Agent laat foto's wissen

Auteur Topic: Agent laat foto's wissen  (gelezen 9318 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #50 Gepost op: 4 september 2011, 14:41:13
Ik ben toch wel benieuwd waar dit staat, want ik geloof echt niet dat het zo zwart wit is. Vragen mag namelijk altijd, zolang je aangeeft dat de tegenpartij mag weigeren en dat dit geen gevolgen heeft voor het verdere verloop van de procedure. Het zou toch van de zotte zijn als iedere vraag die ik stel gebaseerd moet zijn op een wettelijke grondslag. Ik mag altijd vragen om foto's te wissen, dat de fotograaf mij het bos in stuurt, logisch maar ik bepaal zelf nog altijd wat ik vraag.  ::)

Gelukkig is de praktijk niet zo zwart/wit als de regels en wetten voorschrijven. :)
Natuurlijk wil ik helemaal niet beweren dat agenten niks meer mogen vragen, en voor mij staat altijd voorop dat je elkaar als gewone mensen moet behandelen.
Persoonlijk vind ik de politie in Nederland erg benaderbaar en als je je normaal opstelt, dan zal een agent je ook normaal behandelen. Dus voor mij geldt het omgekeerde ook!
Het volgende is dan ook niet bedoeld om betweterig aan te geven dat als een agent iets vraagt wat misschien volgens de letter niet kan/mag, men achteraf moet gaan klagen over die vraag. (Anders is het als de vraag niet uit goede wil voort komt).
Desondanks zijn er wel regels en wetten die formeel grenzen aangeven van wat wel, en niet mag.

Citaat
....ik bepaal zelf nog altijd wat ik vraag....  ::)
Ieder mens maakt zelf een afweging om iets te vragen. Een groot deel van deze afwegingen zijn gebaseerd op goed fatsoen, de situatie, aan wie je het vraagt, en voor een klein deel ook op wetten en regels. Een agent zal dit zelfde doen als hij of zij een vraag stelt, en gelukkig is dit zijn goed recht!!
Maar toch zal de afweging voor een agent gezien toch iets anders zijn dan voor een gewone burger. Een agent in functie heeft de opdracht om de wet te handhaven, en heeft daartoe bevoegdheden die normale burgers niet hebben.  Een agent in functie heeft bij definitie een gezagspositie in zo'n gesprek...
Daardoor kan een vraag van een agent op een andere manier opgevat worden door iemand dan als diezelfde vraag wordt gesteld door een burger. Dat zou dus ook een onderdeel moeten zijn van die afweging.
(Nogmaals: ik zeg niet dat agenten dit niet doen, en dat er opgetreden moet worden als agenten toch iets vragen. Maar wel dat er wel degelijk een verschil is in vragen van burgers en politie agenten in functie.)

Citaat
Ik ben toch wel benieuwd waar dit staat, want ik geloof echt niet dat het zo zwart wit is. Vragen mag namelijk altijd, zolang je aangeeft dat de tegenpartij mag weigeren en dat dit geen gevolgen heeft voor het verdere verloop van de procedure.

De Minister heeft dit verklaart naar aanleiding van een zaak waar het OM om IP adressen vroeg van een website, terwijl er geen vordering was afgegeven. Dat wil zeggen, het OM heeft die website vrijblijvend verzocht om IP adressen van bepaalde bezoekers, zonder dat men een vorderingsprocedure had doorlopen.  Hoewel die zaak ging over IP adressen, heeft de Minister dit "in algemene zin" verklaart, dus is zijn uitspraak ook bedoeld voor andere gebieden. (Een uitspraak van een Minister is natuurlijk geen wet, maar kan wel opgevat worden als richtlijn voor opsporingsambtenaren en het OM.)

Citaat
Het zou toch van de zotte zijn als iedere vraag die ik stel gebaseerd moet zijn op een wettelijke grondslag.
Dat is inderdaad van de zotte, ik bedoelde dat dan ook m.b.t. het stellen van een vraag in tegenstelling tot een sommering of vordering van gelijke strekking. Dus als voor iets normaal een wettelijke voorwaarde is die een politie agent in staat stelt een bevoegdheid uit te voeren, dan stelt de minister dat als aan die wettelijke voorwaarde niet voldaan is, een opsporingsambtenaar niet "vrijblijvend" mag vragen.
(Met weer de opmerking dat je natuurlijk gelijk hebt over de praktijk, en zelfs op dat gebied de ene vraag de ander niet is. :) )

Citaat
Ik mag altijd vragen om foto's te wissen,
Gebaseerd op bovenstaande is dat dus de vraag. Veel juristen denken dat dit dus niet mag, omdat het nemen van foto's onder de vrije informatiegaring valt, en dus een recht is. Er bestaan wettelijke bevoegdheden die het mogelijk maken om onder heel specifieke voorwaarden hier toch een uitzondering op te maken. Daardoor bestaat er dus een wettelijke grondslag (i.e. foto's mogen gewist worden als aan die voorwaarden voldaan is) en kan je (de uitspraak van de Minister volgend) dus zeggen dat een politie agent dit dus niet meer vrijblijvend mag vragen...

Met excuses voor de lange en misschien saaie post. Nogmaals wil ik benadrukken dat ik helemaal niet aan politie bashing wil doen, of mensen persoonlijk wil aanvallen. Ik ben nog altijd voorstander van de uitspraak "samen komen we er wel uit". Dus in de praktijk zijn dit dingen die je samen oplost in een normaal gesprek.
Ook ben ik geen jurist of politie agent en laat ik me graag verbeteren als ik de plank helemaal mis sla. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


sylvester1986

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 10 september 2012, 18:12:44
Nooit meegemaakt dat ik foto's moest verwijderen, zou het ook niet doen als ik op de openbare weg zou staan.