Allereerst, Daniël: sterkte.
Reanimeren op de autostoel is m.i. niet alleen slecht mogelijk door de te zachte ondergrond (dat zal wel meevallen) maar met name door de positie van de hulpverlener t.o.v. het slachtoffer. Draai je de stoel in de 'slaapstand" dan komt de borst achter de deurstijl terecht waardoor je niet van buitenaf borstcompressies kunt toepassen. Je zult als eersthulpverlener dus in de auto moeten gaan zitten. Schrijligs over het slachtoffer knielen (zoals bij de oude Handgreep van Heimlich bij liggende slachtoffers) is, gezien de te berperkte ruimte geen optie. Bovendien kan vanuit die positie niet beademd worden. De enig overgebleven plaats voor de hulpverlener is dan de neergedraaide passagiersstoel. Ook dat lijkt mij geen plausibele optie. Ik betwijfel of je je armen wel kunt strekken en met je schouders boven het borstbeen van het slachtoffer kunt komen en of je vanuit die positie effectief kunt beademen.
Marno heeft gelijk dat een zittend slachtoffer niet gereanimeerd kan worden.
De afspraken (protocollen) zijn volgens mij niet voor meerderlei uitleg vatbaar.
Eerstehulpverleners moeten (na het letten op veiligheid voor hunzelf en omstanders)alarmeren, het slachtoffer uit de auto halen en op de grond reanimeren, ongeacht mogelijke vergergering van letsels. Het zo veel mogelijk stabiliseren van het hoofd en nek verdient uiteraard de voorkeur.
Corrigeer mij als ik iets fouts zeg, maar volgens mij moeten ambulanceverpleegkundigen bij een (hoog energetisch) trauma éérst met de hand de nek stabiliseren (manuele (c)wk stabilisatie) en daarna de ABC-protocollen starten (reanimeren). Als er een reanimatie gestart is moeten zij die overnemen, ongeacht de toedracht (trauma of hartprobleem). Wanneer er tekenen van biologische dood zijn (geen ademhaling, geen circulatie, geen reacties, geen reflexen) of wanneer het slachtoffer al meer dan 10 minuten geen werkend hart heeft wordt overlijden vastgesteld.
Ik neem aan dat ook ambulanceteams het slachtoffer buiten de auto reanimeren (rapid extraction?).
De term leken (= iemand die van een bepaald vak geen verstand heeft, geen deskundige of vakman is) vind ik op eerstehulpverleners niet van toepassing. Zij zijn niet "zeer beperkt" geschoold, zoals Jaques zegt. Zij zijn volledig geschoold: in de BLS-technieken. Het betitelen van eerstehulpverleners als 'leken' is achterhaald en getuigt mi.i. van een onterecht dedain van (para-)medici.
Klein verbeterpuntje voor de originele vraagsteller: als een slachtoffer na enige tijd zijn bewustzijn verliest controleer je als eerstehulpverlener(volgens de laatste richtlijnen) niet de polsslag/hartslag maar de ademhaling. Maar dat terzijde.