reanimatie op autostoel??

Auteur Topic: reanimatie op autostoel??  (gelezen 13768 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DanielB

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 2 november 2006, 09:00:00


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #31 Gepost op: 2 november 2006, 09:33:23
Overigens: ziekenhuisbedden moeten in de CPR-stand gezet worden om goed op te kunnen reanimeren. Dat wil zeggen dat er een harde plaat onder de rug van de patient wordt gestopt die je vastzet aan de bedranden, of je laat de luchtmatras leeglopen, of (bij de dure IC bedden oa) het bed blaast zichzelf maximaal hard op... en dan nog is het niet te vergelijken met een harde ondergrond... ze willen nog wel eens alle kanten op stuiteren als ze niet al te zwaar zijn...  :-\

Oh, probeer het inderdaad zelf eens: Zet een pop op de autostoel en probeer 15 minuten lang te reanimeren (let op de handrem, doet pijn als je daar met je knie tegenaan stoot) en in de gaten te houden dat er geen bezine lekt en op te letten dat er niet nog iemand achterop de auto knalt en....
Arts  www.alphalog.nl


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #32 Gepost op: 2 november 2006, 14:40:12
Met leken bedoel ik eerste hulpverleners, BHV-ers, brandweermensen, politieagenten etc.
Ik bedoel dus niet volledig ongeschoold maar personen die dit niet dagelijks doen.

Leek is misschien ook wel het verkeerde woord, en in ieder geval niet denigrerend bedoeld.
Overigens ben ik zelf ook een  ''leek''



Sinds wanneer start een leek met reanimeren, ik hoop die leek niet egen te komen op de plaats van het ongeval en al helemaal niet als ik in die auto zit!! We gaan toch uit van kundige hulpverleners??  ::)

Ik ben en blijf het ermee eens te beginnen met reanimeren en te redden wat er te redden valt, de ethische vraag blijft, die komt echter daarna.  :-[
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #33 Gepost op: 2 november 2006, 14:47:42
dat is helemaal waar maar het was ook niet mijn bedoeling om de leek te leren dit te beoordelen.
Ik wil alleen maar vertellen wat er gebeurd met het lichaam en de organen, en hoop daarmee dat de leek het beter snapt waarom de reanimatie's in trauma's dus niet lukken.
Ik vind het heel goed dat de leek de reanimatie start.

Nee dat snap ik ook volledig. En uit de professionaliteid van je beroep klopt dit natuurlijk ook, maar ik vind het gevaarlijk om dit soort uitspraken te doen tegen een ''leek'

Zo zou je als ''leek'' al snel de indruk kunnen krijgen dat reanimeren geen zin meer heeft zodat er vervolgens geen actie meer word ondernomen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 2 november 2006, 15:29:49
Nee dat snap ik ook volledig. En uit de professionaliteid van je beroep klopt dit natuurlijk ook, maar ik vind het gevaarlijk om dit soort uitspraken te doen tegen een ''leek'
Zo zou je als ''leek'' al snel de indruk kunnen krijgen dat reanimeren geen zin meer heeft zodat er vervolgens geen actie meer word ondernomen.

Oh ik kan hier zo inwendig zo boos om worden he  >:(
Ik ben leek maar geen debiel en ik houd er absoluut niet van dat me informatie wordt onthouden omdat ik het toch niet zo kunnen begrijpen, het niet in de juiste context zou kunnen plaatsen of er anderzinds niet mee om zou kunnen gaan.
Ik denk dat het een misvatting is om te generaliseren en leken op medisch gebied niet in staat te achten bepaalde overwegingen te maken en ze onder dat mom maar als een aap die een trucje leert te behandelen.

Een reanimatie op een slachtoffer dat een circulatiestilstand heeft gekregen door het het trauma (en niet andersom) is gewoon vrijwel kansloos.
Dat kan gewoon uitgelegd worden en misschien duikt (nou ja loopt voorzichtig) de ehbo'er dan wel de sloot in om het tweede slachtoffer wat uit de auto geslingerd is boven water te halen ipv dit slachtoffer alle kansen op overleven te ontzeggen door een kansloze reanimatie op een ander slachtoffer uit te voeren. Natuurlijk, als je niets anders te doen hebt doe je het maar soms moet je keuzes maken in wie wel en wie niet te helpen en een beetje kennis kan je daar goed bij helpen.

Niet echt boos hoor maar toch.... soms ..................
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #35 Gepost op: 2 november 2006, 16:31:46
Oh ik kan hier zo inwendig zo boos om worden he  >:(

Niet doen want dat is mijn insteek niet  ;)



Ik ben leek maar geen debiel en ik houd er absoluut niet van dat me informatie wordt onthouden omdat ik het toch niet zo kunnen begrijpen, het niet in de juiste context zou kunnen plaatsen of er anderzinds niet mee om zou kunnen gaan.
Ik denk dat het een misvatting is om te generaliseren en leken op medisch gebied niet in staat te achten bepaalde overwegingen te maken en ze onder dat mom maar als een aap die een trucje leert te behandelen.

Een reanimatie op een slachtoffer dat een circulatiestilstand heeft gekregen door het het trauma (en niet andersom) is gewoon vrijwel kansloos.
Dat kan gewoon uitgelegd worden en misschien duikt (nou ja loopt voorzichtig) de ehbo'er dan wel de sloot in om het tweede slachtoffer wat uit de auto geslingerd is boven water te halen ipv dit slachtoffer alle kansen op overleven te ontzeggen door een kansloze reanimatie op een ander slachtoffer uit te voeren. Natuurlijk, als je niets anders te doen hebt doe je het maar soms moet je keuzes maken in wie wel en wie niet te helpen en een beetje kennis kan je daar goed bij helpen.

Niet echt boos hoor maar toch.... soms ..................

Ook dit klopt, maar ik ga in deze case even uit van één slachtoffer.
En dan met name dat er niks gedaan wordt omdat de eerste hulpverlener denkt dat het slachtoffer geen kans meer maakt. Zou natuurlijk achteraf hartstikke lullig zijn als het tegen over gestelde zou blijken.

En bij meerdere slachtoffers..... , moeilijk moeilijk. zou het niet weten.  Dat zal ik in  de praktijk moeten zien.

Los hiervan begrijp ik jou ook.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #36 Gepost op: 2 november 2006, 16:53:45
Edwin,

reanimeren kan alleen op een harde ondergrond, anders kun je geen druk opbouwen... Een autosteol is daarvoor dus absoluut niet geschikt. En dan, ik begrijp je bezorgdheid over het nekletsel wel hoor, maar een patiënt die geen hartactiviteit meer heeft zal ook geen last meer hebben van zijn nekletsel. Reanimatie gaat voor andere letsels. Oftewel in EHBO termen, vitale functies gaan voor de plaatselijke letsels. Voorzichtig uit de auto halen, neerleggen en gaan reanimeren dus. ;)

Overigens: ziekenhuisbedden moeten in de CPR-stand gezet worden om goed op te kunnen reanimeren. Dat wil zeggen dat er een harde plaat onder de rug van de patient wordt gestopt die je vastzet aan de bedranden, of je laat de luchtmatras leeglopen, of (bij de dure IC bedden oa) het bed blaast zichzelf maximaal hard op... en dan nog is het niet te vergelijken met een harde ondergrond... ze willen nog wel eens alle kanten op stuiteren als ze niet al te zwaar zijn...  :-\

Oh, probeer het inderdaad zelf eens: Zet een pop op de autostoel en probeer 15 minuten lang te reanimeren (let op de handrem, doet pijn als je daar met je knie tegenaan stoot) en in de gaten te houden dat er geen bezine lekt en op te letten dat er niet nog iemand achterop de auto knalt en....

En dus is het even kijken of het technisch mogelijk is. Niet bij ieder verkeersongeval eindigt in een spectaculaire explosie van het voertuig, of je woont in de buurt van Hollywood.... Gevaar moet je iedere keer weer inschatten...
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Sunflower

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 2 november 2006, 21:11:29
In het geval van deze casus ; een frontale aanrijding tussen twee auto’s met een snelheid van 80 km per uur.

Wat gebeurd er met het lichaam als die in een botsing zit. Het lichaam maakt dan 3 botsingen mee!!! Ik zal het uileggen.
De eerste botsing is van de beide voertuigen. Er gaat op dit moment veel kracht door een auto, en je lichaam gaat naar voren. De tweede botsing die het lichaam door maakt is het tegenhouden door de auto gordel, het lichaam komt dan abrupt tot stilstand. Dan volgt voor het lichaam de derde botsing en dat zijn dan je organen die nog de zelfde snelheid had als tijdens de eerste botsing en dus nog voort bewegen. En dan komen de letsels. Hierdoor kan de Aorta scheuren die vast zit aan je wervel kolom, hierdoor kan je dus de scheuringen krijgen van milt en lever. Enz, enz. Deze mensen kunnen nog aanspreekbaar zijn maar toch aan het verbloeden zijn inwendig. Wanneer iemand dan toch bewusteloos raakt, door die verbloeding , dan is reanimatie zinloos . je kan de inwendige bloeding toch niet stelpen op de plaats van het ongeval.


Bij deze wil ik pleiten voor een aanpassing aan voertuigen in het voordeel van de overlevingskansen voor de passagiers.  :|


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #38 Gepost op: 2 november 2006, 22:53:30
Kreukelzone's, airbags, gordels, kooien... wat wil je nog meer? Als je niet dood wil gaan achter het stuur moet je niet gaan rijden.
Arts  www.alphalog.nl


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #39 Gepost op: 3 november 2006, 10:24:47
Wat ik probeerde uit te leggen is gebaseerd op hetgene dat ik mensen in een basis EHBO cursus aanleer... En dan leren ze te letten op veiligheid, na te gaan wat er is gebeurd en het slachtoffer mankeert, zorgen voor professionele hulp (112 bellen) en dan te gaan handelen. En na aanspreken, aanschudden, ademhulingscontrole blijkt dat deze afwezig is... reanimeren op een harde ondergrond en zo veilig mogelijke werkomgeving.
Het maakt niet uit waarom ze moeten reanimeren, hulp bellen en beginnen. Ik vertel de cursisten altijd dat ze tijd kopen voor een slachtoffer.
En nogmaals ik ga er in deze casus vanuit dat we het hebben over EH'vers. En niet over ambulanceverpleegkundigen, brandweerlieden (die ook niet meer medische kennis krijgen dan de module levensreddend handelen) en artsen. ;)
Ik maak het niet te moeilijk voor mezelf... en lekenhulpverlening? Ik heb bewondering voor al die mensen die om wat voor reden dan ook een cursus EHBO en reanimatie volgen, vaak om gewoon in geval van nood de medemens te kunnen helpen :)
It's me!