Sprinkler versus brandslanghaspels

Auteur Topic: Sprinkler versus brandslanghaspels  (gelezen 8700 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:47:34
Jazeker,vandaar van die mooie rode brandslanghaspels of brandblussers,dan kunnen de aanwezigen alvast met blussing aanvangen  8)

En uit wel ingelichte bronnen heb ik vernomen dat soms het repressief personeel ook gebruikt maakt van een brandslanghaspel bij een eerste verkenning....  ;) :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:50:04
En uit wel ingelichte bronnen heb ik vernomen dat soms het repressief personeel ook gebruikt maakt van een brandslanghaspel bij een eerste verkenning....  ;) :)
Klopt,en waarom ook niet.Je kan snel een verkenning doen,zonder dat je die HDstraal mee moet zeulen ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:50:21
Jazeker,vandaar van die mooie rode brandslanghaspels of brandblussers,dan kunnen de aanwezigen alvast met blussing aanvangen  8)
die mogen van mij acuut uit het bouwbesluit gehaald worden........


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:51:14
die mogen van mij acuut uit het bouwbesluit gehaald worden........
Denk je wel even aan mijn boterham?  :o :o ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:51:39
Klopt,en waarom ook niet.Je kan snel een verkenning doen,zonder dat je die HDstraal mee moet zeulen ;)

Dus volgens mij moet je dat ook meewegen bij het toekennen van een gelijkwaardigheid... ?? ??? ??? :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:52:16
die mogen van mij acuut uit het bouwbesluit gehaald worden........

Denk je wel even aan mijn boterham?  :o :o ;D

Volgens mij denkt Shave aan zijn eigen boterham....  ;D ;D ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:59:40
Dus volgens mij moet je dat ook meewegen bij het toekennen van een gelijkwaardigheid... ?? ??? ??? :)
Nouja,een brandslanghaspel zal nooit de HDstraal kunnen evenaren.Alleen in het geval van een snelle verkenning waaruit blijkt dat er bv alleen maar een bankstel of een papierbak brand.Tja,dan ben je met de haspel snelller aan het blussen,je hoeft niet eerste de HDstraal het pand in te brengen,of middels een droge stijgleiding een lage drukinzet doen.En met een brandslanghaspel krijg je best een bankstel uit.Maar al die tijd dat je bezig bent om de straal binnen te krijgen breidt die brand zich wel uit,en die tijd kun je dus winnen met de brandslanghaspel.Maar wordt het echt groter,dus dat er complete ruimtes in brand staan,tja dan komt toch echt de HDstraal naar voren (Anders krijgt Shave het helemaal te kwaad  :D ;) ;D )


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2006, 22:01:11
Citaat
En uit wel ingelichte bronnen heb ik vernomen dat soms het repressief personeel ook gebruikt maakt van een brandslanghaspel bij een eerste verkenning....  


als je bij een verkenning al een gewaarborgde terugweg wilt hebben zou ik direct een lijn of straal meenemen. Zeker wanneer je niet weet hoe ver de brand nog is, een slanghaspel heeft toch maar een beperkte lengte en om dan weer over moeten stappen is ook weer zo iets. Het is wel handig te weten een slanghaspel in de buurt te hebben wanneer je een klein brandje treft en nog niet direct een straal bij de hand heb. Maar dan nog, de functie is volgens mij bedoeld voor de aanwezigen een beginnende brand te blussen en niet bedoeld als loodslijn voor de brandweer. Als het wordt gebruikt is het leuk, maar over het algemeen zijn de bedrijven tussen 8 en 5 geopend en is er na en voor die tijd niemand meer aanwezig. Ik vind het dus een erg kostbare zaak om die slanghaspels overal aan te leggen in relatie tot wat het oplevert ;)

Citaat
Dus volgens mij moet je dat ook meewegen bij het toekennen van een gelijkwaardigheid... ??

volgens mij wordt dat nergens als gelijkwaardigheid gezien? Met andere woorden, als ik een overdosis aan slanghaspels op zou hangen kan ik dat als snelle verkenning meenemen in de berekeningen of zo iets dergelijks? 8)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2006, 22:03:24
Denk je wel even aan mijn boterham?  :o :o ;D

jullie denken al genoeg aan de boterham als ik overal naast elke slanghaspel een blusser zie hangen ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 27 oktober 2006, 22:07:00


als je bij een verkenning al een gewaarborgde terugweg wilt hebben zou ik direct een lijn of straal meenemen. Zeker wanneer je niet weet hoe ver de brand nog is, een slanghaspel heeft toch maar een beperkte lengte en om dan weer over moeten stappen is ook weer zo iets. Het is wel handig te weten een slanghaspel in de buurt te hebben wanneer je een klein brandje treft en nog niet direct een straal bij de hand heb. Maar dan nog, de functie is volgens mij bedoeld voor de aanwezigen een beginnende brand te blussen en niet bedoeld als loodslijn voor de brandweer. Als het wordt gebruikt is het leuk, maar over het algemeen zijn de bedrijven tussen 8 en 5 geopend en is er na en voor die tijd niemand meer aanwezig. Ik vind het dus een erg kostbare zaak om die slanghaspels overal aan te leggen in relatie tot wat het oplevert ;)

volgens mij wordt dat nergens als gelijkwaardigheid gezien? Met andere woorden, als ik een overdosis aan slanghaspels op zou hangen kan ik dat als snelle verkenning meenemen in de berekeningen of zo iets dergelijks? 8)

De wetgever heeft het zo bepaalt in het BB dat bij bepaalde criteria brandslanghaspels aangebracht moeten worden. Als je daar vanaf wil wijken moet je een gelijkwaardige veiligheid aantonen. Ik bedoelde dus, moet je bij de beoordeling van die gelijkwaardigheid ook het gebruik bij een inzet van de brandweer meewegen...  ;)