reanimatie op autostoel??

Auteur Topic: reanimatie op autostoel??  (gelezen 13782 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

infirmiere

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2006, 12:04:59
Moeilijke vraag die gesteld wordt, een ethisch vraagstuk waar iedereen zo'n beetje mee worstelt. Natuurlijk gaat reanimatie voor een eventueel nekletsel omdat die laatste nooit zeker is. Maar toch stel dat je het s.o. een dwarsleasie bezorgd, is deze dan wel zo dankbaar voor het behoud van leven?? Je doet dus wat je kan en volgens de regels maar je weet nooit waar je goed aan doet.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2006, 15:52:18
Maar toch stel dat je het s.o. een dwarsleasie bezorgd, is deze dan wel zo dankbaar voor het behoud van leven?? Je doet dus wat je kan en volgens de regels maar je weet nooit waar je goed aan doet.

Maar je gaat op dat moment uit van wat je weet. Je wéét dat de persoon een circulatiestilstand heeft, maar niet of hij daadwerkelijk nekletsel heeft. En onder het mom van 'treat first what kills first' zou je, mijns inziens, dus moeten beginnen met reanimeren (buiten de auto).
Maar goed; het is natuurlijk wel erg makkelijk gezegd hier veilig vanachter m'n PC'tje (en ik heb gelukkig nog geen daadwerkelijke reanimatie hoeven meemaken).

Gegroet,
Franc


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2006, 21:59:01
Tijdens mijn ambulance-stage iets dergelijks meegemaakt.

Melding: auto tegen vangrail op de provinciale weg (80 km/u dus) bestuurder bewusteloos.

Ter plaatse (brandweer en politie reeds aanwezig...  :-\) Oudere man zonder ademhaling en pols achter het stuur, de auto was zijdelings de vangrail ingereden, schade aan de auto viel mee, snel uit auto gehaald waarbij nek zoveel mogelijk manueel gestabiliseerd werd en begonnen met reanimatie hierbij natuurlijk moeilijk om de nek volledig te immobiliseren. Uiteindelijk het hart weer op gang gekregen en snel richting ziekenhuis, de situatie was vrij fragiel met meerdere keren weer verlies van ritme. Gezien weinige schade aan auto en omdat er toch al redelijk wat met het so was bewogen niet volledig geïmmobiliseerd.

Bij binnenkomst in ziekenhuis begint de chirurgisch assistent te foeteren tegen de pleeg met wie ik meereed... Zonder ook maar te vragen naar opheldering en uitleg, beetje jammer.

Naar mijn idee: treat first what kills first.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2006, 12:46:57
Inderdaad reanimatie gaat altijd voor. En ook gelijk, waarom heeft iemand een circulatiestilstand?
Ik breng mijn cursisten (EHBO'ers) bij dat het niet uitmaakt waarom (al kan het soms makkelijk zijn om te weten) maar dat je handeld. En ik hou altijd het EHBO oranje kruis boekje aan.
Een autostoel is wel hard, maar niet hard genoeg om op te reanimeren... dus slachtoffer uit de auto, alarmeren en dan gaan reanimeren.
En dan ga ik er in dit verhaal vanuit dat je als EHBO'er handeld en niet als 'professioneel' hulpverlener... ;)
It's me!


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2006, 17:34:48
In het geval van deze casus ; een frontale aanrijding tussen twee auto’s met een snelheid van 80 km per uur.

Wat gebeurd er met het lichaam als die in een botsing zit. Het lichaam maakt dan 3 botsingen mee!!! Ik zal het uileggen.
De eerste botsing is van de beide voertuigen. Er gaat op dit moment veel kracht door een auto, en je lichaam gaat naar voren. De tweede botsing die het lichaam door maakt is het tegenhouden door de auto gordel, het lichaam komt dan abrupt tot stilstand. Dan volgt voor het lichaam de derde botsing en dat zijn dan je organen die nog de zelfde snelheid had als tijdens de eerste botsing en dus nog voort bewegen. En dan komen de letsels. Hierdoor kan de Aorta scheuren die vast zit aan je wervel kolom, hierdoor kan je dus de scheuringen krijgen van milt en lever. Enz, enz. Deze mensen kunnen nog aanspreekbaar zijn maar toch aan het verbloeden zijn inwendig. Wanneer iemand dan toch bewusteloos raakt, door die verbloeding , dan is reanimatie zinloos . je kan de inwendige bloeding toch niet stelpen op de plaats van het ongeval.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2006, 18:05:04
Mooi uitgelegd maar als leek kan men dit niet  beoordelen en gaat men gewoon starten met reanimatie.



In het geval van deze casus ; een frontale aanrijding tussen twee auto’s met een snelheid van 80 km per uur.

Wat gebeurd er met het lichaam als die in een botsing zit. Het lichaam maakt dan 3 botsingen mee!!! Ik zal het uileggen.
De eerste botsing is van de beide voertuigen. Er gaat op dit moment veel kracht door een auto, en je lichaam gaat naar voren. De tweede botsing die het lichaam door maakt is het tegenhouden door de auto gordel, het lichaam komt dan abrupt tot stilstand. Dan volgt voor het lichaam de derde botsing en dat zijn dan je organen die nog de zelfde snelheid had als tijdens de eerste botsing en dus nog voort bewegen. En dan komen de letsels. Hierdoor kan de Aorta scheuren die vast zit aan je wervel kolom, hierdoor kan je dus de scheuringen krijgen van milt en lever. Enz, enz. Deze mensen kunnen nog aanspreekbaar zijn maar toch aan het verbloeden zijn inwendig. Wanneer iemand dan toch bewusteloos raakt, door die verbloeding , dan is reanimatie zinloos . je kan de inwendige bloeding toch niet stelpen op de plaats van het ongeval.

Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2006, 20:04:21
Mooi uitgelegd maar als leek kan men dit niet  beoordelen en gaat men gewoon starten met reanimatie.



dat is helemaal waar maar het was ook niet mijn bedoeling om de leek te leren dit te beoordelen.
Ik wil alleen maar vertellen wat er gebeurd met het lichaam en de organen, en hoop daarmee dat de leek het beter snapt waarom de reanimatie's in trauma's dus niet lukken.
Ik vind het heel goed dat de leek de reanimatie start.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


infirmiere

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2006, 23:09:01
Sinds wanneer start een leek met reanimeren, ik hoop die leek niet egen te komen op de plaats van het ongeval en al helemaal niet als ik in die auto zit!! We gaan toch uit van kundige hulpverleners??  ::)

Ik ben en blijf het ermee eens te beginnen met reanimeren en te redden wat er te redden valt, de ethische vraag blijft, die komt echter daarna.  :-[


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2006, 23:28:31
Sinds wanneer start een leek met reanimeren, ik hoop die leek niet egen te komen op de plaats van het ongeval en al helemaal niet als ik in die auto zit!! We gaan toch uit van kundige hulpverleners??  ::)

Ik ben en blijf het ermee eens te beginnen met reanimeren en te redden wat er te redden valt, de ethische vraag blijft, die komt echter daarna.  :-[

Wacht je liever 15 minuten op de ambulance ?


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #19 Gepost op: 1 november 2006, 09:27:55
Sinds wanneer start een leek met reanimeren, ik hoop die leek niet egen te komen op de plaats van het ongeval en al helemaal niet als ik in die auto zit!! We gaan toch uit van kundige hulpverleners??  ::)

Ik ben en blijf het ermee eens te beginnen met reanimeren en te redden wat er te redden valt, de ethische vraag blijft, die komt echter daarna.  :-[

Ik heb liever dat een leek begint met een reanimatie, dan dat er gewacht word op de proffesionele hulpverlening. BEter een slechte reanimatie dan helemaal geen reanimatie. Toch ?

Laterzzz