Hartritmestoornissen

Auteur Topic: Hartritmestoornissen  (gelezen 9720 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sunflower

  • Gast
Gepost op: 3 oktober 2006, 20:05:28
Ik heb een persoonlijke vraag.
Ik heb sinds een tijdje last van hartklachten, ik ben hiervoor naar een cardioloog geweest en deze heeft me Emconcor voorgeschreven.
Ik ben nogal schrikachtig van medicijnen die een hartslagvertragende werking hebben aangezien de cardioloog enkel hetgeen wat ik zei had als basis (op het moment had ik natuurlijk geen problemen)... maar wat als dit niet klopt? :-s (Is het wel zo dat als je iets voelt dit ook werkelijk betekent dat er iets dergelijks aan de hand is, en moest dat zo zijn, uitleggen wat je precies voelt is niet zo gemakkelijk. :-s)
Op basis van wat ik zei was men 90% zeker van wat ik had (heb) en er werd gedacht aan een ablatie moest dit niet helpen. Maar ik vind het allemaal nogal eng. :-s
Stel je voor dat mijn hartslag wel normaal is en ik neem die emconcor, kan dat dan geen kwaad? :-s

Bedankt,




SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2006, 20:39:50
Het is een beta blokker klik
Betablokkers verlagen de bloeddruk, vertragen de hartslag, verminderen de zuurstofbehoefte van het hart en verminderen de prikkelbaarheid van het hart, doordat de werking van adrenaline op de hartcellen verminderd wordt en hierdoor worden ernstige ritmestoornissen voorkomen.


Op basis van jou verhaal en wat onderzoeken kan een cardioloog tot zo'n conclusie komen (daar heeft hij tenslotte voor geleerd) ;)
Ik kan me goed voorstellen dat het je beangstigt.
Je moet weer opnieuw vertrouwen in je eigen lichaam krijgen en dat is best even pittig, dat wil ik geloven!
Als je je niet prettig voelt moet je gewoon weer zo snel mogelijk naar je huisarts of cardioloog terug
misschien door bijstelling van medicatie kan dat de klachten doen verminderen.... ;)

vertrouw op je eigen lichaam en zodra je bemerkt er gaat iets anders............handelen!
sterkte!


Sunflower

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2006, 02:06:25
Het is een beta blokker klik
Betablokkers verlagen de bloeddruk, vertragen de hartslag, verminderen de zuurstofbehoefte van het hart en verminderen de prikkelbaarheid van het hart, doordat de werking van adrenaline op de hartcellen verminderd wordt en hierdoor worden ernstige ritmestoornissen voorkomen.

Oké, maar wat als je hart nu toch niet te snel slaat (ik heb het niet voortdurend), kan het dan geen kwaad zodanig dat je hart te traag slaat? :?
De cardioloog raadde me aan het eens echt te meten met bv een polsbloeddrukmeter. Dit deed ik en toen ik vaststelde dat m'n hartslag normaal ging ben ik eigenlijk gestopt met de pillen... Mijn hart slaat eerder plots heel erg krachtig ipv te snel. :-[


Citaat
Op basis van jou verhaal en wat onderzoeken kan een cardioloog tot zo'n conclusie komen (daar heeft hij tenslotte voor geleerd) ;)
Ik kan me goed voorstellen dat het je beangstigt.
Je moet weer opnieuw vertrouwen in je eigen lichaam krijgen en dat is best even pittig, dat wil ik geloven!
Als je je niet prettig voelt moet je gewoon weer zo snel mogelijk naar je huisarts of cardioloog terug
misschien door bijstelling van medicatie kan dat de klachten doen verminderen.... ;)

vertrouw op je eigen lichaam en zodra je bemerkt er gaat iets anders............handelen!
sterkte!


Ja, dat is wel zo. Het is niet dat ik die cardioloog niet vertrouw, het ligt meer bij mezelf. Ik vind het moeilijk om te beschrijven wat ik precies voel, en op basis daarvan alleen een diagnose stellen lijkt me dan risicovol. Ook al is er niet echt een andere optie, aangezien ik er niet voortdurend last van heb bijvoorbeeld (gelukkig maar) en een hele maand ofzo in het ziekenhuis liggen om je hartslag te laten registreren is ook niet je dat. ;)

Maar nu je het hebt over iets dat anders gaat... hoe kun je nou weten of een ander gevoel kwaad kan of niet? Wanneer weet je of er echt iets mis is of wanneer het gaat om een kleine uitzondering op de regel die verder betekenisloos is?


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2006, 02:17:06
Beta blokkers verlagen je hartslag niet gelijk van 80 naar 20 hoor, ik neem namelijk niet aan dat je de volledige maximale dosering hebt gekregen, normaal wordt dit opgebouwd. Daarbij is de vertragende werking een van de werkingen van het medicijn, hij doet dus nog meer.

Mocht je hartslag echt heel traag worden dan zul je dit wel merken door b.v. vermoeidheid die bij het minste of geringste optreed. Maar het is inderdaad belangrijk om vertrouwen te hebben in je cardioloog, maak je problemen en klachten ook kenbaar bij hem! Schrijf ze evt. op per dag en tijdstip en bij je volgende bezoek aan de cardioloog kan je ze aan hem voorleggen.

Bij hartklachten proberen ze het hart het zo makkelijk mogelijk te maken zodat het je hart zo min mogelijk ernergie kost om zijn werk te doen, daarbij worden dus vaak beta blokkers voorgeschreven, want deze verminderen ook de zuurstofbehoefte van je hart.
Nurse powerrrrr


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2006, 14:18:43
Je zal je hartslag nooit, maar dan ook nooit met betablokkers onder de 'natuurlijke' grens van je hart kunnen krijgen. De grens (70-80) is wat het hart uit zichzelf slaat. Als die hartslag stijgt, komt dat door een stimulans. Die stimulans (sympatische zenuwstelsel, hormonen) wordt geremd met betablokkers. Dit betekent wel dat 'on-demand' hartslagversnelling lastig of onmogelijk wordt.
Maar goed, het is dus niet zo dat een normaal ritme nog verder vertraagd wordt hierdoor.
Arts  www.alphalog.nl


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2006, 10:44:47
ik zal niet al te ingewikkeld ingaan op de werking van betablokkers, maar in het farmacotherapeutisch compas staat bij overdosering wel degelijk bradycardieen genoemd....


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2006, 02:00:42
Hmm, ja, ik zie het staan... is anders dan ik heb geleerd tot nu toe... Naja, niet overdoseren dan maar hé ;) Maar bij normale dosering zal je je hart er niet mee stil zetten of te langzaam...
Arts  www.alphalog.nl


Sunflower

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 2 november 2006, 21:38:13
ik zal niet al te ingewikkeld ingaan op de werking van betablokkers, maar in het farmacotherapeutisch compas staat bij overdosering wel degelijk bradycardieen genoemd....

Dat dacht ik ook en dat is inderdaad waarom ik er maar mee gestopt ben.
In feite hebben zij (cardiologen) nooit kunnen vaststellen wat er precies aan de hand is. Voor hetzelfde geld klopte het altijd normaal maar voelde ik het gewoon anders of klopt het maar erg zelden te snel. Dan àltijd betablockers nemen (en ik kreeg de hoogste dosis voorgeschreven) lijkt me ook niet goed. Zwak uitgedrukt. Toen ik ze wou nemen maar mijn hartslag meette en merkte dat het al vrij traag ging heb ik het dan maar gelaten. Je weet maar nooit. :?

Maarja, ik heb misschien ook wat te weinig vertrouwen in dat soort dingen. :-[


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 2 november 2006, 22:50:21
Hartslag alleen zegt niet alles hé... Een bradycardie hoeft absoluut niet gevaarlijk of vervelend te zijn, dat is het pas als je er ook een licht gevoel van in je hoofd krijgt en/of flauwvalt...
Arts  www.alphalog.nl


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 6 november 2006, 15:55:59
Dat dacht ik ook en dat is inderdaad waarom ik er maar mee gestopt ben.
In feite hebben zij (cardiologen) nooit kunnen vaststellen wat er precies aan de hand is. Voor hetzelfde geld klopte het altijd normaal maar voelde ik het gewoon anders of klopt het maar erg zelden te snel. Dan àltijd betablockers nemen (en ik kreeg de hoogste dosis voorgeschreven) lijkt me ook niet goed. Zwak uitgedrukt. Toen ik ze wou nemen maar mijn hartslag meette en merkte dat het al vrij traag ging heb ik het dan maar gelaten. Je weet maar nooit. :?

Maarja, ik heb misschien ook wat te weinig vertrouwen in dat soort dingen. :-[



Ik hoop niet dat je zonder de cardioloog te raadplegen gestopt bent...