Hoe is de aanwas van nieuwe BHV'ers geregeld in de meeste bedrijven?
Er is meen ik voor grote bedrijven een verplichting om 1 aanwezige BHV'er op iedere 50 aanwezige werknemers te hebben. Maar als je dit niet haalt, wat is dan de beste manier om mensen te werven? Zelf werk ik in een kantoorgebouw met zo'n 1500 werknemers.
Vrijwilligers werven? Maar hoe pak je dat het beste aan? Hoe enthousiasmeer je mensen om als hulpverlener beschikbaar te zijn?
Verplichten? Maar hoe zit het dan met de motivatie? Als het MOET, volgt men dan de herhalingslessen EHBO bijv. wel?
Zou hier graag eens ideeën over horen. Bij voorbaat dank.
Wijziging in de Arbo wet per januari 2007.
Zoals eerder aangekondigd zal de Arbo wet in 1998 ingrijpend veranderen, zeker op het gebied van bedrijfshulpverlening. De veranderingen zijn een reeks van verbeteringen om de ingewikkelde en vooral administratieve handelingen te verruilen naar een meer praktisch, goedkoper en doelmatig veiligheidsbeleid. Het kabinet wil de verantwoordelijkheid voor goede arbeidsomstandigheden bij zowel de werknemers als de werkgevers terugleggen. Hierdoor wordt het mogelijk dat de betrokken partijen zelf invulling aan het Arbo-beleid mogen geven. Met de wijziging beoogd het kabinet de volgende vier belangrijke resultaten.
Ruim tweederde van de Arbo wetgeving wordt geschrapt, alle door Europa opgelegde regels blijven gehandhaafd.
De administratieve lastendruk voor werkgevers dient te verminderen met minimaal 25%.
De inzet van de Arbeidsinspectie dient effectiever en doelmatiger ingezet te worden, meer van de zogenaamde projectcontroles.
De versoepeling van de Arbo regels voor vrijwilligers en thuiswerkers, waarbij de bescherming tegen ernstige arbeidsrisico’s dient te blijven bestaan.
Gevolgen voor de bedrijfshulpverlening.
De regelgeving over de deskundige bijstand op het gebied van bedrijfshulpverlening wordt zoveel als mogelijk in lijn gebracht met de Europese wetgeving, de nationale aanvullende bepalingen zullen zo veel als mogelijk worden geschrapt.
De Europese richtlijn 89/391/EEG spreekt onder andere van:
- één of meerdere werknemers die een specifieke taak hebben op het gebied van de veiligheid en de gezondheid van de werknemers die-,
- afhankelijk van de grootte van het bedrijf, de risico’s e.d. en
- op basis van risico’s die nooit kunnen worden voorkomen,
- aangewezen worden en belast zijn met het in praktijk brengen van maatregelen op het gebied van eerste hulp, brandbestrijding en evacuatie van werknemers, ernstig en onmiddellijk gevaar,
- recht hebben op een passende opleiding, die indien nodig, op gezette tijd worden herhaald.
Zoals hierboven staat vermeld betekent dat er in de praktijk niet echt schokkende veranderingen plaatsvinden, eerder dan dat de regering zich houdt aan de afspraak dat er minder regels op schrift dienen te staan. Hetgeen resulteert in het verdwijnen van de Arbo beleidsregels. De aanvullende Nederlandse beleidsregels op het gebied van bedrijfshulpverlening vervallen, namelijk:
- de nationale getalsnorm van één BHV-ér op de 50 werknemers, het juiste aantal BHV- ers dient in de toekomst bepaald te worden aan de hand van de beschreven risico’s in de RI&E.
- de RI&E en BHV-verplichting voor vrijwiliggers organisaties (indien van geen ernstig arbeidsrisico’s sprake is).
Van belang is dat men nu een goed opgestelde Risico Inventarisatie en Evaluatie opstelt.
Hieruit kan men dan bijvoorbeeld bepalen hoeveel BHV- ers voor uw bedrijf nodig zijn. De belangrijkste criteria zijn;
- de kans dat een ongewenste gebeurtenis zich voordoet;
- het effect van de ongewenste gebeurtenis,
- de mate van afwendbaarheid van de ongewenste gebeurtenis, denk hierbij aan de mate van bekendheid van de aanwezigen met de situatie ter plaatse, en aan de verhouding tussen het eigen personeel en de andere aanwezigen;
- de mate van beheersbaarheid van een ongewenste gebeurtenis, denk hierbij aan de eventuele beperkingen in de mobiliteit van de aanwezigen (kinderen, patiënten, ouderen, gevangenen e.d.)
Op basis van deze beoordeling stelt het bedrijf of de instelling een Plan van Aanpak PvA op.
Het PvA bevat alle maatregelen die noodzakelijk zijn om de aanwezige risico’s te elimineren of te beperken. Voor de overgebleven risico’s wordt het bedrijfshulpverleningsplan opgesteld.
Deze RI&E en het bijbehorende PvA en de afspraken met de BHV-organisatie over de werkwijze, de middelen en de voorwaarden worden afgestemd met de ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging en de betrokken werknemers (o.a. de bedrijfshulpverlening)
http://www.vpt.parkstad-limburg.nl/