Verkeersregelaar bij de brandweer

Auteur Topic: Verkeersregelaar bij de brandweer  (gelezen 3218 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 27 oktober 2006, 18:00:26
Laatst las ik het volgende over verkeersregelaars (kleine uiteenzetting).

Er zijn drie soorten:
  • Landelijk werkzame verkeersregelaars. Deze landelijk optredende verkeersregelaars zijn voornamelijk transportbegeleiders. Zij mogen voor de uitoefening van hun taak slechts worden ingezet voor het begeleiden van exceptionele transporten. Zij rijden in herkenbare gele begeleidingsvoertuigen.
  • Personen die voor de uitoefening van hun beroep verkeersregelende taken verrichten. Denk hierbij aan wegwerkers, brandweerlieden e.d.. De betrokken korpschef moet het verrichten van die taken als een onderdeel van hun hoofdwerkzaamheden beschouwen. Die taken moeten nauw verband houden met de uitoefening van de hoofdwerkzaamheden. Dit worden de permanente verkeersregelaars genoemd.
  • Personen die bij evenementen eenvoudige verkeersregelende taken verrichten ter ontlasting van de politie. Dit worden evenementenregelaars genoemd.
(bron: www.verkeersregelaars.org)

Volgends dit stukje mag de brandweer dus verkeersregelend optreden (ook zonder daarvoor opgeleid te zijn).

In een ander topic stond het volgende:

hmm bij ons was er laatst een leuke discussie op de post wij doen meestal bij olie spoortjes hoe groot ze ook zijn meestal zelf het verkeer regelen nu ben ik tegen mijn bevelvoerder uitgevallen dat ik daarvoor niet opgeleid ben (niemand binnen ons korps) ik ben een beetje gaan neuzelen op internet bij onze grote vriend de verzekering en wat blijkt: EEN BRANDWEERMAN IS NIET VERZEKERD TIJDENS HET REGELEN VAN HET VERKEER ,dit wil zeggen dat als de brandweerman aangereden wordt dat hij zelf geen cent krijgt! (op papier dan) hij deed een taak die niet voor de brandweer is! zelfs als door zijn regelen een ongeval gebeurd door verkeerde signalen te gebruiken kan hij eventueel als veroorzaker vervolgt worden (als degene in de auto echt moeilijk doet teminste) wij zijn namenlijk niet opgeleid als verkeers regelaar in feite is het zelfs zo dat wij ook geen auto tegen mogen houden omdat dit weer een belemering van het verkeer is nu is het in nederland gelukkig niet zo erg als de brandweer het verkeer staat te regelen maar toch als er een keer wat gebeurd dan kunnen de gevolgen niet te overzien zijn voor de collega (puntje bij paaltje is de bevelvoerder verantwoordelijk dus de collega brandwacht niet).

kijk wij van de brandweer amersfoort weten ook dat als wij op een zaterdag nacht een oliespoor krijgen dat er geen politie bij zal blijven hun hebben het druk genoeg en daar ga ik geen discussie over beginnen maar voor onze veiligheid en verzekering is het toch beter als de poltitie die taak op zich nam ipv de brandweer er komen steeds meer rechtzaken om de kleinste dingen en laten we hopen dat dit in deze kwestie niet zal gebeuren.

wellicht is het wel mogelijk om eens een keer een agent op een oefenavond te krijgen die wat regels/tips dorgeeft over het regelen van het verkeer  iedere informatie is altijd makkelijk en wij weten dan ook waar wij op moeten letten bij het regelen van het verkeer.

Mag ik hieruit concluderen dat het regelen van het verkeer niet onder de bevoegdheden van de brandweer valt?

De stukjes spreken elkaar tegen, wie kan uitsluitsel geven?

De pollvraag is duidelijk: Zou het denk je nuttig zijn om brandweermensen een opleiding tot verkeersregelaar te geven?
Het regelen van het verkeer is natuurlijk aan de politie en de wegbeheerder, maar er zullen wel eens situaties voorkomen, waarbij die niet aanwezig zijn.
Je kunt dan beter goed beslagen ten ijs komen, vandaar dat ik denk dat een opleiding tot verkeersregelaar zeker nuttig is.

Ik ben benieuwd of er brandweerkorpsen zijn met mensen met een verkeersregelaarsdiploma.

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

RalfW

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2006, 20:42:01
ik vind een complete opleiding zeker niet nodig... maar een cursus.. op een oefenavond van hoe werkt het... wat moet je doen welke tekens en wat moet je juist niet doen....

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2006, 02:50:21
er lopen inmiddels verschillende topic's over verkeersregelaar wwar dit specifiek aan de orde komt.

in onze regio wordt door politie in een middag of avond een instruktie gegeven waarna de personen als verkeersregelaar op mogen treden, verzekerd door de gemeente en onder verantwoording van de politie ook als die nog niet of niet aanwezig is.
lijkt mij dus voor de brandweer met een oefenavond instruktie dus ook goed mogelijk, wel of geen kerntaak het kan immers voor je ''eigen veiligheid'' zorgen.
Nemo me impune lacessit

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2006, 11:26:15
Ik heb nee gestemt,het behoort niet tot de taken van de brandweer om als verkeersregelaar te fungeren.Je gaat met 6 man op pad,en voor alle 6 is een taak toebedeelt.En daar staat de functie van verkeer regelen niet bij.
Daar is de politie voor,dus bij een incident laat je de politie opdraven

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2006, 11:50:45
Ik heb nee gestemt,het behoort niet tot de taken van de brandweer om als verkeersregelaar te fungeren.Je gaat met 6 man op pad,en voor alle 6 is een taak toebedeelt.En daar staat de functie van verkeer regelen niet bij.

Waarom zou je als brandweer niet een aktie wagen meenemen. Gewoon achter de wagen hangen in de kazerne, dan op afstand van het incident afkoppelen en daarna doorrijden...  :)

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2006, 13:30:42

Bij een oliespoortje op een drukke uitgaansavond zal de politie denk ik geen tijd hebben om de situatiete gaan beveiligen. Bij een oliespoor zul je van de 6 man best iemand over hebben die het verkeer kan regelen lijkt me.

ik vind een complete opleiding zeker niet nodig... maar een cursus.. op een oefenavond van hoe werkt het... wat moet je doen welke tekens en wat moet je juist niet doen....

Ik heb geen idee wat een opleiding tot verkeersregelaar inhoudt en hoe lang die duurt, maar een cursus beschouw ik in deze ook als opleiding. Het gaat mij vooral om de basisaanwijzingen (handgebaren e.d.) en eventueel nog wat verkeersinzicht.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

marcel-beets

• Forum gebruiker
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2006, 14:11:17
ik hoorde van een collega hier uit de regio  dat ze bij hun korps  een cursus hadden gevolgt hiervoor  

het duurde 1 avond en stelde niet zo veel voor    de cursus werd gegeven door 2 politie agenten   en het belangeijkste was eigelijk de tekens die je geeft    

persoonlijk vind ik het cul   dat de brandweer 1 of 2 van zijn (hard nodige)  bemanning  aan het verkeer moet zetten   terwijl onze blauwe vrinden letterlijk en figuurlijk met de hande in de zakken naast het incident staan (eigen ervaring)  

maar het is handig als je het hebt bijv ook bij oefenavonden of tot de politie  er is   dan ben je ook gedekt door de verzekering

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2006, 16:59:00
Bij een oliespoortje op een drukke uitgaansavond zal de politie denk ik geen tijd hebben om de situatiete gaan beveiligen. Bij een oliespoor zul je van de 6 man best iemand over hebben die het verkeer kan regelen lijkt me.

Ik heb geen idee wat een opleiding tot verkeersregelaar inhoudt en hoe lang die duurt, maar een cursus beschouw ik in deze ook als opleiding. Het gaat mij vooral om de basisaanwijzingen (handgebaren e.d.) en eventueel nog wat verkeersinzicht.

wij doen geen oliespoor verwijderen dus wie komt er dan de veiligheid van die ene gemeentewerker garanderen? Laat de politie zich bezighouden met het beveiligen en de brandweer met hun eigen taak. En ja, als er dan een situatie ontstaat waarbij de brandweer toch het verkeer moet regelen, dan denk ik dat het zonder opleiding ook nog wel gaat lukken.

Als het zonder opleiding niet MAG, dan denk ik dat het snel chaos wordt en ben ik benieuwd wie er voor de schade mag gaan opdraaien!