Kaakklem

Auteur Topic: Kaakklem  (gelezen 12007 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #30 Gepost op: 6 november 2006, 22:54:39
succinylcholine = suxamethonium

Ter aanvulling
Merknaam: Curalest
Maar vanwege kaliumrelease moet een gift goed overdacht worden (bijvoorbeeld bij multitrauma)
Andere middelen als mivacurium en (cis)artacurium, maar ook esmeron zijn langwerkende spierrelaxantia met een minimale werkingsduur van ong 30 minuten. Dit is uiteraard afhankelijk van de persoon en dosering.
Geloof niet alles wat je denkt.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #31 Gepost op: 9 november 2006, 21:34:34
even ter aanvulling op de discussie omtrent verslapping op straat door ambu vpk.  Zoals jullie wel zullen weten ben ik ook ambupleeg en ik ben het niet eens met de stelling dat dat maar even moet kunnen, verslapping op de auto.  De vergelijking die tintin maakt is mijns inziens niet logisch, er wordt gekeken naar het ziekenhuis en er wordt gesteld dat verslapping ideaal is om "even" te intuberen.
Er zijn een aantal dingen die hierin over het hoofd worden gezien.
1.  Intuberen is niet altijd even makkelijk en als je iemand verslapt hebt zal die tube erin moeten zeker gezien het feit dat langdurig kappen in een rijdende ambulance niet echt goed lukt.
2.  De meeste patienten die wij zien liggen niet netjes in een bed of op een operatietafel, afwijkende houdingen van patienten in combinatie met awijkende anatomie of bloed en speeksel in mond keel holte maakt het net allemaal wat lastiger, of spine-in-line
3.  Onze patienten zijn nooit nuchter dus lukt de intubatie niet en denk je dat kappen wel lukt tot het ziekenhuis dan loop je nog altijd het risico op aspiratie.

Kortom allerlei argumenten en ik kan er vast nog wel meer bedenken......die erop wijzen dat implementatie van een verslapper op de ambulance niet zo eenvoudig is als menig mens wil laten lijken.  
PS ik werk niet bij het mmt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #32 Gepost op: 9 november 2006, 21:40:02
in antwoord op de casus....

Patient via de wangzak uitzuigen, kapbeademing (ondersteuning) inzet mmt of rendez vous, uiteraard CWK/WVK immobilisatie.  Bij ernstige desaturatie en verslechtering, naaldconiotomie, er wordt hier heel voorzichtig over gepraat maar ondanks dat het zelden voorkomt is het een relatief makkelijke handeling die tijd wint, 20-30 minuten extra...je geeft zuurstof an de patient, helaas stapelt hij wel CO2 dus vandaar de 20-30 minuten grens.

zo zou ik het doen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #33 Gepost op: 10 november 2006, 09:20:07
Paul,

Ik zou nog een stap verder gaan. Naaldconiotomie is, zoals je al aangeeft, een korte termijn middel. Wij hebben besloten hier in de regio (nogal uitgestrekt, landelijk gebied) weer de Quick-Trach te (her-) invoeren. Ik heb gisteren geoefend en ook dit is geen moeilijke handeling. Er is een bepaalde "drempelvrees" omdat je daadwerkelijk moet snijden, maar eenmaal gedaan zie je hoe makkelijk het is. Dit brengt het wel/niet verslappen in een andere daglicht, je kunt dan altjd nog een definitieve ademweg creeren. Sterker nog, wij zouden het juist vaker moeten doen om die "drempelvrees"  weg te nemen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #34 Gepost op: 10 november 2006, 16:32:41
Wordt er in dat verband naast verslapping ook gesproken over sedatie? En zo ja, welk middel?
Geloof niet alles wat je denkt.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #35 Gepost op: 10 november 2006, 18:16:20
Wordt er in dat verband naast verslapping ook gesproken over sedatie? En zo ja, welk middel?
Dit moet altijd samen gaan, anders schijn je er ernstige psychische problemen aan over te houden...
Arts  www.alphalog.nl


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #36 Gepost op: 10 november 2006, 23:25:38
Daarom was ik ook benieuwd naar het middel van sedatie (afhankelijk van keuze middel voor verslapping).
Geloof niet alles wat je denkt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #37 Gepost op: 11 november 2006, 16:18:51
mmt en anders scoop en run met vooraankondiging naar dichtstbijzijnde ziekenhuis en ondertussen nrmask en proberen met yankauer langs gebit op uit te zuigen.

Kun je nagaan hoe diep er nagedacht is over deze problematiek bij het nieuwe Landelijk Protocol...we gaan echt vooruit in al die jaren....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #38 Gepost op: 21 november 2006, 12:26:43
Is Akineton een optie?