Laatst las ik het volgende over verkeersregelaars (kleine uiteenzetting).
Er zijn drie soorten:
- Landelijk werkzame verkeersregelaars. Deze landelijk optredende verkeersregelaars zijn voornamelijk transportbegeleiders. Zij mogen voor de uitoefening van hun taak slechts worden ingezet voor het begeleiden van exceptionele transporten. Zij rijden in herkenbare gele begeleidingsvoertuigen.
- Personen die voor de uitoefening van hun beroep verkeersregelende taken verrichten. Denk hierbij aan wegwerkers, brandweerlieden e.d.. De betrokken korpschef moet het verrichten van die taken als een onderdeel van hun hoofdwerkzaamheden beschouwen. Die taken moeten nauw verband houden met de uitoefening van de hoofdwerkzaamheden. Dit worden de permanente verkeersregelaars genoemd.
- Personen die bij evenementen eenvoudige verkeersregelende taken verrichten ter ontlasting van de politie. Dit worden evenementenregelaars genoemd.
(bron:
www.verkeersregelaars.org)
Volgends dit stukje mag de brandweer dus verkeersregelend optreden (ook zonder daarvoor opgeleid te zijn).
In een ander topic stond het volgende:
hmm bij ons was er laatst een leuke discussie op de post wij doen meestal bij olie spoortjes hoe groot ze ook zijn meestal zelf het verkeer regelen nu ben ik tegen mijn bevelvoerder uitgevallen dat ik daarvoor niet opgeleid ben (niemand binnen ons korps) ik ben een beetje gaan neuzelen op internet bij onze grote vriend de verzekering en wat blijkt: EEN BRANDWEERMAN IS NIET VERZEKERD TIJDENS HET REGELEN VAN HET VERKEER ,dit wil zeggen dat als de brandweerman aangereden wordt dat hij zelf geen cent krijgt! (op papier dan) hij deed een taak die niet voor de brandweer is! zelfs als door zijn regelen een ongeval gebeurd door verkeerde signalen te gebruiken kan hij eventueel als veroorzaker vervolgt worden (als degene in de auto echt moeilijk doet teminste) wij zijn namenlijk niet opgeleid als verkeers regelaar in feite is het zelfs zo dat wij ook geen auto tegen mogen houden omdat dit weer een belemering van het verkeer is nu is het in nederland gelukkig niet zo erg als de brandweer het verkeer staat te regelen maar toch als er een keer wat gebeurd dan kunnen de gevolgen niet te overzien zijn voor de collega (puntje bij paaltje is de bevelvoerder verantwoordelijk dus de collega brandwacht niet).
kijk wij van de brandweer amersfoort weten ook dat als wij op een zaterdag nacht een oliespoor krijgen dat er geen politie bij zal blijven hun hebben het druk genoeg en daar ga ik geen discussie over beginnen maar voor onze veiligheid en verzekering is het toch beter als de poltitie die taak op zich nam ipv de brandweer er komen steeds meer rechtzaken om de kleinste dingen en laten we hopen dat dit in deze kwestie niet zal gebeuren.
wellicht is het wel mogelijk om eens een keer een agent op een oefenavond te krijgen die wat regels/tips dorgeeft over het regelen van het verkeer iedere informatie is altijd makkelijk en wij weten dan ook waar wij op moeten letten bij het regelen van het verkeer.
Mag ik hieruit concluderen dat het regelen van het verkeer niet onder de bevoegdheden van de brandweer valt?
De stukjes spreken elkaar tegen, wie kan uitsluitsel geven?
De pollvraag is duidelijk: Zou het denk je nuttig zijn om brandweermensen een opleiding tot verkeersregelaar te geven?
Het regelen van het verkeer is natuurlijk aan de politie en de wegbeheerder, maar er zullen wel eens situaties voorkomen, waarbij die niet aanwezig zijn.
Je kunt dan beter goed beslagen ten ijs komen, vandaar dat ik denk dat een opleiding tot verkeersregelaar zeker nuttig is.
Ik ben benieuwd of er brandweerkorpsen zijn met mensen met een verkeersregelaarsdiploma.