's gemaakt en deed dat in de meeste gevallen van vrij dichtbij, maar ik was vaak stikjaloers op de plaatjes die anderen hadden gemaakt van grotere afstand, juist de mensen die niet voorbij de linten mochten komen. Dicht bij het vuur is niet altijd de beste plaats voor mooie foto's.

4. http://img32.imageshack.us/img32/3833/hvforum4.jpg
Deze vind ik minder, eerder nietszeggend. Als er op de foto nog enige actie zichtbaar zou zijn dan zou het geen onaardig plaatje zijn geweest.

Verder zijn de foto's wel scherp en goed belicht.
Als je foto's maakt bij een incident, probeer dan om met één foto een verhaal te kunnen vertellen. Een krant plaatst normaal gesproken ook maar één plaatje. Als je dat kunt dan worden series met foto's altijd veel interessanter. De hoeveelheid foto's is niet van belang, wel de kwaliteit van net die ene foto. Ik zeg altijd: kiekjes maken kan iedereen, maar ik wil geen kiekjes maken. Maar gaandeweg leer je, althans de meesten, vanzelf wel wat beter kan  ;)
Veel succes met je fotografie!

Ben ik niet met je eens, vind de platen erg strak!

1) Je ziet de helm met op de achtergrond de brandweermensen aan het werk
2) Hier zijn de OVD en BEV aan het overleggen over de brand, waarbij hij naar het incident wijst.
3) Ben ik deels met je eens, maar hier is het duidelijk dat het om een vrachtwagenbrand gaat op de A20 aan de rechterkant bij HMP 41,5 waarbij minimaal 1 baan is afgekruist.
4) Zegt juist heel veel, de brandblusser is namelijk helemaal leeg gespoten, wat dus betekend dat er nog geprobeerd is te blussen ;)


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #424 Gepost op: 18 maart 2013, 19:28:38
Ben ik niet met je eens, vind de platen erg strak!

1) Je ziet de helm met op de achtergrond de brandweermensen aan het werk
2) Hier zijn de OVD en BEV aan het overleggen over de brand, waarbij hij naar het incident wijst.
3) Ben ik deels met je eens, maar hier is het duidelijk dat het om een vrachtwagenbrand gaat op de A20 aan de rechterkant bij HMP 41,5 waarbij minimaal 1 baan is afgekruist.
4) Zegt juist heel veel, de brandblusser is namelijk helemaal leeg gespoten, wat dus betekend dat er nog geprobeerd is te blussen ;)

@RoelSmitsFotografie:  Die jongen vraag om tips. Jij geeft slechts aan dat de foto's 'strak' zijn en vervolgens ga je aan mij vertellen wat er op de foto's is te zien. Dat zie ik zelf ook wel. Ondanks dat je het niet eens bent met de mening van een ander blijven jouw tips, als fotograaf zijnde, uit.

Je geeft zelf aan fotograaf te zijn, dan kun jij nooit klaar zijn met slechts het woord 'strak'. Bij elke foto-opleiding, zelfs de meest simpele fotocursus, leer je om foto's van jezelf en van anderen te beoordelen, daar kom je er nergens mee klaar door slechts 'strak' te roepen, want daar leer je zelf niets van en de ander ook niets.
Maar goed, dan ga ik met jou in discussie, want jij bent het niet met mij eens, dus nogmaals de foto's:

1 de achtergrond is zo wazig dat de brandweerman niet tot nauwelijks herkenbaar is. De helm staat er maar gedeeltelijk op waardoor deze voor een buitenstaander al helemaal onherkenbaar is. Dat is mijn mening. Mijn tip is: Hij had of de helm er beter helemaal op kunnen zetten of de achtergrond minder wazig moeten maken, of misschien nog beter, allebei. Wat had jij in deze situatie met je camera gedaan?

2 Inderdaad overleg. Maar waarover? De foto is mooi, zoals ik reeds aangaf, maar nog mooier was geweest als het brandend voorwerp iets minder in rook gehuld zou zijn en je kon zien waarover die mannen overleg hadden. Dat is mijn mening en mijn tip is om een moment af te wachten dat de rook even is opgetrokken. Maar, het is een momentopname, want die mannen staan niet gedurende de hele inzet met hun vinger naar een potje rook te wijzen want dan krijgen ze beiden een lamme arm. Dus wat is jou tip in zo'n situatie?

3 dat daar een truck in de hens staat ziet iedereen. Als daar 50 mensen zouden staan die alle 50 een camera in de hand hebben dan krijg je vrijwel zeker 50 identieke plaatjes. Mijn mening was dat die foto goed was. Mijn tip waren aanwijzingen (wat meer afstand, wat meer overzicht, het effect op het overige verkeer, het effect van een rookpluim etc) die hij een volgende keer eens zou kunnen uitproberen. Welke tip geef jij hem?

4 Ik vond dit plaatje persoonlijk nietszeggend, da's mijn mening. Mijn tip was om bij zoiets dergelijks te zorgen voor iets van actie. Maar jij vertelt mij bij deze, net als bij de andere drie foto's wat er op de foto staat. Dat zie ik zelf ook wel, maar de foto moet een verhaal vertellen. Maar wat is jou tip om een foto als deze nog beter te maken?

Ik ben benieuwd!  ;)


KeesZ

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #425 Gepost op: 18 maart 2013, 20:36:54

2 Inderdaad overleg. Maar waarover? De foto is mooi, zoals ik reeds aangaf, maar nog mooier was geweest als het brandend voorwerp iets minder in rook gehuld zou zijn en je kon zien waarover die mannen overleg hadden. Dat is mijn mening en mijn tip is om een moment af te wachten dat de rook even is opgetrokken. Maar, het is een momentopname, want die mannen staan niet gedurende de hele inzet met hun vinger naar een potje rook te wijzen want dan krijgen ze beiden een lamme arm. Dus wat is jou tip in zo'n situatie?


En om het nog mooier te maken, leg de focus op de vinger  ;) De brandweermensen en het 'potje rook' hoeven namelijk niet scherp te zijn om het verhaal te vertellen. Met het focussen op de vinger breng je het overleg duidelijk naar voren.
Nikon :-)


guest14264

  • Gast
Reactie #426 Gepost op: 19 maart 2013, 13:47:08
@RoelSmitsFotografie:  Die jongen vraag om tips. Jij geeft slechts aan dat de foto's 'strak' zijn en vervolgens ga je aan mij vertellen wat er op de foto's is te zien. Dat zie ik zelf ook wel. Ondanks dat je het niet eens bent met de mening van een ander blijven jouw tips, als fotograaf zijnde, uit.

Je geeft zelf aan fotograaf te zijn, dan kun jij nooit klaar zijn met slechts het woord 'strak'. Bij elke foto-opleiding, zelfs de meest simpele fotocursus, leer je om foto's van jezelf en van anderen te beoordelen, daar kom je er nergens mee klaar door slechts 'strak' te roepen, want daar leer je zelf niets van en de ander ook niets.
Maar goed, dan ga ik met jou in discussie, want jij bent het niet met mij eens, dus nogmaals de foto's:

1 de achtergrond is zo wazig dat de brandweerman niet tot nauwelijks herkenbaar is. De helm staat er maar gedeeltelijk op waardoor deze voor een buitenstaander al helemaal onherkenbaar is. Dat is mijn mening. Mijn tip is: Hij had of de helm er beter helemaal op kunnen zetten of de achtergrond minder wazig moeten maken, of misschien nog beter, allebei. Wat had jij in deze situatie met je camera gedaan?

2 Inderdaad overleg. Maar waarover? De foto is mooi, zoals ik reeds aangaf, maar nog mooier was geweest als het brandend voorwerp iets minder in rook gehuld zou zijn en je kon zien waarover die mannen overleg hadden. Dat is mijn mening en mijn tip is om een moment af te wachten dat de rook even is opgetrokken. Maar, het is een momentopname, want die mannen staan niet gedurende de hele inzet met hun vinger naar een potje rook te wijzen want dan krijgen ze beiden een lamme arm. Dus wat is jou tip in zo'n situatie?

3 dat daar een truck in de hens staat ziet iedereen. Als daar 50 mensen zouden staan die alle 50 een camera in de hand hebben dan krijg je vrijwel zeker 50 identieke plaatjes. Mijn mening was dat die foto goed was. Mijn tip waren aanwijzingen (wat meer afstand, wat meer overzicht, het effect op het overige verkeer, het effect van een rookpluim etc) die hij een volgende keer eens zou kunnen uitproberen. Welke tip geef jij hem?

4 Ik vond dit plaatje persoonlijk nietszeggend, da's mijn mening. Mijn tip was om bij zoiets dergelijks te zorgen voor iets van actie. Maar jij vertelt mij bij deze, net als bij de andere drie foto's wat er op de foto staat. Dat zie ik zelf ook wel, maar de foto moet een verhaal vertellen. Maar wat is jou tip om een foto als deze nog beter te maken?

Ik ben benieuwd!  ;)

Je hebt deels gelijk, maar ik voel niet bij elke foto geroepen om een complete uitleg te moeten geven wat ik beter vind en waarom. Iedereen heeft een andere visisie en een andere kijk op de foto's. Wat ik bedoel met 'Strak' is dat het gewoon heel mooie foto's zijn waar ik zelf niet veel anders aan zou doen, in mijn ogen zijn de foto's al zelf verklarend.

Ik had het idee dat je niet echt snapte wat de foto uitbeelde, vanadar dat ik alleen de uitleg erbij heb gezet wat er precies gebeurd op de foto. Ik ken immers je achtergrond niet en weet niet wat je precies doet. Echter ben ik niet de beroerste en zal ik er wat meer bij uitleggen wat mijn visie is ;-)

Citaat
1 de achtergrond is zo wazig dat de brandweerman niet tot nauwelijks herkenbaar is. De helm staat er maar gedeeltelijk op waardoor deze voor een buitenstaander al helemaal onherkenbaar is. Dat is mijn mening. Mijn tip is: Hij had of de helm er beter helemaal op kunnen zetten of de achtergrond minder wazig moeten maken, of misschien nog beter, allebei. Wat had jij in deze situatie met je camera gedaan?

Het was inderdaad wat mooier geweest om net wat meer helm op beeld te krijgen en net wat minder scherpte-diepte door het diaframa wat dicht te gooien. Zo word de achgrond net wat duidelijker en zie je net wat beter dat het er brandweermannen op het dak lopen.

Citaat
2 Inderdaad overleg. Maar waarover? De foto is mooi, zoals ik reeds aangaf, maar nog mooier was geweest als het brandend voorwerp iets minder in rook gehuld zou zijn en je kon zien waarover die mannen overleg hadden. Dat is mijn mening en mijn tip is om een moment af te wachten dat de rook even is opgetrokken. Maar, het is een momentopname, want die mannen staan niet gedurende de hele inzet met hun vinger naar een potje rook te wijzen want dan krijgen ze beiden een lamme arm. Dus wat is jou tip in zo'n situatie?

Ik ben het eens met KeesZ als hier de focus op de vinger was gelegd dan was het beeld net wat sterker, maar zeker geen must, het hoeft echter ook geen overleg te zijn, kan natuurlijk ook gewoon een bevel zijn dat ze nu daar actie moeten ondernemen. Nu zie je ook duidelijk dat er 2 mannen staan te overleggen bij een brand. Echter zoals ik het nu zie is er weinig mogelijkheid geweest om even te wachten tot de rook weg is, aangezien het toch een grote brand is. Brandweer blust namelijk met blusmonitoren en die zetten ze niet voor een klein brandje neer. Eigenlijk is het niet van belang waar de mannen precies overleg bij hebben, dat is meer iets voor het bewegendbeeld. Heb weinig aan deze foto te veranderen, ik zou hem ook zo gemaakt hebben.

Citaat
3 dat daar een truck in de hens staat ziet iedereen. Als daar 50 mensen zouden staan die alle 50 een camera in de hand hebben dan krijg je vrijwel zeker 50 identieke plaatjes. Mijn mening was dat die foto goed was. Mijn tip waren aanwijzingen (wat meer afstand, wat meer overzicht, het effect op het overige verkeer, het effect van een rookpluim etc) die hij een volgende keer eens zou kunnen uitproberen. Welke tip geef jij hem?

Branden/ongevallen op de snelweg zijn eenmaal moeilijk te fotograferen, je werkt in een zeer beperkt gebied en hebt niet altijd de kans om wat verderweg of op een andere hoek te gaan staan. Wat meer afstand in deze foto resulteerd dat je aan de rechterkant meer bossen zou krijgen. Nu heb ik even in de EXIF file gekeken om te kijken welke lens gebruikt is. Hier is gebruik gemaakt van een 18-270 f/3.5-6.3 lens. Deze foto is gemaakt op 200 mm met f/6.3 en iso 400.
De foto had ook liggend gemaakt kunnen worden, de vrachtwagen rechts in beeld en links de snelweg met de kruis, dan was er een mooi overzichtsbeeld geweest met de grote rookwolken, echter dan lag de focus niet op de brand maar als overzicht. Dat zijn twee verschillende dingen. Je wilt immers het incident zowel overzichtelijk als in dit geval zo mooi mogelijk het vuur in beeld.
Ik had zo ie zo het kenteken onherkenbaar gemaakt.

Citaat
4 Ik vond dit plaatje persoonlijk nietszeggend, da's mijn mening. Mijn tip was om bij zoiets dergelijks te zorgen voor iets van actie. Maar jij vertelt mij bij deze, net als bij de andere drie foto's wat er op de foto staat. Dat zie ik zelf ook wel, maar de foto moet een verhaal vertellen. Maar wat is jou tip om een foto als deze nog beter te maken?
De foto verteld mij het verhaal van een chauffeur of iemand die heeft ontdekt dat zijn wagen in de brand staat en heeft geprobeerd het te blussen, echter is dit niet gelukt en heeft de persoon of iemand anders de brandweer gebeld. Ik had bij deze foto alleen de voeten rechts in beeld weggecropt.

Met de foto opzichzelf is weinig mis op de paar kleine puntjes die ik hierboven heb uitgelegd, alleen zijn deze foto's sterker in een serie.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #427 Gepost op: 20 maart 2013, 01:27:55
Citaat
Je hebt deels gelijk, maar ik voel niet bij elke foto geroepen om een complete uitleg te moeten geven wat ik beter vind en waarom. Iedereen heeft een andere visisie en een andere kijk op de foto's.

Lees zijn berichtje eens even terug. Dit is juist hetgeen waar hij om vraagt  ;)

Citaat
Ik had zo ie zo het kenteken onherkenbaar gemaakt.

Waarom? Over het afschermen van een kenteken worden wel vele discussies gevoerd, maar ik zie hier op geen enkele manier in waarvoor het wel nodig zou zijn, de privacy van de chauffeur of het bedrijf wordt hier nergens mee aangetast. Bovendien kiest de transporteur er zelf voor om zijn bedrijfsnaam 'vrachtwagengroot' op zijn wagens aan te brengen met het doel tot naamsbekendheid. Ga je het kenteken vanwege privacy hier wegwerken dan zou je dus ook alle bedrijfsgegevens moeten gaan blurren. En dat ga ik vanwege een brand dus niet doen.
Zou de wagen echter betrokken zijn bij een ongeval dan zou dat voor mij wel een reden zijn om een nummerplaat te blurren. Maar ook dan ga ik geen 2,5 breed of 16 meter lange reclame wegwerken. In dergelijke gevallen zet ik de truck er maar gedeeltelijk op, of knip uit een zodanige hoek waardoor naam of logo niet of niet geheel zichtbaar is. Maar goed, dat is mijn mening en ik ben daar in 15 jaar tijd nog nooit op aangesproken en afnemers hebben voor publicatie nog nooit geblurd of balkjes geplaatst.


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #428 Gepost op: 21 maart 2013, 22:29:20
Hoi  Michael,

Er is idd al e.a. gezegd over je werk, eindelijk iemand die toch op een ander manier iets probeert te vertellen. Ik vind foto 2 en 4 de beter. De eerste met de helm zegt mij niets. Foto 2 is idd Bv en Ovd in overleg, heerlijk dicht in de actie! Ik vind juist dat de achtergrond mooi wordt in gekaderd, het wijzen van de arm voegt iets dynamisch toe. Ook het water op de helm, heerlijk beeld!
De brandende truck is niet echt bijzonder. Leuk geprobeerd om met de scherpte diepte te werken bij foto 4. Alleen vind ik foto's in portrait stijl ( recht opstaand) niet lekker kijken, zeker niet voor 112 fotografie. Misschien had iets meer scherpte diepte beter gewerkt.

Succes in ieder geval! En als je keer tijd heb ben je altijd welkom -;)

Arjan


Firewebs

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
    • RFGFotografie
Reactie #429 Gepost op: 22 maart 2013, 20:12:12
Zelf ben ik benieuwd wat u allen vinden van een aantal van onderstaande foto's (Excuses mochten ze toch niet aan de regels voldoen).

Foto's gemaakt met een Canon EOS 60D + Tamron 18-270 lens.

1.

Verkeersongeval met Beknelling (Zwaar) (2x Personenauto), Joubertstraat (Gouda)

2.

Nacontrole Brand, Station Gouda-Goverwelle (Lift), Willensplein (Gouda)

3.

TIS 2.1 (Gas)Brand nabij Spoor (Wissel), Willenskade (Gouda)

Wat vind u van de 3 bovenstaande foto's?

Zelf kan ik de laatste tijd niet meer zo goed zien of foto's goed of slecht zijn. (Onzekerheid hé, ben ERG kritisch op mezelf).
Kijkende naar het nieuws die dit forum te bieden heeft en eventueel hieraan bijdragen! / Eigenaar RFGFotografie.nl