Is Diazepam een optie.......? Wel het risico dat hij stopt met ademen.
Ik vraag me af of het wenselijk is in deze situatie bv 's avonds/'s nachts te wachten op een MMT?
I.p. ga je niet dood aan een Trismus (kaakklem), je kan alleen de mond niet in, hopen dat je er wel lucht in krijgt op de kap, of met masker, hij heeft nog een eigen ademhaling met saturatie dus blijkbaar komt er nog lucht in, dus een coniotomie vind ik nu niet op zijn plaats. Geeft eerder meer problemen. Daarbij komt dat een gezond mens best wel even een SpO2 van 87% kan verdragen. Alleen als de kaakklem gepaart gaat met een complete afsluiting van de ademweg (stembanden openen zich niet meer) dan is een coniotomie op zijn plaats, maar deze persoon had nog een AH. Ik zou ook proberen via de achterste kiezen (meeste mensen zijn hun verstandskiezen al kwijt!) de keelholte te benaderen met de zuigapparatuur. Inladen en wegwezen vind ik een prima optie.
Het trendelenburgverhaal (waarom met de tenen omhoog?? Maakt de ademweg niet vrijer) van Jacques kan ik niet helemaal plaatsen, en wat die ICP betreft, treats first what kills first. Tegenwoordig doet men ook minder spastisch omtrent de ICP. Dus dat vind ik hier niet doorslaggevend.
Wat ik nog steeds absurd vind is dat er geen Midazolam en verslapping op de wagen aanwezig mag zijn.
Er schijnen wel avpk te zijn die wat ampulletjes uit het zh bij zich hebben...sssssssst....