een heftig nachtje thuis

Auteur Topic: een heftig nachtje thuis  (gelezen 12982 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #40 Gepost op: 15 november 2006, 15:43:09
Ik snap niet wat je bedoelt als je zegt dat de pat. nog meer insuline aan gaat maken bij suikerinname maar dat druivensuiker voor snel herstel zorgt.
en heeft deze persoon dan niet standaard een spuitje glucagon (wat de werking van insuline zeg maar tegen gaat)?

Glucagon gaat de werking van insuline niet echt tegen,  gelukkig maar, want dan hadden de cellen geen "brandstof" meer.

Insuline helpt in de cellen dmv een proces genaamd glycogenese om glucose om te zetten in glycogeen, glycogeen wordt gebruikt als brandstof in de cellen.

Glucagon helpt met name in de lever dmv een proces genaamd glycogenolyse om glycogeen om te zetten in glycose, dit glucose wordt dan via het bloed vervoerd naar de cellen die het weer omzetten in glycogeen. Vandaar dat glucagon soms kan helpen bij een te laag glucose gehalte (hypo)
De werking van glucagon is dus omgekeerd aan die van insuline, maar ze werken elkaar niet echt tegen omdat ze op verschillende plaatsen hun werk doen.

Druivensuiker is een zuivere vorm van glucose en kan dus snel gebruikt worden, andere stoffen zoals sacharose (onze bietensuiker) en ook zetmeel moeten eerst in glucose omgezet worden, vandaar de keuze voor druivensuiker bij een hypo. Bruin brood geeft via zetmeel op wat langere termijn de benodigde glucose.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #41 Gepost op: 15 november 2006, 18:21:31
Glucagon gaat de werking van insuline niet echt tegen,  gelukkig maar, want dan hadden de cellen geen "brandstof" meer.

Insuline helpt in de cellen dmv een proces genaamd glycogenese om glucose om te zetten in glycogeen, glycogeen wordt gebruikt als brandstof in de cellen.

Glucagon helpt met name in de lever dmv een proces genaamd glycogenolyse om glycogeen om te zetten in glycose, dit glucose wordt dan via het bloed vervoerd naar de cellen die het weer omzetten in glycogeen. Vandaar dat glucagon soms kan helpen bij een te laag glucose gehalte (hypo)
De werking van glucagon is dus omgekeerd aan die van insuline, maar ze werken elkaar niet echt tegen omdat ze op verschillende plaatsen hun werk doen.

Druivensuiker is een zuivere vorm van glucose en kan dus snel gebruikt worden, andere stoffen zoals sacharose (onze bietensuiker) en ook zetmeel moeten eerst in glucose omgezet worden, vandaar de keuze voor druivensuiker bij een hypo. Bruin brood geeft via zetmeel op wat langere termijn de benodigde glucose.

Jacques

Dat glucagon de werking van insuline tegengaat is volgens mij een perfecte manier om uit te leggen aan een persoon die hierin niet geschoold is, en wel weet wat insuline is.

Misschien heb ik mijn vraag niet goed gesteld. Ik bedoelde dat ik het vreemd vind dat die persoon 'in een vicieuze cirkel' komt wanneer je suiker geeft, door steeds hogere insulinespiegels. dat heb ik nog nooit gehoord.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #42 Gepost op: 15 november 2006, 19:01:34
Dat glucagon de werking van insuline tegengaat is volgens mij een perfecte manier om uit te leggen aan een persoon die hierin niet geschoold is, en wel weet wat insuline is.

Misschien gemakkelijk maar feitelijk niet helemaal juist, maar dat is een keuze ...

Misschien heb ik mijn vraag niet goed gesteld. Ik bedoelde dat ik het vreemd vind dat die persoon 'in een vicieuze cirkel' komt wanneer je suiker geeft, door steeds hogere insulinespiegels. dat heb ik nog nooit gehoord.

Je vraag was duidelijk hoor, maar ik begrijp het ook niet, vandaar geen inhoudelijke reactie van mij op dat deel, maar....ik ga op zoek !

groeten

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 15 november 2006, 22:47:13
Misschien heb ik mijn vraag niet goed gesteld. Ik bedoelde dat ik het vreemd vind dat die persoon 'in een vicieuze cirkel' komt wanneer je suiker geeft, door steeds hogere insulinespiegels. dat heb ik nog nooit gehoord.

Ik heb even snel gezocht, maar ik heb nog geen ziekte gevonden waarbij je door het geven van suiker een versterking krijgt van het hyperinsulinisme.
Hyperinsulinisme kan onder andere veroorzaakt worden door een insuline producerende tumor in het pancreas, of op een andere locatie in het lichaam. Ik kan wel een mechanisme bedenken waardoor het proces dat EHBO-er noemt veroorzaakt wordt, maar ik heb nog niet terug kunnen vinden of dat ook daadwerkelijk kan gebeuren.

Als ik er even een theorie op loslaat: stel, je hebt een tumor die insuline produceert, waardoor de spiegel van het insuline in het bloed sterk stijgt en er dus een hypoglykemie ontstaat. Door het eten van (druiven)suiker wordt de tumor via receptoren aangezet tot het produceren van nog meer insuline, als het ware een positief feedback systeem. Hierdoor wordt de suiker weer sneller opgenomen in de cellen, waardoor de glucosewaarde in het bloed nog verder daalt. Het is slechts een idee, of het daadwerkelijk kan weet ik niet, maar ik ga het nazoeken.

Ik ben erg benieuwd!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #44 Gepost op: 16 november 2006, 00:12:52
Ik heb even snel gezocht, maar ik heb nog geen ziekte gevonden waarbij je door het geven van suiker een versterking krijgt van het hyperinsulinisme.
Hyperinsulinisme kan onder andere veroorzaakt worden door een insuline producerende tumor in het pancreas, of op een andere locatie in het lichaam. Ik kan wel een mechanisme bedenken waardoor het proces dat EHBO-er noemt veroorzaakt wordt, maar ik heb nog niet terug kunnen vinden of dat ook daadwerkelijk kan gebeuren.

Als ik er even een theorie op loslaat: stel, je hebt een tumor die insuline produceert, waardoor de spiegel van het insuline in het bloed sterk stijgt en er dus een hypoglykemie ontstaat. Door het eten van (druiven)suiker wordt de tumor via receptoren aangezet tot het produceren van nog meer insuline, als het ware een positief feedback systeem. Hierdoor wordt de suiker weer sneller opgenomen in de cellen, waardoor de glucosewaarde in het bloed nog verder daalt. Het is slechts een idee, of het daadwerkelijk kan weet ik niet, maar ik ga het nazoeken.

Ik ben erg benieuwd!

http://www.integraalmedischcentrum.nl/index.php?section=12&page=52

Door het raffineren worden verschillende suikers veel sneller in de bloedbaan opgenomen dan suikers die hun ballaststoffen bij zich hebben (ongeraffineerd). Met suikers wordt in deze context bedoeld alle koolhydraten.

Een koolhydraat is een voedingstof die bestaan uit de elementen C, H en O. Koolhydraten bestaan uit enkelvoudige (monosacchariden) of samengestelde suikers (disacchariden en polysacchariden). Monosaccariden zijn bijvoorbeeld: glucose (druivesuiker), fructose (vruchtesuiker) en galactose (melksuiker). Disacchariden zijn onder andre maltose (moutsuiker), saccharose (rietsuiker) en lactose (melksuiker). Polysacchariden zijn bijvoorbeeld zetmeel. In de mond, pancreas en darm bevinden zich verschillende enzymen die deze koolhydraten splitsen, zoals in onderstand schema is weergegeven:
 
Schematische weergave van de splitsing van koolhydraten tot de drie opneembare 'suikers': glucose, fructose en galactose. De verschillende enzymen worden geleverd door de mond (kauwen), de alvleesklier en de dunne darm.

Van groot belang is dat bij de splitsing van koolhydraten water nodig is. Dit water moet in de darm voorradig zijn, anders wordt het water uit de omgeving van de darm onttrokken en 'droogte de darm uit'. Het s dus van groot belang voldoende water te drinken om het darmmilieu 'nat te houden'. Dit water dient vooral tussen de maaltijden gedronken te worden, maar tevens is een half glas water bij de maltijd aan te bevelen. De geachte dat water de spijsverteringssappen 'wegspoelt' berust op een fabeltje. In een volgende nieuwsbrief gaan we verder op het belang van water.

Vezels zijn van belang omdat dit het opnameproces vertraagt. Wanneer de vezels afwezig zijn (raffineren) verloopt de opname van 'suikers' in het bloed te snel. Hierdoor zal het bloedsuikergehalte te snel stijgen. Het lichaam ontvangt een prikkel om het bloedsuiker weer omlaag te brengen. Het belangrijkste hormoon hiertoe is insuline, afgegeven door de eilandjes van Langerhans van de alvleesklier. Insuline wordt echter ook te snel en veelal teveel afgegeven (hyperinsulinisme). Vervolgens daalt het bloedsuikergehalte (te snel) en er is te weinig (directe) energie in het lichaam aanwezig. Het lichaam ontvangt een prikkel om het bloedsuiker (via voeding) te verhogen. Hiertoe zijn twee wegen beschikbaar:

Men krijgt behoefte aan zoet en al snel grijpt men naar de bekende (snelle) suikers (candybars, snoep, etc.) om de energie op peil te brengen. Door deze 'suikers' komt men echter in een vicieuze cirkel.
Het lichaam maakt de voorraad suikers vrij, voornamelijk uit de lever. Hiertoe zijn een aantal hormonen actief:
glucagon uit de alvleesklier, als tegenhanger van insuline, ook uit de eilandjes van Langerhans
cortison uit de bijnierschors, een hormoon dat bij de totale stofwisseling betrokken is, maar ook bij allergieën en ontstekingen
adrenaline uit het bijniermerg, een hormoon dat het lichaam 'alert' maakt, maar ook het zenuwstelsel stimuleert.
Het gebruik van geraffineerde koolhydraten creëert derhalve of een grotere behoefte aan suiker en / of de hormoonhuishouding in het lichaam raakt verstoord. De lage bloedsuikers veroorzaken vermoeidheid; het lichaam heeft te weinig energie voor de (normale) activiteiten. Tevens zijn de hersenen afhankelijk van de regelmatige toevoer van energie (koolhydraten). Te lage bloedsuikers veroorzaken tevens concentratiestoornissen, vergeetachtigheid, etc. De hormonen cortison en adrenaline stimuleren het lichaam weliswaar om energie vrij te maken, maar het is te vergelijken met een zweep over een vermoeid paard halen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #45 Gepost op: 16 november 2006, 10:02:13
Het is inderdaad een overcompensatie doordat het lichaam insuline gaat aanmaken in de verwachting dat er over een langere periode glucose geproduceerd gaat wordt uit ongeraffineerde suikers en zetmeel, doordat die ongeraffineerde vorm niet aanwezig is zal het glucose snel dalen onder het gewenste nivo, we hebben nu dus te veel insuline en te weinig suiker, het gevolg .....honger en glucose inname waarop het lichaam weer insuline gaat aanmaken etc etc

In onderstaand stukje is dat nog even humoristisch weergegeven

WHAT CAUSES LOW BLOOD SUGAR?

The most common type of low blood sugar relates relates to excess insulin secretion, or hyperinsulinism. Man-made, processed foods, like white sugar, are molecularly so small they can be absorbed very quickly through the small intestine directly into the blood stream. This very sudden increase in blood sugar causes the pancreas to "go crazy" producing the hormone, insulin, to lower the blood sugar level.

Think of it this way: Let's say you eat a baked potato. Your brain says to the pancreas, "Hey, pancreas, Joe just ate a baked potato - you need to make some insulin to regulate the blood sugar level." And thus the pancreas does indeed make enough insulin to control the rise in blood sugar caused by eating this complex carbohydrate food. All well and good.

But let's say instead you eat a candy bar, or some other highly sugared food. Alarms and sirens go off in your brain! Your brain screams to your pancreas, "Red Alert! Red Alert! I can't believe it, but Joe just ate 25 potatoes! You need to make some insulin in a hurry!" And so the pancreas feverishly goes to work secreting insulin as fast as it can to control the abnormal amount of simple sugar that's just entered the digestive tract.

The problem is, in its extreme reactivity, the pancreas makes way too much insulin! And what does insulin do - it lowers the blood sugar. So the blood sugar goes too low, and you have hypoglycemia. That is the explanation of how high sugar intake can produce low blood sugar - a seeming contradiction.

This sudden drop in blood sugar produces a logical result - you crave more simple sugar, or a stimulant like caffeine, to get the blood sugar back up. You get another hyperinsulin reaction, and on and on this vicious circle goes.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #46 Gepost op: 16 november 2006, 11:58:53
Ja, het klinkt wel logisch als het zo opgeschreven wordt. voor m'n gevoel is het toch nog steeds erg raar...

inderdaad echt een humoristisch stukje  ;D
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Brain

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 16 november 2006, 13:38:30

Een te lage bloedsuikerspiegel is echter vreemd bij een nog niet ontdekte Diabetes Mellitus, je zou dan eerder een hyperglykemie verwachten.


Is absoluut helemaal waar natuurlijk. Er zijn inmiddels ook al eventuele verklaringen voor hypo's bij niet-diabetici gegeven aan de hand van een insulinoom en overmatige insulineproductie bij inname van suiker. Maar ik wilde nog een optie toevoegen waaraan men niet zo snel denkt, omdat dit (hopelijk) vrijwel nooit voorkomt, maar ik dit in de praktijk helaas wel een keer  heb meegemaakt. Dat is namelijk de iatrogene oorzaak. Dus het toedienen van insuline bij iemand die dit helemaal niet nodig heeft. Dit kan natuurlijk gebeuren als foutje in een zorginstelling, maar ook met opzet, zoals ik in de praktijk gezien heb! Dit betrof een oudere dame, die werd aangetroffen in een comateuze toestand, volgens protocol werd de bloedsuiker bepaald, ondanks dat de verzorgende die haar gevonden had ons al had verteld dat mevr. geen enkele medicatie voor DM nam, haar bls. bedroeg 1.0! Achteraf bleek dat er die middag iemand langs was geweest, waarmee mevr. een niet al te goede band mee had. Deze persoon bleek een insulinespuitende diabeet te zijn... Dit geeft het verhaal toch een heel andere draai. Helaas weet ik niet hoe dit verhaal strafrechterlijk is afgelopen.
Maar goed, niet iets wat je dus in de praktijk veel tegenkomt, maar wellicht toch interessant om in je achterhoofd te houden?

ps.; niet dat dit iets te maken heeft met het verhaal wat Tebby heeft meegemaakt, hopelijk gaat het weer een stuk beter met je vader!


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 16 november 2006, 18:06:00
Dat is idd iets wat erg snel gemist wordt, je zal een iatrogene oorzaak niet snel in je DD opnemen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #49 Gepost op: 17 november 2006, 18:00:45
Dat is idd iets wat erg snel gemist wordt, je zal een iatrogene oorzaak niet snel in je DD opnemen.
Gelukkig is de kans klein dat mijn vrouw deze optie te weten komt  8)