Wat ik probeerde uit te leggen is gebaseerd op hetgene dat ik mensen in een basis EHBO cursus aanleer... En dan leren ze te letten op veiligheid, na te gaan wat er is gebeurd en het slachtoffer mankeert, zorgen voor professionele hulp (112 bellen) en dan te gaan handelen. En na aanspreken, aanschudden, ademhulingscontrole blijkt dat deze afwezig is... reanimeren op een harde ondergrond en zo veilig mogelijke werkomgeving.
Het maakt niet uit waarom ze moeten reanimeren, hulp bellen en beginnen. Ik vertel de cursisten altijd dat ze tijd kopen voor een slachtoffer.
En nogmaals ik ga er in deze casus vanuit dat we het hebben over EH'vers. En niet over ambulanceverpleegkundigen, brandweerlieden (die ook niet meer medische kennis krijgen dan de module levensreddend handelen) en artsen.
Ik maak het niet te moeilijk voor mezelf... en lekenhulpverlening? Ik heb bewondering voor al die mensen die om wat voor reden dan ook een cursus EHBO en reanimatie volgen, vaak om gewoon in geval van nood de medemens te kunnen helpen