Sirene

Auteur Topic: Sirene  (gelezen 8911 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 9 november 2006, 18:18:04
Okej, wat mij trouwens opviel is dat er ook weer verschillende martin hoorns zijn (met verschillende geluiden)
Zie onderandere hier ;

de HV 680 brandweer Aalsmeer
http://www.112amsterdam.nl/Videos/fire35.wmv

de PM 666 brandweer Aalsmeer
http://www.112amsterdam.nl/Videos/fire42.wmv

de TS 612 brandweer aalsmeer
http://www.112amsterdam.nl/Videos/fire39.wmv


deze site is niet van mij, mijn filmpjes staan daar gehost!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #21 Gepost op: 9 november 2006, 18:32:41
1] Heb het al een keer in een ander forum vermeld, we gebruiken bij de hulpdienssten geen sirene meer. Is sinds begin jaren vijftig niet meer toegestaan volgens het wegenverkeersreglement.

2] We gebruiken tegenwoordig een 2-tonige - [brandweer/politie] en 3-tonig hoorn [ambulance] of zoals dat zo mooi beschreven staat: "optische geluidsignalen"

3] Het geluid dat deze signalen mogen produceren zullen ongetwijfeld aan een vast aantal decibellen gekoppeld zijn wat "waarschijnlijk" ook wel ergens op schrift zal zijn gesteld.

Groet
Johan
1) correct, in het dagelijkse spraakgebruik van "normale burgers" wordt echter nog wel van sirenes gesproken.

2) wat zijn optische geluidssignalen? Ik heb nog nooit geluidssignalen gezien... ::)

3) vast wel, maar waarom verschillen de decibellen dan zo erg bij de verschillende voertuigen?

 ;)
greetz,  Enrique


jwpots

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 9 november 2006, 18:44:59
Enrique, Heb even verder gezocht, optische signalen zijn de lichtsignalen als ik dit artikel goed begrijp.

Regeling Optische- en geluidsignalen
Regeling houdende aanwijzing hulpverleningsdiensten, omschrijving werkzaamheden en omstandigheden en vaststelling van optische en geluidssignalen (Regeling optische en geluidssignalen), gewijzigd bij regeling 22 april 1998/DGP/WJZ/N 821668, regeling 19 augustus 1999/CDJZ/WBI/1999-1054 en regeling 9 juni 2000/Nr. CDJZ/WBI/2000-769.

15 december 1997/Nr. DGP/WJZ/V-725904 Directoraat-Generaal Personenvervoer

De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op artikel 13, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en de artikelen 29 en 30 van het RVV 1990;


Besluit:


Artikel 1
1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voorzover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet


a. in geval van hulpverlening bij rampen, ernstige ongevallen en bijzondere gebeurtenissen of
b. ter bestrijding of ter voorkoming van (dreigende) ongevallen en rampen.
2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
Algemeen


a. het Rode Kruis Korps van het Nederlandse Rode Kruis;
b. de ambulancediensten aan wie krachtens de Wet Ambulancevervoer vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer, voorzover gebruik wordt gemaakt van daartoe uitgeruste dienstvoertuigen die aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool, alsmede daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de eerstelijns spoedeisende hulpverlening, voor zover die voertuigen aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool;
c. de Stichting Rode Kruis Bloedbank 'Zuid-West Nederland' voor een spoedtransport van bloed of bloedprodukten in voor de overige weggebruikers herkenbare dienstauto's.
d. de afdeling Ongevallenbestrijding van N.S. Beveiligingsservices;
e. de Eenheid Crisisbeheersing van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ten behoeve van het gebruik van met autotelefoon of mobilofoon uitgeruste auto's;
f. het Wapen der Koninklijke Marechaussee, alsmede andere door de Minister van Defensie aangewezen bijstandseenheden;
de Stafafdeling Beveiliging, Bewaking & Vervoer van de Arrondissementale Stafdienst Amsterdam; kernfysische rampen en ongevallen
g. het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu;
h. de Hoofdinspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiëne van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer; ten behoeve van het gebruik van een kernfysische meetauto of met autotelefoon of mobilofoon uitgeruste auto's door ambtenaren die door de betrokken minister zijn aangewezen; spoorwegongevallen
i. de afdeling Spoorwegpolitie van de N.V. Nederlandse Spoorwegen; ontploffingsgevaarlijke en andere gevaarlijke (chemische) stoffen
j. de Technische Milieudienst Drechtsteden (TMD);
j. de DCRM Milieudienst Rijnmond;
l. de Directie Scheepvaart van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam; ten behoeve van het gebruik van uitrukwagens; en
m. de Explosieven Opruimings Diensten van het Ministerie van Defensie; vervoer gedetineerden en calamiteiten in penitentiaire inrichtingen
n. de door de Minister van Justitie aangewezen functionarissen van de Landelijke Vervoersdienst Justitie of de Landelijke Bijzondere Bijstandsverlening van de Dienst Justitiële Inrichtingen. vervoer transplantatieorganen en transplantatieteams
o. het door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen orgaancentrum, bedoeld in artikel 24 van de Wet op de orgaandonatie, ten behoeve van het spoedeisende vervoer van transplantatieorganen en het spoedeisende vervoer van transplantatieteams, voor zover gebruik wordt gemaakt van daartoe uitgeruste en duidelijk herkenbare voertuigen die tenminste aan beide zijden zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool.
Artikel 2
1. De in artikel 1 aangewezen hulpverleningsdiensten wijzen bij hen in dienst zijnde personen of groepen van personen aan, die daartoe ingerichte motorvoertuigen met de inwerking zijnde optische en geluidssignalen mogen besturen. De in artikel 1, eerste lid, onderdeel o, aangewezen hulpverleningsdienst wijst personen aan die in haar opdracht de desbetreffende voertuigen mogen besturen.
2. De in het eerste lid bedoelde aanwijzing geschiedt voor de onderdelen e, f, f1, h, m en n van het tweede lid van artikel 1 door de desbetreffende Minister.
3. De in het eerste lid bedoelde personen worden aangewezen, nadat zij een speciale instructie hebben gekregen, waarin gewezen wordt op onder andere de strafrechtelijke en civielrechtelijke consequenties van het aanrichten van schade tijdens de rit, het gedrag en de reactie van weggebruikers op de bijzondere signalen en het gewenste rijgedrag van de betrokken bestuurder.


Artikel 3
De volgende signalen moeten als volgt zijn uitgevoerd:
1. blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:
op een motorvoertuig:
licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;


op een motorfiets:
in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is;


motorvoertuig ten behoeve van de brandweer:
aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders;


Groet
Johan


jwpots

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 9 november 2006, 18:45:52
Deel 2

2. tweetonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen b en e aangeeft in een geluidsterkte van tenminste 100 decibel;


3. drietonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen c - e - g - e aangeeft;


4. geel zwaai- of knipperlicht:
één geel zwaai- of knipperlicht aan de bovenzijde van het motorvoertuig dan wel twee gele zwaai- of knipperlichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;


5. De meting van de geluidssterkte van de meertonige hoorns vindt plaats overeenkomstig Hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen.


Artikel 4
1. Door een ziekenauto alsmede door het Rode Kruis Korps en de Bloedbank als bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdelen a en c, mogen een blauw zwaailicht of blauw knipperlicht en een drietonige hoorn worden gevoerd.
2. Door motorvoertuigen ten dienste van de politie en van de brandweer alsmede door motorvoertuigen als bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdelen b en d tot en met o, mogen een blauw zwaailicht of blauw knipperlicht en een tweetonige hoorn worden gevoerd.


Artikel 5
Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden moet een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai- of knipperlicht voeren:


a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidsbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.
Artikel 6
De regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 1 oktober 1991, nr. RVR 103388, houdende aanwijzing hulpverleningsdiensten, omschrijving werkzaamheden en omstandigheden en vaststelling van optische en geluidssignalen (Stcrt. 202), wordt ingetrokken.


Artikel 7
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatcourant waarin zij wordt geplaatst.


Artikel 8
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling optische en geluidssignalen.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
A. Jorritsma-Lebbink.


Bijlage
Model symbool hulpverleningsvoertuigen.
Kleuren: blauw en wit
'Star of life'.


Toelichting
Deze regeling vervangt de regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 1 oktober 1991, nr. RVR 103388, houdende aanwijzing hulpverleningsdiensten, omschrijving werkzaamheden en omstandigheden en vaststelling van optische en geluidssignalen (Stcrt. 202).
Het ontwerp van die regeling werd niet genotificeerd overeenkomstig artikel 8, eerste lid, van richtlijn nr. 83/189/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 28 maart 1983 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften (PbEG L 109) [Laatstelijk gewijzigd bij richtlijn 94/10/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 23 maart 1994 (PbEG L 100). Een bijgewerkte integrale tekst is gepubliceerd in PbEG 1997, C 78.] en dient derhalve te worden ingetrokken. Voor een toelichting op de achtergronden van deze regeling zij verwezen naar de toelichting bij de oorspronkelijke regeling (zie Stcrt. 1991, 202).


De ontwerp-regeling is op 21 augustus 1997 gemeld aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen, ter voldoening aan artikel 8, eerste lid, van eerdergenoemde richtlijn nr. 83/189/EEG (notificatienummer 97/634/NL). De ontwerp-regeling is tevens gemeld aan het Secretariaat van de Wereld Handelsorganisatie, ter voldoening aan artikel 2, negende lid, van het op 15 april 1994 te Marrakech tot stand gekomen verdrag inzake technische handelsbelemmeringen (Trb. 1994, 235).


Naar aanleiding van de notificatie, respectievelijk de melding, zijn binnen de daartoe gestelde termijn geen opmerkingen ontvangen. De regeling kan derhalve nu definitief worden vastgesteld. De tekst van de regeling is identiek aan de tekst van de oorspronkelijke regeling. Nieuw zijn alleen de - wetstechnische - artikelen 6 tot en met 8.


De Minister van Verkeer en Waterstaat,
A. Jorritsma-Lebbink.


Uit: Staatscourant 1997, nr. 242 / pag. 9, Staatscourant 1998, nr. 85 / pag. 9, Staatscourant 1999, nr. 165 / pag. 7, Staatscourant 2000, nr. 111 / pag. 22.


Heb het in tweeën gesplitst, want ik kwam boven de max. aantal arakters uit.
Groet
Johan


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 9 november 2006, 18:55:57
Okej, wat mij trouwens opviel is dat er ook weer verschillende martin hoorns zijn (met verschillende geluiden)
Zie onderandere hier ;

de HV 680 brandweer Aalsmeer
http://www.112amsterdam.nl/Videos/fire35.wmv

de PM 666 brandweer Aalsmeer
http://www.112amsterdam.nl/Videos/fire42.wmv

de TS 612 brandweer aalsmeer
http://www.112amsterdam.nl/Videos/fire39.wmv


deze site is niet van mij, mijn filmpjes staan daar gehost!

Ene jerommekeaalsmeer postte hier ooit een link van een Duitse site waar veel van deze geluiden op staan. Die site heb ik toen opgeslagen, kon nog wel eens van pas komen ;D :P

Hier staat een rijtje met sirenes herstel: geluidssignalen :P:
http://www.einsatzvideos.net/Sounds/sounds.shtml

Dit zijn de martinhorns:
http://www.einsatzvideos.net/Pressluft-1.wav
http://www.einsatzvideos.net/Sounds/Pressluft-2.wav
http://www.einsatzvideos.net/Sounds/Pressluft-3.wav
http://www.einsatzvideos.net/Sounds/Pressluft-4.wav
http://www.einsatzvideos.net/Sounds/Pressluft-5.wav
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #25 Gepost op: 9 november 2006, 19:26:25
Die sirene's die je in Zoetermeer en Den Haag gebruikt worden op de ambulances zijn stukken beter te horen. Laatst moesten ze richting nootdorp en reden ze op de A12. ik woon daar zo'n 2 a 3 km vandaan en ik hoorde ze gewoon rijden. Met filmen moet ik vaak ook nog 1 a 2 minuten wachten tussen het waarnemen van het geluid en het daadwerkelijk op record drukken. Op www.regio15.nl staan onder ambulance -> filmpjes diverse filmpjes van deze ambulance (de 15-146)

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


timo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
Reactie #26 Gepost op: 9 november 2006, 21:07:11
hier hebben ze de normale sirene's maar die hoor ik knoer hard in huis en op straat maar heel gek in de auto hoor je ze nauwlijks.

maar ik vind die sirene van die volkswagen lijken op de oude politie sirene's en op duitse sirene's
Rode kruiser afdeling Gouda E.O. Manschap brandweer Hollands midden, post Gouda


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #27 Gepost op: 10 november 2006, 02:07:03
het artikel in intermediar is een aubollig verhaal, merendeel stamt uit 2003 en op meerdere punten achterhaald.
voor de burger mischien een aardig verhaaltje echter zouden een aantal passages er uit moeten, ze kloppen gewoonweg niet meer.

misschien heeft de schrijver het hele verhaal samengesteld van alle reakties die hier op het forum al sinds jaar en dag beschreven staan.

ook de meeste vervolg reakties hier zijn al vaker aan de orde geweest, sterker nog er staat op dit forum veel meer en diepgaande informatie dan dat uit het artikkel blijkt.

vrijwel alle vragen in de reakties zijn ook al vaker beantwoord, dus wie antwoorden zoekt, lees ze eenvoudig terug in vorige topic's

er lopen nieuwe onderzoeken naar licht en geluid ter voorbereiding van nieuwe wet en regelgeving, we zullen nog even moeten wachten, hoe lang.......................................?
Nemo me impune lacessit


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #28 Gepost op: 10 november 2006, 17:28:03
Die sirene's die je in Zoetermeer en Den Haag gebruikt worden op de ambulances zijn stukken beter te horen. Laatst moesten ze richting nootdorp en reden ze op de A12. ik woon daar zo'n 2 a 3 km vandaan en ik hoorde ze gewoon rijden. Met filmen moet ik vaak ook nog 1 a 2 minuten wachten tussen het waarnemen van het geluid en het daadwerkelijk op record drukken. Op www.regio15.nl staan onder ambulance -> filmpjes diverse filmpjes van deze ambulance (de 15-146)

Gr. Ricardo

Deze sirene lijkt heel veel op de "oude" sirene die in het verleden eigenlijk op vrijwel elke ambulance zat. Ik bedoel dan globaal de tijd tussen 1990 en 2000. Vond ik persoonlijk ook veel beter te horen als de huidige sirenes


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #29 Gepost op: 10 november 2006, 17:44:20
Klopt!, De GGD Nijmegen had op zijn Ford ambulances een heel mooi klinkende 3-toon zitten met hele hoge tonen die elkaar vrij langzaam opvolgden.
Toch blijft de fiamm drukhoorn nog het mooiste. :'(