Op woensdag 1 november is de haven van Hindeloopen het decor voor een belangrijke zeewaardigheidstest van een nieuwe reddingboot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Om 11.00 uur wordt de gloednieuwe Helderse reddingboot Joke Dijkstra getest op haar ‘zelfrichtend’ vermogen d.m.v. een aantal kantelproeven. Wanneer de reddingboot zonder problemen terugkeert na de eerste kanteling, is het de beurt aan de toekomstige bemanning van het schip.
Het is voor de bemanningsleden niet ondenkbaar in een situatie terecht te komen waarbij een reddingboot door metershoge golven omver wordt geslagen. De schepen van de KNRM worden gebouwd om alle denkbare weersomstandigheden te kunnen doorstaan. De bemanning wordt getraind om bekend te raken met een dergelijke situatie door tijdens de kantelproef aan boord van de reddingboot plaats te nemen. De test moet de bemanning ook vertrouwen geven in de zeewaardigheid van ‘hun’ schip.
De kantelproef is één van de laatste tests alvorens de reddingboot in Den Helder zal worden gestationeerd. Na de kantelproef volgt een serie proefvaarten en de belangrijke duurproef. Tijdens deze duurproef zal de reddingboot een tocht maken van minimaal 10 uur om het schip inclusief alle apparatuur voor langere tijd te beproeven. Naar verwachting zal de reddingboot Joke Dijksta in januari klaar zijn voor het reddingwerk en in Den Helder worden gestationee