zeer moeilijk bereikbare locaties

Auteur Topic: zeer moeilijk bereikbare locaties  (gelezen 8031 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Gepost op: 8 november 2006, 23:53:07
Beste mensen,
Ik zit regelmatig op de mountainbike in de Hollandse bossen te rijden. Dat gaat soms goed op snelheid en is dus geen risicoloze sport. Uit veiligheidsoverwegingen ga ik overigens nooit alleen op pad, maar wat gaat er gebeuren als ik een ambulance nodig heb? Bijv. door (mogelijk) cwk-letsel na een harde val of ander T1-letsel.
De dichtstbijzijnde openbare weg is vaak op een halve kilometer of een kilometer afstand. De mountainbikepaden zijn niet begaanbaar voor de auto (te smal) en vaak niet begaanbaar voor de motor (te ruig of grote plassen). Het is een dicht bos, dwz: vanaf de plek van de melding is geen open plek zichtbaar.
Bovendien kan de locatie van het slachtoffer niet exact bepaald worden; naast veel bomen zijn er geen herkenningspunten als straatnamen of gebouwen. Met een benadering als "3 kilometer ten oosten van..." kan je er nog 500-1000 meter naast zitten.

Hoe gaan jullie om met een spoedmelding om als deze? Ik ben zeer benieuwd.




Bart S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 9 november 2006, 00:59:08
Beste mensen,
Ik zit regelmatig op de mountainbike in de Hollandse bossen te rijden. Dat gaat soms goed op snelheid en is dus geen risicoloze sport. Uit veiligheidsoverwegingen ga ik overigens nooit alleen op pad, maar wat gaat er gebeuren als ik een ambulance nodig heb? Bijv. door (mogelijk) cwk-letsel na een harde val of ander T1-letsel.
De dichtstbijzijnde openbare weg is vaak op een halve kilometer of een kilometer afstand. De mountainbikepaden zijn niet begaanbaar voor de auto (te smal) en vaak niet begaanbaar voor de motor (te ruig of grote plassen). Het is een dicht bos, dwz: vanaf de plek van de melding is geen open plek zichtbaar.
Bovendien kan de locatie van het slachtoffer niet exact bepaald worden; naast veel bomen zijn er geen herkenningspunten als straatnamen of gebouwen. Met een benadering als "3 kilometer ten oosten van..." kan je er nog 500-1000 meter naast zitten.

Hoe gaan jullie om met een spoedmelding om als deze? Ik ben zeer benieuwd.

Improviseren ;) Informeren of er een boswachter aanwezig is met een terreinwaardig voertuig en kennis van het gebied, of politie met een 4-wiel aangedreven voertuig...


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #2 Gepost op: 9 november 2006, 03:11:25
Ik heb een aantal jaar geleden zo een geval gehad.
Gelukkig was een van de vrienden ons komen opwachten op een afgesproken punt.
We hebben toen ongeveer 500 meter door drassige velden moeten stappen met ons materiaal.
Ter plaatse was er een vermoeden van wervelletsel.
Via de politie  (die ook ter plaatse gestuurd was) hebben we toen een boer met een kar ter plaatse laten komen.
Patiënt is op een schepbrancard op de beestenkar heel zachtjes tot aan het weggetje gereden waar onze ziekenwagen stond.

Dat zijn zo van die interventies die je lang bij blijven en waar je nadien als hulpverlener nog dikwijls mee lacht.

weet je nog toen,.....


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 9 november 2006, 07:58:40
Improviseren ;) Informeren of er een boswachter aanwezig is met een terreinwaardig voertuig en kennis van het gebied, of politie met een 4-wiel aangedreven voertuig...

Het gaat er nu juist om dat die tereinwaardige voertuigener er niet kunnen komen door de geringe breedte van de doorgangen  ;D
Hoe bepaal je de locatie,
hoe kom je er op zo'n smal fietspaadje en
hoe voer je je slachtoffer af over een toch wat grotere afstand.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 9 november 2006, 08:47:09
In mijn werkgebied is veel niet makkelijk te berieken. Het gehele duingebied en strand is niet te rijden met een Chevrolet. En op een drukke stranddag heb je er veel, heel veel mensen zitten. Daarom maken wij gebruik van strandreddingsbrigades met een 4x4 hulp-ambulance. Hierin zit een brancard, AED, EHBO materialen en zuurstof. Deze reddingsbrigades zijn 24/7 oproepbaar en hebben een inzettijd gelijkend aan een vrijwillige brandweer, dus binnen 5 minuten rijdt het voertuig. En ze zijn door de gehele regio inzetbaar, dus niet alleen strand, maar ook duinen.

Maar volgens de ambulancewet eindigt ambulance zorg niet op het strand, maar een kilometer in zee. Das een echt onmogelijke lokatie om te komen zonder diensten als KNRM, reddingsbrigades of andere waterhulpdiensten. Deze incidenten moet je multio-disciplinair oplossen.

Verder hebben we afgelopen jaar een incident gehad, waarbij een ruiter van een paard gevallen was en dat was midden in een "reservaat" waar uitsluitend paarden doorgang konden hebben. Hier is de LL1 ingezet en heeft het slachtoffer uit het duin naar het VU gebracht.

En tegenwoordig heeft een ieder een GSM op zaak. Als de situatie dusdanig kritiek is, is het heel gemakkelijk om een heli de lucht in te krijgen om de ongevalslokatie te zoeken. De opkomsttijd is ook vrij kort en de rest is dan aan de zelfredzaamheid van de burger.

RR (hoe meer zielen,  . . . . ;) )
Elke hulpverlening start met communicatie.


Died1234

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 9 november 2006, 08:49:12
Een beetje verder weg en andere mogelijkheden als in Nederland, maar toch....

In de zomer van 2005, op een van de bergen bij Innsbruck, in Tirol kwam een melding binnen van een mountainbiker die was gevallen, met bloed uit zijn oor, enz. Omdat de locatie niet precies bekend was, werd de "Bergrettung", de Ambulancedienst en de traumahelikopter gealarmeerd. Bij de zoektocht stonden we constand in verbinding met de Traumaheli. Deze konden vanuit de lucht helaas ook niks vinden. Wij waren inmiddels met 3 man met rugzakken en medische apparatuur te voet onderweg naar de verwachte plaats van het slachtoffer. Na een ca. 20 Minuten lange "wandeltocht" hadden we het slachtoffer te voet bereikt. We hebben het slachtoffer gestabiliseerd en 2 rookbommen afgestoken, zodat we vanuit de lucht duidelijk te herkennen waren. We besloten het slachtoffer niet over de weg terug te transporteren, maar door de lucht via de helikopter. De heli is toen naar een weiland gevlogen, een touw eraan (en de Notarzt met Flugretter). Deze zijn tussen de bomen naar beneden gelaten. Slachtoffer inpakken en weer weg....
Wij zijn toen naar een plaats gegaan waar we een vrij zicht hadden over Innsbruck. We hoorden namelijk dat ze geen tussenlanding wilden maken, maar het slachtoffer (aan het touw) meteen op het dak van het ziekenhuis af wilden zetten.

Het was een indrukwekkende reddingsactie!
Groeten,
Eric

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


Bart S

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 november 2006, 08:50:51
Het gaat er nu juist om dat die tereinwaardige voertuigener er niet kunnen komen door de geringe breedte van de doorgangen  ;D

Pfff..... ik was niet helemaal wakker geloof ik ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 11 november 2006, 16:44:15
Wij oefenen een paar keer per jaar op dit soort acties..

Daar kennen we een aantal fasen in..
L ocate  (waar is het slachtoffer, welke zoekmethoden gebruiken we.  Bike-teams, zoekstructuur, honden..)
A access (Als we wat meer weten, hoe krijgen we toegang tot het slachtoffer.)
S tabilize (Stabiliseren  situatie en Medisch)
T ransport ( Hoe krijgen we het slachtoffer bij de ambulance..)

Een bosrijk gebied van ongeveer 2 vierkante kilometer, kunnen met bikers ongeveer binnen 30 minuten (Schemer tot donker) hebben afgezocht, Dit is een groffe methode, alle bekende paden zijn dan zowel met 4x4 en ATB Bike team afgezocht..  Een iets preciezere zoekmethode maken we gebruik van honden..  Een goede navigiatie en kennis van de bosrijke gebieden is wel erg handig..  

Het stabiliseren van slachtoffer in het donker, waar een voertuig niet kan komen, is een precies klusje en je moet voordurend op je veiligheid en dat van bijvoorbeeld een ambu-team letten..  In veel gevallen is het niet verantwoord de patient in een voertuig te vervoeren, (ondanks een perfecte immobilisatie etc.. van wegen het enorm schokken van het voertuig door het terrein.  Een methode is het slachtoffer op een plank, eventueel in een skedco brancard uit het terrein te lopen tot een overdrachtslocatie waar een ambulance goed kan komen..

Onze ervaring is dat vaak sneller en patient vriendelijker gaat dan in een auto of trekker, vlak bij de ongevalslocatie op te halen..

We proberen nog andere technieken uit..


Wilfred.

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 november 2006, 20:07:59
In de praktijk, vraag is meestal de brandweer met een 4x4 DA ( dienstauto ) op de plek van het incident, als het bij de melding al bekent is dan stuurt de MKA die alvast mee.

Meestal kan de patiënt wel op het SPINBOARD wel achter in de brandweerauto ( jeep ) en anders komt de brandweer wel met een andere oplossing !?


guest3471

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 18 november 2006, 21:41:49
In Incident nr. 3 2006 staat een artikel over een shovel als transportmiddel bij een motorcross; slachtoffer met vermoedelijk hersen- en wervelkolomletsel in de bak van een shovel van de baan af de ambu in. Werkt perfect, heerlijke vering! Laatst zijn ze met de Chevrolet overigens gewoon de baan op gereden hoorde ik, terwijl je verwacht dat dat echt niet zou gaan. Misschien is er in zo'n situatie meer mogelijk dan je denkt..? :P

Dit is trouwens ook zo'n voorbeeld, kwam ik pas tegen: http://brandweer-gem-rheden.nl/mambo/index.php?option=com_content&task=view&id=239&Itemid=2