zeer moeilijk bereikbare locaties

Auteur Topic: zeer moeilijk bereikbare locaties  (gelezen 8048 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 18 november 2006, 22:25:32
In Incident nr. 3 2006 staat een artikel over een shovel als transportmiddel bij een motorcross; slachtoffer met vermoedelijk hersen- en wervelkolomletsel in de bak van een shovel van de baan af de ambu in. Werkt perfect, heerlijke vering! Laatst zijn ze met de Chevrolet overigens gewoon de baan op gereden hoorde ik, terwijl je verwacht dat dat echt niet zou gaan. Misschien is er in zo'n situatie meer mogelijk dan je denkt..? :P

Dit is trouwens ook zo'n voorbeeld, kwam ik pas tegen: http://brandweer-gem-rheden.nl/mambo/index.php?option=com_content&task=view&id=239&Itemid=2

Ik heb dat artikel in incident met verbazing gelezen..  Als even nadenkt over de risico, en over de impact over een heel klein foutje van de shovel chauffeur, dat zelfs de zweefstand niet schokvrij is en over schokken die toch op het slachtoffer komen in dat soort terrein.
Het is daar waarschijnlijk goed gegaan.. Maar je blijft je verbazen over welke risico's mensen nemen..  Zes mensen laten lopen met een wervelplank is vele male veiliger en patient vriendelijker en je komt uit elke situatie zonder die zelfde risico's..
Patienten vervoeren in auto of shovel in geaccenditeerd terrein is risico's nemen en je moet goed nadenken of je die risico's wel wil nemen..  Terwijl met simpel spierkracht en slimme organisatie van het incident, je veel patientvriendelijker bent, net zo snel, zo niet vele malen sneller en je veel minder risico's neemt..

Ik heb anders al een aantal chevrolets (onnodig) vast zien staan in de bagger die er met de shovel uitgetrokken moest worden...


kader5701

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 21 november 2006, 09:27:57
voortaan toch maar gps en rookbommen mee naar moeilijk vind- en bereikbare lokaties?


duco

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 13 december 2006, 21:15:49
Ik ben een tijdje cursuscoordinator geweest bij een landelijke ScoutingEHBO verenging (www.mes.scouting.nl). Scouts hebben de rare neiging om weg te trekken in gebieden waar de hulpverlening slecht bij komt (bos, open water enz) En daar een heel kampement op te bouwen incl. kampvuur, houthakken en meer risico aktiviteiten.

In de herhalingsdagen voor de EHBOérs werd een heel groot deel aandacht besteed aan het snel correct aan kunnen geven waar men zich bevindt, en het vervoer op korte afstand. Zo ging er op zondag morgen 2 man op brancard door een speeltuin heen, over speeltoestellen enz. om dit te oefenen.

Opvallend is dat je eerst een heleboel goed bedoelde "james bond" gedachten moet wegpraten (niet vervoeren met trekker, SO niet in auto proppen, SO niet in brandweergreep enz). maar dat ze eerst naar het slachtoffer moeten kijken, stabiliseren, en dat zo VOORZICHTIG MOGELIJK, over een ZO KORT MOGELIJKE AFSTAND, zo COMFORTABEL MOGELIJK vervoeren naar de openbare weg, waar de ambu kan komen.

Het voordeel van scouts is dat ze (zeker in noodsituaties) goed kunnen samenwerken. en als ze de basisprincipes kennen, ze uitstekende hulpverleners zijn.

groet,

Lars


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #13 Gepost op: 14 december 2006, 21:17:38
............Het is daar waarschijnlijk goed gegaan.. Maar je blijft je verbazen over welke risico's mensen nemen..  Zes mensen laten lopen met een wervelplank is vele male veiliger en patient vriendelijker en je komt uit elke situatie zonder die zelfde risico's.................


tsja, zo is het wel heel makkelijk om de situatie af te kraken, ik denk dat het inderdaad zo is dat wanneer er zes mensen goed opgeleid zijn, verstand hebben van wervelletsel en samen geoefend hebben om met zes man een wervelplank te tillen of dezelfde techniek gebruiken en hebben geoefend, het dan inderdaad beter is.  Echter wordt vergeten dat ten eerste de ambulance die ter plaatse komt meestal geen enkel idee heeft van het niveau van de EHBO of andere organisaties die aanwezig zijn bij het evenement (kennen en kunnen) ten tweede zijn er meestal geen 6 omstanders die samen geoefend hebben of dezelfde techniek gebruiken, ten slotte is het nu soms eenmaal zo dat je alternatieven bedenkt vóór de patient, hetgeen (zie casus incident) blijkbaar goed gaat en heeft gewerkt in deze, dus een beetje flauw om het dan achteraf af te kraken, goed is goed..........en alles kan beter......

gegroet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


duco

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 14 december 2006, 22:49:19
Ik moest een keer een slachtoffer met nato-brancard vervoeren, we waren met 2 man, en met 4 man tilt het net fijner, 2 kijkers bieden aan om te helpen onder het motto:"Wij zijn begrafenisondernemers dus hebben wel wat ervaring met het dragen van personen".

Het klinkt misschien cru, maar het liep als een speer.

met vriendelijke groet,

Lars


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 14 december 2006, 23:26:29
tsja, zo is het wel heel makkelijk om de situatie af te kraken, ik denk dat het inderdaad zo is dat wanneer er zes mensen goed opgeleid zijn, verstand hebben van wervelletsel en samen geoefend hebben om met zes man een wervelplank te tillen of dezelfde techniek gebruiken en hebben geoefend, het dan inderdaad beter is.  Echter wordt vergeten dat ten eerste de ambulance die ter plaatse komt meestal geen enkel idee heeft van het niveau van de EHBO of andere organisaties die aanwezig zijn bij het evenement (kennen en kunnen) ten tweede zijn er meestal geen 6 omstanders die samen geoefend hebben of dezelfde techniek gebruiken, ten slotte is het nu soms eenmaal zo dat je alternatieven bedenkt vóór de patient, hetgeen (zie casus incident) blijkbaar goed gaat en heeft gewerkt in deze, dus een beetje flauw om het dan achteraf af te kraken, goed is goed..........en alles kan beter......

gegroet


Het in een shovelbak vervoeren van een ambulancebrancard met patient is als je een beetje verstand van shovels hebt een uitermate groot risico..  en de impact is erg groot als het mis gaat..  Zelfs met 6 ongeoefende dragers en 1 iemand die goed aanwijzingen geeft neem je veel minder risico en zelfs is wanneer dat zou mis gaan dan is de impact veel minder groot..
Ik ben blij dat het goed is gegaan. maar er even goed over nadenken is misschien wel slim.  En dat heeft niets met afkraken te maken, maar bewust worden van de risico's die je neemt..


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #16 Gepost op: 15 december 2006, 00:21:43
Ik heb dat artikel in incident met verbazing gelezen..  Als even nadenkt over de risico, en over de impact over een heel klein foutje van de shovel chauffeur, dat zelfs de zweefstand niet schokvrij is en over schokken die toch op het slachtoffer komen in dat soort terrein.
Het is daar waarschijnlijk goed gegaan.. Maar je blijft je verbazen over welke risico's mensen nemen..  Zes mensen laten lopen met een wervelplank is vele male veiliger en patient vriendelijker en je komt uit elke situatie zonder die zelfde risico's..
Patienten vervoeren in auto of shovel in geaccenditeerd terrein is risico's nemen en je moet goed nadenken of je die risico's wel wil nemen..  Terwijl met simpel spierkracht en slimme organisatie van het incident, je veel patientvriendelijker bent, net zo snel, zo niet vele malen sneller en je veel minder risico's neemt..

Ik heb anders al een aantal chevrolets (onnodig) vast zien staan in de bagger die er met de shovel uitgetrokken moest worden...


Ik ken het incident en de baan waar het is gebeurt, de hele tocht ging onder begeleiding van het ambulanceteam, het is niet zomaar een EHBO'ers actie. En daarbij is het erg vervelend als je bijna een kilometer door mul zand moet lopen, dat houd geen mens vol. Ik ben van mening dat dit een prima oplossing is zolang men er de tijd voor neemt en weet waar hij mee bezig is. En in dit geval ging het toch sneller dan lopendmaar wel beheerst. Soms moetje wel inproviseren......
Nurse powerrrrr


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 15 december 2006, 07:37:18
Ik ken het incident en de baan waar het is gebeurt, de hele tocht ging onder begeleiding van het ambulanceteam, het is niet zomaar een EHBO'ers actie. En daarbij is het erg vervelend als je bijna een kilometer door mul zand moet lopen, dat houd geen mens vol. Ik ben van mening dat dit een prima oplossing is zolang men er de tijd voor neemt en weet waar hij mee bezig is. En in dit geval ging het toch sneller dan lopendmaar wel beheerst. Soms moetje wel inproviseren......

Dan kan je ons misschien ook vertellen welk cicruit het was en welke EHBO vereniging.. Dat mag ook via PM of een mailtje.  

Blijkbaar is de strykerbrancard en alle uitrusting ook ter plaatse gekomen.. Wij adviseren de ambulancedienst alleen de wervelplank mee te nemen of er een van ons te gebruiken.. 1 kilometer lopen door mul zand komt bij ons ook voor, en dat is heel goed te doen. We gebruiken een 4x4 om materialen ter en arts en verpleegkundige ter plaatse te brengen (als dat nodig is) maar vervoer van de patient in een voertuig is in dat terrein gewoon domweg onverantwoord..




De wervelplank kan je ook goed gebruiken als transportmiddel en met een beetje handigheid kan je er zelfs iemand halfzittend mee vervoeren..

Het sneller dan lopend met een shovel, lijkt me heel sterk, dan zou de shovel in de "hoover" stand moeten staan, en als er iets gevaarlijk is dat nou juist dat !!

De KNMV en MON hebben beide naar aanleiding van de publicatie in incident, gezegd dat hun "verzekering" dit soort zaken niet dekt.. En ik weet niet hoe ervaren de ambulancehulpverleners met shovels zijn, maar ik snap niet dat zij daar de verantwoording voor durven nemen..


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #18 Gepost op: 15 december 2006, 13:52:36
Dan kan je ons misschien ook vertellen welk cicruit het was en welke EHBO vereniging.. Dat mag ook via PM of een mailtje.  

Geloof niet dat dat van belang is?
Nurse powerrrrr


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #19 Gepost op: 15 december 2006, 14:23:17
Even over de topic, ik las vanmorgen in de krant dat je binnenkort gevonden kan worden aan de hand van je gsm. Er komt apparatuur in Driebergen bij de KLPD waarmee ze de coordinaten kunnen zien vanwaar je belt. Dus dat probleem komt snel ten einde. Om met materialen ter plaatse te komen is midden in het bos een ander verhaal. Ze weten in ieder geval wel waar ze moeten zijn. Er werd ook aandacht aan besteed in het journaal.