Sprinkler versus brandslanghaspels

Auteur Topic: Sprinkler versus brandslanghaspels  (gelezen 8693 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firechief010

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Gepost op: 27 oktober 2006, 16:37:36
Bij een nieuwbouwpand geeft de architect aan dat hij vanwege de indeling en groter bc sprinkler wil toepassen.
Nu was zijn vraag : als ik sprinkler heb als blussing zijn er dan nog wel brandslanghaspels nodig ??

Naar mijn idee kan je daar niet omheen aangezien sprinkler techniek is en dat kan uitvallen, storing, onderhoud...

Wat zeggen jullie ? ::)




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2006, 16:44:23
Bij een nieuwbouwpand geeft de architect aan dat hij vanwege de indeling en groter bc sprinkler wil toepassen.
Nu was zijn vraag : als ik sprinkler heb als blussing zijn er dan nog wel brandslanghaspels nodig ??

Naar mijn idee kan je daar niet omheen aangezien sprinkler techniek is en dat kan uitvallen, storing, onderhoud...

Wat zeggen jullie ? ::)

Stel.... als bezoeker / personeel ontdek je een kleine brand, ga je dan wachten tot de sprinkler geactiveerd wordt....  ::) ::) ;) We praten hier over een kleine >60 liter/min/m2 bij 1 kop geactiveerd..... Volgens mij heb je dan meer (water)schade dan het aanbrengen van brandslanghaspels kost.... ;) ;D ;D ;D

De sprinkler is gelijkwaardigheid voor een te groot brandcompartiment. Wordt de sprinkler ook, onderbouwd, als gelijkwaardigheid aangeboden voor brandslanghaspels? Zo ja, dan zou ik de onderbouwing ff kritisch door lezen.... ;) ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2006, 19:00:06
Ik zie een sprinklerinstalatie meer iets voor de nachtelijke uren,wanneer er geen mensen aanwezig zijn in het pand.Zodra de brand een zodanige temperatuur heeft bereikt,springt het breekglas stuk en begint de blussing.Als je de sprinkler ziet als vervanging van een brandslanghaspel of brandblusser,houdt dat dus in dat je bij brand moet wachten totdat de sprinkler begint.Al die tijd heb je te maken met rookontwikkeling,dus toenemende schade om over de hitte maar te zwijgen  :-\ ::)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:24:19
Ik zie een sprinklerinstalatie meer iets voor de nachtelijke uren

het is ook wel handig dat die brand voor 17:00 uur beheersbaar gehouden kan worden ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:27:09
het is ook wel handig dat die brand voor 17:00 uur beheersbaar gehouden kan worden ;)

Gezien de 'opkomsttijden' is het misschien wel belangrijker om een werkende sprinkler te hebben tussen 8.00-17.00...  ;D ;D ;D ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:28:32
Gezien de 'opkomsttijden' is het misschien wel belangrijker om een werkende sprinkler te hebben tussen 8.00-17.00...  ;D ;D ;D ;D
:-X ;)


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:29:31
Gezien de 'opkomsttijden' is het misschien wel belangrijker om een werkende sprinkler te hebben tussen 8.00-17.00...  ;D ;D ;D ;D

mwoah.. ik denk dat je dan alsnog zoveel mogelijk moet doen als redelijkerwijs verlangd kan worden om een brand zoveelmogelijk in te perken
Politie Aspirant niveau 4


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:31:28
Gezien de nieuwsberichten van de afgelopentijd (en vandaag), dus dankzij de RGD, wordt het er interessant om aandelen in sprinkler (gerelateerde) bedrijven aan te schaffen.... ;) ;D ;D :-X :-X


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:32:48
Gezien de nieuwsberichten van de afgelopentijd (en vandaag), dus dankzij de RGD, wordt het er interessant om aandelen in sprinkler (gerelateerde) bedrijven aan te schaffen.... ;) ;D ;D :-X :-X

doe k ook elk jaar weer met bedrijven die kerstartikelen kopen  ;)
Politie Aspirant niveau 4


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:34:55
het is ook wel handig dat die brand voor 17:00 uur beheersbaar gehouden kan worden ;)
Jazeker,vandaar van die mooie rode brandslanghaspels of brandblussers,dan kunnen de aanwezigen alvast met blussing aanvangen  8)