Ik ben unitleider in een kantoorgebouw met meer dan duizend werknemers. Ten behoeve van calamiteiten zijn er dagelijks 2 unitleiders en zo'n 10 EHBO'ers/BHV'ers per portofoon oproepbaar.
Gisteren hadden we een onwelwording in het gebouw. Daar werd 1 unitleider, 1 EHBO'er en iemand van de beveiliging heen gestuurd. In de kamer waar het s.o. lag (flauwgevallen, tintelende vingers, bult op hoofd wegens stoten bij flauwvallen, overgegeven, veel zweten) waren toen bovengenoemde 3 personen en 1 of twee collega's. Deze lieten zich niet wegsturen toen er vanwege de rust voor het s.o. om werd gevraagd.
Ikzelf ben t.b.v. opvang en doorgeleiding ambulance(personeel) als tweede unitleider buiten gebleven met nog twee andere EHBO'ers.
Bij de evaluatie vertelde de 1e unitleider zich erg gestoord te hebben aan de vele personen in die kamer. Meerdere mensen die zaten uit te vragen, collega's van het s.o. die in die kamer bleven. Zij is toen halverwege de inzet vertrokken. Uit ergernis en vanwege de rust voor het s.o. Na afloop heb ik e.e.a. teruggecommuniceerd naar de betreffende collega's van het s.o. Deze zeiden echter zich op hun beurt te hebben gestoord aan het rumoer van de portofoons, waardoor het voor het s.o. nogal lawaaierig zou zijn geweest. Er moest immers via de meldkamer beveiliging om een ambulance worden gevraagd, deze moest vragen van de CPA terugkoppelen en aangeven dat ambu onderweg was etc. Over datzelfde kanaal was ik als 2e unitleider aan het communiceren om die twee extra BHV'ers te krijgen t.b.v. opvang ambulance etc. Kortom: het nodige portofoonverkeer was idd te horen in die kamer.
Mijn vraag is: hoe zorg je dat hulpverleners én bereikbaar zijn voor de meldkamer/anders BV'ers maar toch zonder teveel herrie hulp kunnen verlenen aan een s.o.?