reanimatie op autostoel??

Auteur Topic: reanimatie op autostoel??  (gelezen 13781 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EdwinC

  • IC-verpleegkudige i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Gepost op: 28 oktober 2006, 11:35:17
heey,,

ik zat gisteravond over het volgende te denken;

stel je voor je ziet een frontale ongeluk gebeuren met 2 personen auto's, de auto's reden met een kilometertje van 80 per uur tegen elkaar. je gaat er gauw naar toe om te kijken wie het ergst er aan toe is. je ziet een menneer rond de 40 jaar achter het stuur zitten, hij is nog bij kennis en je handelt zoals je moet doen, je vraagt op den duur als hij ook nek klachten heeft en hij antwoordt erop met JA. even later als de hulpdiensten zijn gebeld raakt de menneer bewusteloos en een paar minuten later voel je geen hartslag mee, je wilt em onmiddelijk reanimeren!!
 en nu mijn vraag:
is het een mogelijkheid om de slachtoffer in de autostoel te reanimeren, dat je de autostoel voorzichtig naar achter doet zodat het SO in een ligstand zit?? misschien is het een beetje krap aan met de ruimte maar het is toch altijd beter als iemand nekletsel heeft??

ik ben benieuwd!! ;D

groetjes,
edwin




Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2006, 11:41:39
Hoi Edwin,

mij is altijd geleerd dat je in een voertuig niet kan reanimeren. Om een s.o. een beetje een overlevingskans te geven moet er wel goed gereanimeerd worden natuurlijk. Jammer voor het nekletsel dan.
Ik hoop altijd maar dat de ggd ter plaatse is met dit soort situaties, dan kunnen die beslissen wat wij als brw moeten doen.

laterz

Hotdog


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2006, 11:54:23
Edwin,

reanimeren kan alleen op een harde ondergrond, anders kun je geen druk opbouwen... Een autosteol is daarvoor dus absoluut niet geschikt. En dan, ik begrijp je bezorgdheid over het nekletsel wel hoor, maar een patiënt die geen hartactiviteit meer heeft zal ook geen last meer hebben van zijn nekletsel. Reanimatie gaat voor andere letsels. Oftewel in EHBO termen, vitale functies gaan voor de plaatselijke letsels. Voorzichtig uit de auto halen, neerleggen en gaan reanimeren dus. ;)
It's me!


EdwinC

  • IC-verpleegkudige i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2006, 12:01:22
dat begrijp ik ook wel maar als de SO de rest van z'n leven haast helemaal verlamt is is dat ook zonde...
en de autostoelen zijn toch niet zo zacht :-[


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2006, 12:11:55
moet het slachtoffer dan ook nog op een bepaalde manier uit de auto gehaald worden in zo'n geval? Er even van uitgaande dat de omstander(s) die dat doen geen gediplomeerde (eerste) hulpverleners of iets dergelijks zijn . Dus ik bedoel bijvoorbeeld proberen de nek van het slachtoffer zo stabiel mogelijk te houden als je m met wat mensen uit de auto haalt, zodat die nek zo weinig mogelijk beweegt, of is het gewoon kwestie z.s.m. uit de auto halen en beginnen met reanimeren?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2006, 13:13:40
moet het slachtoffer dan ook nog op een bepaalde manier uit de auto gehaald worden in zo'n geval? Er even van uitgaande dat de omstander(s) die dat doen geen gediplomeerde (eerste) hulpverleners of iets dergelijks zijn . Dus ik bedoel bijvoorbeeld proberen de nek van het slachtoffer zo stabiel mogelijk te houden als je m met wat mensen uit de auto haalt, zodat die nek zo weinig mogelijk beweegt, of is het gewoon kwestie z.s.m. uit de auto halen en beginnen met reanimeren?

Dat maakt geen flaus aus.... Je trekt het hoofd daarna toch naar achteren voor een vrije ademweg. Als je niets doet gaat het slachtoffer zeker dood. Je kan dan beter het risico op verlamming nemen. Is natuurlijk ook niet fijn, maar anders hebben ze helemaal geen kans gehad.


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2006, 13:14:48
Oke thanks  :)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2006, 14:47:45
Bedenk wel dat dit een reanimatie is die nog minder kans van slagen heeft dan een 'normale' reanimatie. Het is een beetje kip en ei verhaal: kreeg iemand een circulatiestilstand en daardoor een ongeluk of eerst een ongeluk en toen een circulatiestilstand... in het laatste geval is de kans van slagen nihil, en in het eerste geval is de kans ook al flink kleiner geworden dat het nog lukt...
Arts  www.alphalog.nl


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2006, 16:42:58
Dat maakt geen flaus aus.... Je trekt het hoofd daarna toch naar achteren voor een vrije ademweg. Als je niets doet gaat het slachtoffer zeker dood. Je kan dan beter het risico op verlamming nemen. Is natuurlijk ook niet fijn, maar anders hebben ze helemaal geen kans gehad.

volledig mee eens
het is een kwestie van prioriteiten stellen.
Als je niets doet ken je het resultaat, dus je hebt niets te verliezen.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2006, 08:13:59
Dat maakt geen flaus aus.... Je trekt het hoofd daarna toch naar achteren voor een vrije ademweg. Als je niets doet gaat het slachtoffer zeker dood. Je kan dan beter het risico op verlamming nemen. Is natuurlijk ook niet fijn, maar anders hebben ze helemaal geen kans gehad.

Volgens mij is dat 'geen flaus aus' niet helemaal waar, strikt genomen valt C-Spine Control onder het kopje Airway in het ATLS protocol. Dat betekent dat je ook rekening moet houden met de nek, voordat je verder gaat met het volgende onderdeel Breathing. Ik weet ook wel dat dat in de EHBO niet zo makkelijk is en je weinig tot geen middelen hebt om die C-spine te beschermen.
Daarnaast kan de chinlift ook uitgevoerd worden zonder de hele nek naar achteren te trekken. Oke, het resultaat is minder, maar het kan wel. In plaats van de chinlift kan ook de jawthrust worden gedaan, wat een beter alternatief is in een traumasituatie. Nadeel daarvan is dat dat niet in je eentje kan in combinatie met het geven van compressies.

Uiteraard, reanimatie gaat vóór een eventuele dwarslaesie.