Brandweer & Ergenissen: Inzet hulpverleners voor slachtofferscherm

Auteur Topic: Brandweer & Ergenissen: Inzet hulpverleners voor slachtofferscherm  (gelezen 4072 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bleij

• Senior gebruiker
Het komt steeds vaker voor dat brandweermensen, bedoeld voor de actieve hulpverlening bij bijvoorbeeld een ernstig verkeersongeval, met een scherm moeten staan om de privacy van slachtoffers te beschermen tegen flitsende fototoestellen en videocamera's tijdens een bevrijding en het vervoer naar een ambulance.

Als slachtoffer zou het toch wel heel erg irritant moeten zijn om jezelf in beeld te moeten zien tijdens dit soort situaties, vandaar dat de OHD alle moeite moeten doen om tijdens een hulpverlening het beeld te moeten weghalen van dit soort nieuwe trents.

Vraag me af wat de ervaring is van andere hulpverleners bij dit soort incidenten waar nodige hulpverleners zich met dit soort zaken moeten bezighouden terwijl ze eigenlijk met de daadwerkelijke hulpverlening zouden willen bezighouden.

Wel of geen ergenis ?

j@n

• Junior gebruiker
  • **
    • mijn website
Reactie #1 Gepost op: 5 november 2006, 21:45:54
ach, het hoort er een beetje bij hé? bij ons gaat de brandweer met een ts en een hv naar een ongeval, dus minimaal 8 personen. die kunnen zich toch niet allemaal met de daadwerkelijke redding bezig houden. dus zijn we blij dat we iets kunnen doen. maar ik  ben wel met je eens dat het irritant is dat mensen zo opdringerig zijn. bij ons zijn er trouwens met de pers vrij goeie afspraken, dus daar hebben we meestal niet veel last van.
hij die inspireerd tot goede daden is groter dan wie ze volbrengt.  tora

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 5 november 2006, 22:27:46
Volgens mij is dit meer een taak van de politie,anders staan ze toch maar weer irritant vooraan ;) ;D

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #3 Gepost op: 7 november 2006, 08:06:58
in het donker kun je dit een heel eind voorkomen.

zet een grote bouwlamp juist in de richting van het publiek en de mensen zonder toestel ben je al kwijt die zien niks meer. de mensen met alleen goede toestellen kunnen nog iets.

probeer maar eens op een oefenavond!

pyroloog

• Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • BRW-ZHZ
Reactie #4 Gepost op: 8 november 2006, 13:16:25
in het donker kun je dit een heel eind voorkomen.

zet een grote bouwlamp juist in de richting van het publiek en de mensen zonder toestel ben je al kwijt die zien niks meer. de mensen met alleen goede toestellen kunnen nog iets.

probeer maar eens op een oefenavond!

Kijk, dat wordt een soort "als zij flitsen, flitsen wij terug" campagne. Daar kunnen we wel wat leuks mee doen mischien :D

Gast48368

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 8 november 2006, 13:35:45
Het komt steeds vaker voor dat brandweermensen, bedoeld voor de actieve hulpverlening bij bijvoorbeeld een ernstig verkeersongeval, met een scherm moeten staan om de privacy van slachtoffers te beschermen tegen flitsende fototoestellen en videocamera's tijdens een bevrijding en het vervoer naar een ambulance.

Als slachtoffer zou het toch wel heel erg irritant moeten zijn om jezelf in beeld te moeten zien tijdens dit soort situaties, vandaar dat de OHD alle moeite moeten doen om tijdens een hulpverlening het beeld te moeten weghalen van dit soort nieuwe trents.

Vraag me af wat de ervaring is van andere hulpverleners bij dit soort incidenten waar nodige hulpverleners zich met dit soort zaken moeten bezighouden terwijl ze eigenlijk met de daadwerkelijke hulpverlening zouden willen bezighouden.

Wel of geen ergenis ?

Tsja, deze kwestie is al meerdere malen ten ore gekomen hier. Ramptoerisme is al zo oud als de weg naar Rome. Ik zie slachtofferafscherming meer als bescherming voor de privacy voor het slachtoffer. De politie is verantwoordelijk voor het publiek op afstand te houden. Het hoort erbij. ;) :)

Dat met die lamp lijkt me zeer irritant, ook voor hulpverleners welke op afstand staan  :-\
Dan houden jullie je dus bezig met het ramptoerisme..............waar de politie dus voor is  :)

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #6 Gepost op: 8 november 2006, 13:37:51
een lampje richting m'n camera is geen probleem hoor... graag zelfs, eindelijk een beetje omgevingslicht! ;) Maar naar mijn idee zijn er (in deze regio) goede afspraken qua herkenbaarheid van slachtoffers en kentekens. Ik ben in ieder geval in een jaar tijd nog maar 1 keer een foto van een slachtoffer tegen gekomen, gemaakt door een fotograafje die nog nooit van privacy had gehoord. Binnen de kortste keren zat zijn mailbox vol met klachten, en heb ik nooit meer ook maar 1 foto van slachtoffers online gezien :)

Enne Dirk, ik zal er zijn!!! ik flits 55 meter ver, hoe ver jullie? ;D

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #7 Gepost op: 9 november 2006, 14:45:23
uiteraard ben ik het helemaal mee eens dat publiek een taak is van de politie! alleen weten we allemaal heel goed in de praktijk hoe dat werkt want wie zijn OOK grote ramptoeristen? juist die blauwe meetbuisjes toch? dus in de praktijk zoals eerder omschreven zijn dat toch vaak brw mensen. hetgene wat ik heb geprobeert aan te geven is dat je ook voor de "frot"fotograven (om ze zo maar te noemen) je een heel eind het werk belemmerd en ook de mensen die er staan zien een heel stuk minder! de goede fotograven (die hier ook foto's plaatsen ;)) weten wat wel en niet kan met foto's! dat omgevingslicht valt trouwens volgens mij vies tegen aangezien het juist de verkeerde kant op is gericht maar zo niet hoor ik dat ook graag!

p.s. mijn flitser is wel van verder af te zien telt dat ook??????????? >:(

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 9 november 2006, 15:18:24
uiteraard ben ik het helemaal mee eens dat publiek een taak is van de politie! alleen weten we allemaal heel goed in de praktijk hoe dat werkt want wie zijn OOK grote ramptoeristen? juist die blauwe meetbuisjes toch? dus in de praktijk zoals eerder omschreven zijn dat toch vaak brw mensen. hetgene wat ik heb geprobeert aan te geven is dat je ook voor de "frot"fotograven (om ze zo maar te noemen) je een heel eind het werk belemmerd en ook de mensen die er staan zien een heel stuk minder! de goede fotograven (die hier ook foto's plaatsen ;)) weten wat wel en niet kan met foto's! dat omgevingslicht valt trouwens volgens mij vies tegen aangezien het juist de verkeerde kant op is gericht maar zo niet hoor ik dat ook graag!

p.s. mijn flitser is wel van verder af te zien telt dat ook??????????? >:(

ff een opmerking van mijn kant.....  ;) soms het wel 'leuk' om politiemensen 'blauwe meetbuisjes' te noemen als de situatie zich er voor leent. Ik zondig me daar soms ook wel eens aan  :-[. Maar hoe zouden jullie vinden dat er over brandweermensen alleen geschreven gaat worden als 'die pyromaantjes'  ;) :) ::)

Laten we s.v.p. een beetje met respect over elkaar schrijven en het gezellig houden.... ;) :)

Palmpie
Mod

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #9 Gepost op: 9 november 2006, 15:24:19
hetgene wat ik heb geprobeert aan te geven is dat je ook voor de "frot"fotograven (om ze zo maar te noemen) je een heel eind het werk belemmerd en ook de mensen die er staan zien een heel stuk minder! de goede fotograven (die hier ook foto's plaatsen ;)) weten wat wel en niet kan met foto's! dat omgevingslicht valt trouwens volgens mij vies tegen aangezien het juist de verkeerde kant op is gericht maar zo niet hoor ik dat ook graag!

Wat bedoel je met "frot"fotografen.. ik ken de term niet. (Streekdialect misschien :P)

En inderdaad, staat er echt een bouwlamp van het indicent af en wordt het volgens mij wel lastig fotografen...  :-\