Hoe komt het dat je tegenwoordig de sirenes van auto's van hulpdiensten pas hoort als ze vlak bij je zijn? Het geluid van de oude luchthoorns drong veel beter door dan de huidige elektronische sirenes.
‘Als er een drumband in de verte aankomt, hoor je eerst de pauken en de grote trom’, zo schrijft Maggy Rond (Amsterdam). ‘Je kijkt om je heen maar ziet nog niets. De hoogste tonen hoor je pas als ze vlakbij zijn en niets hun pad naar je oor nog verspert. De oude sirenes hadden een veel breder spectrum aan tonen.’
Maar de oude sirenes zijn om andere redenen slechter hoorbaar. Het geluid zwelt langzaam aan, en dat merken we minder goed op dan een sirene die ineens wordt aangezet, zo blijkt uit onderzoek door TNO. Maar er zijn meer problemen met sirenes, zo blijkt uit een studie van hulpverleners en beleidsmakers uit 2003.
Het blijkt dat een meertonige hoorn steeds slechter wordt opgemerkt doordat de geluidsisolatie van auto’s verbetert. Ook gaat het geluid steeds vaker verloren in omgevingslawaai. Daardoor is het lastig om met alleen je gehoor vast te stellen waar de sirene vandaan komt. Ook is er een ‘signaalmoeheid’ in het verkeer. Steeds meer voertuigen hebben zwaailichten, en flitsende matrixborden en felle lampen in het verkeer zijn regel geworden. Het is vechten om aandacht. Veel harder kan het geluid van de hoorn ook niet worden, want dan worden fietsers en voetgangers omvergeblazen. Bovendien kan de hulpverlener dan niet meer horen wat er op de boordradio wordt gezegd.
De deskundigen willen dat de toonhoogte wordt verlaagd. Nu zijn het de tonen B en E (494 en 659 hertz). Vooral de laagste toon moet meer dan een octaaf omlaag, vinden de deskundigen. Zij stellen 200 en 500 hertz voor. Lagere tonen onderscheiden zich beter van het omgevingslawaai en zijn ook door mensen met een slecht gehoor vaak beter hoorbaar. Bovendien weerkaatsen lage tonen minder tegen huizen, waardoor je de geluidsbron beter kunt lokaliseren. Dat komt doordat lage tonen een langere golflengte hebben, waardoor ze worden geabsorbeerd door details aan gevels. De langere golflengte maakt ook dat linker- en rechteroor beter een faseverschil waarnemen; dat helpt eveneens bij het lokaliseren. Ten slotte zijn lage tonen van veraf beter hoorbaar omdat de geluidsgolven makkelijker over obstakels heen buigen. Het is de bedoeling dat de nieuwe sirenes de komende jaren geleidelijk worden ingevoerd.
(
http://www.intermediair.nl/kv_artikel.jsp?id=5807)