Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !

Auteur Topic: Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !  (gelezen 109702 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #280 Gepost op: 16 maart 2010, 18:41:04
ok, ik zal voortaan proberen een kortere sluitertijd te gebruiken ;)

Nog tips voor deze?

Fototechnisch helemaal niks mis mee O0.. Ik zou ter plaatse gekeken hebben of het mogelijk was een paar stappen opzij te doen en zo het paaltje uit beeld te laten.. Twijfel nog of ik als ''finishing touch'' de bladeren linksboven weggecloned had..

Ik zoom altijd meer in naar de actie, al is dat een kwestie van smaak. De foto is technisch wel goed.

Heb je het over fototechnisch van het origineel of van jou crop? De crop maakt hem behoorlijk onscherp..

Hoezo helaas? Het geeft hier juist mooi de uitstroomsnelheid van het water weer. De foto wordt juist een stuk minder dynamisch als je de beweging met een hele korte sluitertijd totaal bevriest.

Inderdaad, niet alles hoeft altijd bevroren te worden.. Stromend water in combinatie met een langere sluitertijd O0..
De mensen zijn juist beter te zien op onderstaande foto en opstuivend zand zie ik zowiezo niet.
En de actie zit er wel in een traumahelikopter die opstijgt, want hij maakt dan vaak een afwijkende beweging

Ik denk niet dat Stefan het specifiek over deze situatie heeft.. Jelzo geeft aan het ''altijd'' te doen, dan mist hij vast en zeker leuke omgevingen en opstuivend zand etc. Zodra de heli echt in de lucht zit dan kan je vele mooiere close upjes maken..

Nog even een tip voor mensen die kritiek willen; Geef bij je foto aan of je het goed vind dat je foto door iemand anders bewerkt wordt. Ik kan het begrijpen dat je er niet van gediend als iemand dit zomaar doet.. Op andere fora wordt het zelfs alles behalve gewaardeerd O0

JelZo

• Senior gebruiker
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #281 Gepost op: 16 maart 2010, 18:58:08
Heb je het over fototechnisch van het origineel of van jou crop? De crop maakt hem behoorlijk onscherp..
Over het origineel uiteraard. Omdat ik alleen beschikking heb over de reeds bewerkte foto op klein formaat ziet het er minder goed uit.

Inderdaad, niet alles hoeft altijd bevroren te worden.. Stromend water in combinatie met een langere sluitertijd O0..
Ik denk niet dat Stefan het specifiek over deze situatie heeft.. Jelzo geeft aan het ''altijd'' te doen, dan mist hij vast en zeker leuke omgevingen en opstuivend zand etc. Zodra de heli echt in de lucht zit dan kan je vele mooiere close upjes maken..
Ik zoom inderdaad altijd in op de actie, als er in dit geval veel zand zou opstuiven, zou ik hem wat ruimer pakken. Dit is bij de betreffende foto echter niet het geval.

Fototechnisch is het belangrijk dat het onderwerp duidelijk in beeld is. Het publiek is naar mijn ogen van ondergeschikt belang.

Voorbeelden:

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #282 Gepost op: 16 maart 2010, 19:05:21
Over het origineel uiteraard. Omdat ik alleen beschikking heb over de reeds bewerkte foto op klein formaat ziet het er minder goed uit.
Ik zoom inderdaad altijd in op de actie, als er in dit geval veel zand zou opstuiven, zou ik hem wat ruimer pakken. Dit is bij de betreffende foto echter niet het geval.

Fototechnisch is het belangrijk dat het onderwerp duidelijk in beeld is. Het publiek is naar mijn ogen van ondergeschikt belang.

Voorbeelden:

Het onderwerp is duidelijk in beeld en de omgeving voegt iets toe aan de foto.. Misschien heeft Samabith nog wel foto's van de heli dichterbij als die echt in de lucht zit O0..

En ik denk dat je vast wel betere voorbeelden hebt, foto 1 is een heli zonder actie, overzichtsplaatje had mooier geweest, een heli in de natuur of een moestuintje o.i.d van iemand.. Dat die er niet helemaal opstaat en het paaltje + draad stoort nu alleen maar ;).. Foto 2 is weinig mis mee, check alleen even je witbalans + stof O0

JelZo

• Senior gebruiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #283 Gepost op: 16 maart 2010, 20:59:08
Mwa, ik zie veel ruimte voor verbetering ;).. Bewegingsonscherpte, out of focus, halve objecten, bakken ruis O0

Daar is dit misschien het verkeerde topic voor...  O0 Bovendien kan je 's nachts niet zonder ruis (of je moet  :-X flitsen) en is het half weglaten van de politieauto expres gedaan. Ik weet dat de eerste foto niet helemaal scherp is, maar je kan niet altijd alles hebben. Bovendien is vrijwel geen enkele foto 100% perfect.

p.s.: ik vind het leuk als iemand reageert op foto's, maar dan wel constructief in een topic wat niet eens voor commentaar is bedoeld

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #284 Gepost op: 16 maart 2010, 21:17:28
Daar is dit misschien het verkeerde topic voor...  O0 Bovendien kan je 's nachts niet zonder ruis (of je moet  :-X flitsen) en is het half weglaten van de politieauto expres gedaan. Ik weet dat de eerste foto niet helemaal scherp is, maar je kan niet altijd alles hebben. Bovendien is vrijwel geen enkele foto 100% perfect.

p.s.: ik vind het leuk als iemand reageert op foto's, maar dan wel constructief in een topic wat niet eens voor commentaar is bedoeld

Wat is er mis met :-X flitsen? Lelijk geflitst vind ik nog altijd minder erg als onscherpte.. Tevens kan je ook gewoon goed flitsen.. En waarom plaats je de eerste foto in dit topic als je weet dat er iets mis mee is? Wees selectief..

En commentaar.. Positief commentaar mag gegeven worden maar zodra er wat kritiek in zit zou het hier niet meer mogen? ::)

JelZo

• Senior gebruiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #285 Gepost op: 16 maart 2010, 21:41:31
Wat is er mis met :-X flitsen? Lelijk geflitst vind ik nog altijd minder erg als onscherpte.. Tevens kan je ook gewoon goed flitsen.. En waarom plaats je de eerste foto in dit topic als je weet dat er iets mis mee is? Wees selectief..

En commentaar.. Positief commentaar mag gegeven worden maar zodra er wat kritiek in zit zou het hier niet meer mogen? ::)
Flitsen kan hinderlijk zijn voor zowel hulpverleners als eventuele (bij de betreffende foto n.v.t.) slachtoffers. Bovendien maakt het de foto minder natuurlijk door met behulp van kunstlicht te werken. Het heeft wat mij betreft voor- en nadelen, alleen ik begin er niet aan na de nodige ervaring...

Het antwoord op je tweede vraag staat al in mijn posting.

Mwa, ik zie veel ruimte voor verbetering ;).. Bewegingsonscherpte, out of focus, halve objecten, bakken ruis O0
"Wat kritiek"?

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #286 Gepost op: 16 maart 2010, 21:58:46
Flitsen kan hinderlijk zijn voor zowel hulpverleners als eventuele (bij de betreffende foto n.v.t.) slachtoffers. Bovendien maakt het de foto minder natuurlijk door met behulp van kunstlicht te werken. Het heeft wat mij betreft voor- en nadelen, alleen ik begin er niet aan na de nodige ervaring...

Het antwoord op je tweede vraag staat al in mijn posting.
"Wat kritiek"?

Niet flitsen bij een SO is oké, foto's maken zonder flits met genoeg aanwezig licht is ook oké.. Gaat dat niet dan zul je toch moeten flitsen of je krijgt bewogen beeld of ruis bommen (nu is het bij die laaste foto van jou niet hinderlijk o.i.d).. Ik heb toch liever foto's met flits i.p.v onscherpte of vuur bevroren i.p.v dat het door je foto kronkelt.. De discussie of het hinderlijk is loopt hier al; http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,36626.0.html .. Als je eenmaal weet hoe te flitsen zul je er geen slechte ervaring aan overhouden O0

En inderdaad niet alle foto's kunnen 100% zijn.. Maar het mooie is er naar mijn mening dan ook af, zoals ik zei wees selectief.. Dat is ook naar voren gekomen in het kwaliteit van de foto's en filmpjes poll..

samabith

• Jeugdleider jeugdbrandweer Tiel
  • Forum gebruiker
  • Jeugdbrandweer Tiel
Reactie #287 Gepost op: 17 maart 2010, 11:14:44
Fototechnisch helemaal niks mis mee O0.. Ik zou ter plaatse gekeken hebben of het mogelijk was een paar stappen opzij te doen en zo het paaltje uit beeld te laten.. Twijfel nog of ik als ''finishing touch'' de bladeren linksboven weggecloned had..

Als ik een paar stappen opzij had gedaan dan had je een boom recht in beeld gehad ;)
En ik heb inderdaad wel wat mooie close-ups als ie in de lucht zit :)

En ik heb het geluk (of pech) gehad dat ik de lifeliner al 4x (of meer) heb mogen fotograferen.

Engeltje

• Forum gebruiker
Reactie #288 Gepost op: 17 maart 2010, 21:55:32

Verder bewerkt (licht ingevuld om schaduwen minder hard te maken en gecropt):

Ik zoom altijd meer in naar de actie, al is dat een kwestie van smaak. De foto is technisch wel goed.

De 'zoom' slaat de foto comleet dood, omdat er geen referentie meer is naar de omgeving van de lifeliner. Wanneer je de foto al wilt croppen, zou ik een verticaal gericht kader gebruiken. dat accentueert dan nog een beetje de vliegrichting van de heli. Ook vind ik persoonlijk het lichter maken van de foto iets te sterk doorgezet, een beetje contrast mag er best zijn.

mijn eigen probeerseltje. er is een beetje iets misgegaan met de noise in de lucht, maar je krijgt het idee...:
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #289 Gepost op: 17 maart 2010, 22:22:43
Portret vind ik dan weer helemaal niks voor hv-fotografie, maar dat is een persoonlijke smaak :)