Metrostel in brand (Grip 1) - Spijkenisse 01-11-2006

Auteur Topic: Metrostel in brand (Grip 1) - Spijkenisse 01-11-2006  (gelezen 13637 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #50 Gepost op: 3 november 2006, 10:13:07
Ik bedoelde dat een centralist die deze code's alarmeerd het wel zal weten!  ;) ;D ;D ;D :P

Hahaha.... De enige die deze code alarmeerd is een computer.....  ;D
Met vriendelijke groet, Arlé  


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #51 Gepost op: 3 november 2006, 11:47:06
Hahaha.... De enige die deze code alarmeerd is een computer.....  ;D

Pas maar op..... straks gaat alles gecomputeriseerd worden....  ;D ;D


Goedendag u spreekt met het automatisch meldsysteem van de Veiligheidsregio . Druk nu eerst u 10 cijferig telefoonnummer in, sluit af met een hekje, controleer of u nummer correct is, hang dan op en u wordt direct terug gebeld.

062223222#

Helaas hebben we maar 9 cijfers ontvangen. Druk nogmaals u 10 cijferig telefoonnummer in en sluit af met een hekje.

0622223222#

Uw nummer is: nul, zes, twee, twee, twee, twee, drie, twee, twee, twee

Is dit correct?
- Druk 1 voor correct
- Druk 2 voor niet correct
- Druk 3 voor nogmaals luisteren

U heeft optie 3 gekozen. Het nummer zal nogmaals opgelezen worden

Uw nummer is: nul, zes, twee, twee, twee, twee, drie, twee, twee, twee

Is dit correct?
- Druk 1 voor correct
- Druk 2 voor niet correct
- Druk 3 voor nogmaals luisteren

U heeft een 2 getoetst. Toets nogmaals het nummer in.

0622232222#

Uw nummer is: nul, zes, twee, twee, twee, drie, twee, twee, twee, twee

Is dit correct?
- Druk 1 voor correct
- Druk 2 voor niet correct
- Druk 3 voor nogmaals luisteren

U heeft een 1 gedrukt, het nummer is correct. U wordt nu direct terug gebeld.



Goedendag dit is het automatisch meldsysteem van de veiligheidsregio. Wij bellen u terug omdat u een melding voor ons had.

Klopt het dat u gebeld heeft?
- druk 1 voor als u gebeld heeft
- hang op als u niet gebeld heeft

U heeft optie 1 gekozen, u heeft voor ons een melding

Om de juiste eenheden te sturen krijgt u nu een keuze menu.

- Druk 1 voor brandweer
- Druk 2 voor politie
- Druk 3 voor ambulance

U heeft 1, de brandweer, gekozen.

Geef nu aan om wat voor soort incident het gaat
- Druk 1 hulpverlening
- Druk 2 voor brand
- Druk 3 als u de brandweer niet moet hebben.

U heeft 2, brand, gekozen...

Kies nu voor wat voor soort brand
- Druk 1 voor een buitenbrand
- Druk 2 voor binnenbrand
- Druk 3 als u geen brand heeft. U gaat dan terug naar het vorige menu

U heeft 1, buitenbrand, gekozen

Kies nu waar de brand precies is
- Druk 1 als het tegen een gebouw aanstaat
- Druk 2 als het niet tegen een gebouw aanstaat
- Druk 3 als u geen buiten brand heeft. U gaat dan terug naar het vorige menu

U heeft optie 3 gekozen. U gaat nu terug naar het vorige menu

- Druk 1 voor een buitenbrand
- Druk 2 voor binnenbrand
- Druk 3 als u geen brand heeft. U gaat dan terug naar het vorige menu

U heeft optie 2, binnen brand, gekozen

Zijn er nog mensen binnen.
- Druk 1 voor geen mensen meer binnen
- Druk 2 voor wel mensen binnen
- Druk 3 als u geen binnenbrand heeft. U gaat dan terug naar het vorige menu

U heeft optie 2 gekozen, wel mensen binnen.

Wilt u ook een ambulance
- Druk 1 voor geen ambulance
- Druk 2 voor wel ambulance
- Druk 3 als er geen mensen meer binnen zijn. U gaat dan terug naar het vorige menu

U heeft 2 een ambulance gekozen. Deze zal mee gestuurd worden.

Wilt u nog een ambulance
- druk 1 voor nog een ambulance
- druk 2 voor geen extra ambulance
- druk 3 voor totaal geen ambulance. U gaat dan terug naar het vorige menu.

U heeft optie 2 gekozen geen extra ambulance.

Is de brand nog steeds aan
- toets 1 voor als de brand nog steeds aan is
- toets 2 voor als de brand al uit is
- toets 3 als u geen brand hebt. U gaat dan terug naar het eerste keuze menu

U heeft 1 gekozen

Voer nu uw adres via de toetsen van uw telefoon in telefoon in en sluit af met een hekje

443355570444550888337772277726631****1****#

U adres is:
HELP IK VERBRAND!!

Helaas kunnen we de straat HELP en de plaats IK VERBRAND!! niet vinden in onze database. Toets nogmaals de straat in



We hebben van u geen invoer ontvangen. Toets nogmaals uw adres in.



Helaas hebben we geen invoer meer van u ontvangen. De verbinding zal nu verbroken worden. We wensen u nog een prettige dag!

tuut tuut tuut tuut tuut.....



 ;D ;D ;D ;D ;D


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #52 Gepost op: 3 november 2006, 11:59:26
Dan heb je nog mazzel.

Goedenavond, meldkamer brandweer, politie en ambulance. Wij zijn enkel tijdens kantooruren te bereiken. Probeert u het op een later moment nog eens.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #53 Gepost op: 3 november 2006, 13:58:37
*Citaat van Palmpie*, hier herhaald en ingelast te beschouwen...

Palmpie, je krijgt van mij de originaliteitsprijs EN de creativiteitsprijs! Hoge herkenbaarheidsfactor ook!  ;D ;D
greetz,  Enrique


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #54 Gepost op: 3 november 2006, 15:58:16
Pas maar op..... straks gaat alles gecomputeriseerd worden....  ;D ;D



In 1 woord:  GEWELDIG !  ;D ;D ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #55 Gepost op: 15 november 2006, 22:45:06
http://www.ad.nl/rotterdam/article811937.ece

Metrobrand mogelijk op Zalmplaat begonnen

SPIJKENISSE - De brand die ruim twee weken geleden drie metrostellen en een deel van station...

De schade aan het metrostation was enorm. het station kon tijdelijk niet meer worden gebruikt.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00097/metrobrand_97332h.jpg
FOTO JOHN DE PATER.
...Spijkenisse-De Akkers verwoestte, is mogelijk al op station Zalmplaat in Hoogvliet begonnen.

Nog niet vrijgegeven camerabeelden, vanaf het perron, tonen een groepje jongeren dat uit de metro stapt, van wie één persoon terugloopt. Die jongen kijkt nadrukkelijk het achterste metrostel in, de plek waar de brand uitbrak. De RET heeft het bestaan van die beelden gisteren bevestigd, maar weigert uitspraken te doen of de jongeren zich schuldig hebben gemaakt aan brandstichting.

De politie, die met tenminste één getuige van de brand uitgebreid heeft gesproken, wil evenmin wat over het onderzoek kwijt. Binnen een week heeft overleg tussen politie en RET plaats en wordt de balans opgemaakt.

Sinds gisteren rijdt het metroverkeer naar Spijkenisse weer als vanouds. Na de brand was de dienstregeling ontregeld. Reizigers die vanuit Rotterdam de Calandlijn naar Spijkenisse namen, moesten in Hoogvliet overstappen op de Erasmuslijn.

Hoewel de treinstellen er nu stoppen, is station De Akkers pas over ‘een paar weken’ helemaal hersteld, schat RET-zegsman Maurice Lenferink. „Alle basisvoorzieningen doen het op dat station. De metro kan er stoppen, de roltrap doet het, net als de lift.’’

Tijdens de metrobrand, die al tijdens de rit begon, werden tachtig omwonenden geëvacueerd. De ontstane schade loopt in de miljoenen. Dat de bestuurster de brand niet direct opmerkte, komt doordat de oude metrostellen niet zijn uitgerust met brandmelders.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #56 Gepost op: 22 december 2006, 19:15:35
http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=158334

06gr3316 Beantwoording van de schriftelijke vragen van de heer L.P.M. de Kleijn over de metrobrand op het station De Akkers

print deze paginaprint deze pagina download deze pagina (72 Kb)download deze pagina (72 Kb)

RET 004004801
Rotterdam, 19 december 2006.
 
 
Beantwoording van de schriftelijke vragen van de heer L.P.M. de Kleijn over de metrobrand op het station De Akkers
 

 

Aan de Gemeenteraad.
 
 

Op 29 november 2006 stelde het lid van uw raad, de heer L. de Kleijn (SP), ons college schriftelijke vragen over de metrobrand op station De Akkers in de nacht van 31 oktober op 1 november 2006.
 
Inleidend stelt de heer de Kleijn:
“Onlangs stelde directeur Pedro Peters van de RET in het ADRD dat er weliswaar veel problemen zijn bij de RET, maar dat veel van die problemen ‘pure overmacht’ zijn. Hij noemde specifiek de brand bij metrostation De Akkers. Uit informatie die de SP-fractie onder ogen is gekomen blijkt echter dat vooral in de nasleep van de brand niet zomaar van overmacht kan worden gesproken.
 
Van die brand werd om 23.49 uur melding gemaakt. De drie CTS’ers, personeel dat valt onder de Centrale Verkeersleiding en dat in het geval van calamiteiten (‘verstoring van het exploitatieproces’) moeten optreden, ter plekke hadden geen zogenaamde VOP bevoegdheid en waren daarom niet bevoegd voor het testen en aarden van de derde baan. Werkzaamheden die noodzakelijk zijn voordat mensen op het spoor met hun werk kunnen beginnen. Er moest daarom een elektrotechnische veiligheidskundige van huis komen om die werkzaamheden uit te voeren. Deze was pas om 00:35 uur ter plaatse. Pas om 01:30 uur was men de brand meester.
 
De kern van het probleem is de bevoegdheid van de drie CTS’ers ter plekke. De bevoegdheid tot testen en aarden van de baan krijgt men na een opleiding van twee dagen in Amersfoort– de bevoegdheid blijft in stand als jaarlijks meegedaan wordt aan een eendaagse opfrissingcursus. Toen die CTS’ers werden ondergebracht bij de Centrale Verkeersleiding is toegezegd dat ze allemaal een adequate opleiding zouden krijgen. Nu blijkt dat ze die opleiding nog niet hebben gehad. Daardoor zijn de bluswerkzaamheden in de nacht van 31 oktober op 1 november ernstig vertraagd. Die vertraging heeft enorme gevolgen gehad voor de omvang van de schade.
 
In het ADRD van 29 november stelt Peters nog dat onderzoek wordt gedaan naar de brand. In de Metro van dezelfde dag stelt een van zijn woordvoerders het tegenovergestelde.
 
De SP-fractie is bezorgd over de toestand bij de RET. Ik heb de volgende vragen:”
 
Hieronder volgen, na een algemene toelichting, zijn vragen, voorzien van onze antwoorden.
 
Algemene toelichting.
 
Op het door u gemelde tijdstip van 23.49 uur is de brandmelding op de CVL RET binnengekomen en direct zijn de betreffende RET- en Openbare hulpdiensten gealarmeerd. Het sein “brand meester” werd om 01.30 uur gegeven. In de tussenliggende tijd heeft calamiteiteninzet plaatsgevonden van o.a. RET en brandweer.
 
Een van de zaken die moet gebeuren bij de start van bluswerkzaamheden bij een metrobrand, is het zogenaamde stellen van de kortsluitpoot. In de calamiteitenorganisatie is zo georganiseerd dat bij het starten van de bluswerkzaamheden, de kortsluitpoot gesteld kan zijn. Dit is afgedekt doordat de CTS’ers (coördinator trouble shoot) van de RET en de commandanten van de brandweerwagens in die gemeenten, waar de metro rijdt, bevoegd zijn tot deze handeling. Hierdoor is in het systeem veilig gesteld dat bij de start van de bluswerkzaamheden een bevoegde functionaris aanwezig is.
 
Vraag 1:
Is het college op de hoogte van het feit dat niet alle CTS’ers vol-doende bevoegd zijn om hun werk goed te doen? Zo ja, wat vindt het college hiervan? Zo nee, waarom niet?
 
Antwoord:
Nog niet alle CTS’ers waren op de dag van de brand volledig opgeleid om deze handeling te verrichten. In juni/augustus 2006 was de betreffende opleiding hiervoor geregeld en inmiddels is deze opleiding ook afgerond.
 
Vraag 2:
Is het college op de hoogte van het feit dat door de ontbrekende bevoegdheden van CTS’ers tijdens de brand op metrostation De Akkers slechts met grote vertraging met de bluswerkzaamheden kon worden begonnen? Wat vindt het college hier van?
 
Antwoord:
Op dit moment kunnen deze conclusies over het verloop van de calamiteitenorganisatie niet getrokken worden. Wij verwijzen u naar ons antwoord op vraag 5.
 
Vraag 3:
Zijn door de vertraging personeel en andere betrokkenen (zoals direct omwonenden) in gevaar gebracht? Zo ja, op welke manier?
 
Antwoord:
Op dit moment kunnen nog geen conclusies over het verloop van de calamiteitenorganisatie en de eventuele gevolgen hiervan getrokken worden. Wij verwijzen u naar ons antwoord op vraag 5.

 
Vraag 4:
Is het college van plan zo snel mogelijk actie te ondernemen om de veiligheid bij de RET te vergroten door zorg te dragen voor adequate opleiding van CTS’ers? Zo ja, hoe gaat het college dat aanpakken? Zo nee, waarom niet?
 
Antwoord:
Zoals wij hiervoor hebben vermeld bij vraag 2, was deze actie reeds ondernomen en heeft de opleiding voor de CTS’ers inmiddels plaatsgevonden en zijn zij bevoegd om betreffende handelingen te verrichten.
 
Vraag 5:
Wil het college toezeggen dat er zo snel mogelijk door een onafhankelijk onderzoeksbureau onderzoek wordt gedaan naar de gebeurtenissen tijdens de brand op metrostation De Akkers? Zo nee, waarom niet?
 
Antwoord:
Naar aanleiding van de brand zijn op de dag van de brand zelf direct een drietal onderzoeken ingezet. Dit betreft enerzijds onderzoeken naar de oorzaak van de brand en anderzijds onderzoek naar het verloop van de calamiteitenorganisatie.
Het eerste onderzoek wordt gedaan door de Technische Recherche van de politie naar de oorzaak van de brand. In het verlengde hiervan is het NFI (Nederlands Forensisch Instituut) ingeschakeld voor specialistisch onderzoek.
Tot slot is een onderzoek opgestart naar het verloop van alle activiteiten in het kader van de calamiteit. Dit onderzoek wordt, conform de hiervoor geldende afspraken, verricht door de onafhankelijk gepositioneerde afdeling Riskmanagement van de RET en door de brandweer.
Momenteel worden de rapportages van deze onderzoeken afgewacht vooraleer conclusies kunnen worden getrokken. Op basis van deze resultaten kan worden beoordeeld of (extern) vervolgonderzoek noodzakelijk is.
 
In afwachting van bovenstaande onderzoeksresultaten kunnen we momenteel nog geen conclusies trekken.
 
 

Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,
 

De Secretaris,  De Burgemeester,
 
 
A.H.P. van Gils  J. Kriens, l.b.
 
 
 
 
 
 
 
 
Behandelend ambtenaar:  A. van den Berg