loopafstanden in een berging ??

Auteur Topic: loopafstanden in een berging ??  (gelezen 2500 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firechief010

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Gepost op: 13 november 2006, 16:41:44
Even een vraag..

Bij ons in de buurt willen ze flink gaan verbouwen.
Nu ook een woongebouw met bergingen eronder.

Aan de looplengte wordt voldaan, maar wat is de maximale afstand voor bergingen met een doodlopend eind ?




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 16 november 2006, 16:30:53
Even een vraag..

Bij ons in de buurt willen ze flink gaan verbouwen.
Nu ook een woongebouw met bergingen eronder.

Aan de looplengte wordt voldaan, maar wat is de maximale afstand voor bergingen met een doodlopend eind ?

BB artikel 2.148 lid 2
Een rookcompartiment heeft een of meer toegangen, met een minimum van twee indien de gebruiksoppervlakte van het rookcompartiment groter is dan de in tabel 2.145.2 gegeven grenswaarde.


Bij overige gebruiksfunctie mag hij bij B5 1000 m2 zijn

Als het oppervlak dus kleiner is dan 1000 m2 (B5) hoeven er geen twee uitgangen te komen.

dan even kijken naar 2.148 lid 7
Indien volgens het tweede lid twee toegangen zijn vereist, is de afstand tussen een punt van de ene toegang en een punt van de andere toegang ten minste 5 m.



Dan de loopafstanden. 2.136 geeft de normale loopafstanden aan. Dus bij B5 moet je binnen 60 meter achter een rookscheiding staan.

Dan kijken naar 2.146 lid 16
De loopafstand tussen de toegang van een verblijfsruimte die in een rookcompartiment ligt en de toegang van dat rookcompartiment is ten hoogste 15 m, indien dat rookcompartiment niet meer dan een toegang heeft.




Dus de conclusie is dat afhankelijk van de grote en bezettingsgraad je twee toegangen moet hebben die dan minimaal 5 meter uit elkaar moeten liggen
Als je maar één toegang hebt en die is tevens een rookscheiding dan mag het doodlopendeind maar 15 meter zijn. Heb je twee uitgangen dan moet je voldoen aan de loopafstanden van artikel 2.136. Deze kunnen dan oplopen tot 60 meter.


Zo terug lezen lijkt me het erg krom.... wie ziet wat ik fout doe, wel artikel heb ik gemist??  ??? ???


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #2 Gepost op: 17 november 2006, 09:04:41
volgensmij doe je het goed. het verschil tussen 60 en 15 is wel enorm natuurlijk, maar je hebt het dan ook over bezettingsgraad B5.

Zullen we er dan ook nog maar detectie ingooien op grond van de bouwverordening? En af en toe controleren of de boel niet vol wordt gebouwd met fietsjes en boosters enzo?

Wie biedt meer!?
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"