zeer moeilijk bereikbare locaties

Auteur Topic: zeer moeilijk bereikbare locaties  (gelezen 8041 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 15 december 2006, 15:01:21
Even over de topic, ik las vanmorgen in de krant dat je binnenkort gevonden kan worden aan de hand van je gsm. Er komt apparatuur in Driebergen bij de KLPD waarmee ze de coordinaten kunnen zien vanwaar je belt. Dus dat probleem komt snel ten einde. Om met materialen ter plaatse te komen is midden in het bos een ander verhaal. Ze weten in ieder geval wel waar ze moeten zijn. Er werd ook aandacht aan besteed in het journaal.

Dan moet je GSM wel met een GPS functie uitgerust zijn....  ;) ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 15 december 2006, 15:37:53
Dan moet je GSM wel met een GPS functie uitgerust zijn....  ;) ;)

Elke GSM locatie is toch te bepalen dmv. driehoeksbepaling? Ik dacht dat je daar geen GPS voor nodig hebt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 15 december 2006, 16:26:51
Elke GSM locatie is toch te bepalen dmv. driehoeksbepaling? Ik dacht dat je daar geen GPS voor nodig hebt.

In principe is dat mogelijk met een redelijke snelheid en redelijk nauwkeurigheid, ik weet alleen niet of dat zo snel te organiseren is, of dat ze daar een tool voor hebben gebouwd..  
Een GPS heeft ook niet altijd ontvangst, dus zal die de laatste opgeslagen positie moeten onthouden, alleen dat is kan in diverse gevallen erg onnauwkeurig zijn.., Denk bellen in kantoorgebouw, of parkeergarage, tunnel, in een auto etc..

ik vermoed dat de KLPD eindelijk een tooltje heeft ontwikkeld samen met de providers wat een peiling doet vanuit de GSM masten., maar ik heb nog niet alles daarover mee gelezen..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 15 december 2006, 17:10:27
Er werd ook aandacht aan besteed in het journaal.

Hier te zien: http://www.nos.nl/nosjournaal/beeld_en_geluid/index.html

NOS journaal van 12:00 uur. Deze uitzending is alleen vandaag beschikbaar denk ik.


Er wordt hier niet gesproken over plaatsbepaling in de zin van een nauwkeurige locatie, maar meer over plaatsbepaling om direct doorgeschakeld te worden met de betreffende regio. Hieruit blijkt niet of deze tool ook voor nauwkeurige plaatsbepaling geschikt is.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #24 Gepost op: 16 december 2006, 15:26:17
Probeer onderstaande link maar eens. Het blijkt weldegelijk mogelijk! Het is een al wat ouder bericht waarin word vermeld dat er aan een aantal voorwaarden moet worden voldaan. Ik denk dat de providers van de masten nu medewerking verlenen aan de 112 centrale in Driebergen.

http://www.geonieuws.nl/html/pdf/geo-2004-4/s-01-04-4.pd


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 17 december 2006, 19:53:41
Probeer onderstaande link maar eens. Het blijkt weldegelijk mogelijk! Het is een al wat ouder bericht waarin word vermeld dat er aan een aantal voorwaarden moet worden voldaan. Ik denk dat de providers van de masten nu medewerking verlenen aan de 112 centrale in Driebergen.

http://www.geonieuws.nl/html/pdf/geo-2004-4/s-01-04-4.pd

Interessant artikel!

PS: Mensen die dezelde problemen hadden als ik met het openen van de link, moeten deze even proberen (met een f erachter dus ;))
http://www.geonieuws.nl/html/pdf/geo-2004-4/s-01-04-4.pdf
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 17 december 2006, 21:02:45
Ik snap de technische details redelijk, uiteindelijk kunnen ze dus op 10 meter nauwkeurig, onafhankelijk van GPS informatie je locatie redelijk volgen

Wat ik mis, is op welke manier de locatie gegevens worden doorgegeven aan de andere meldkamers en men heeft het over x,y coordinaten, maar via welk coordinatenstelsel gaan ze dat gebruiken, want ik lees iets over de de adres gegevens, straat huisnummer, nauwkeurigheden tot op 10 meter..? maar hoe doe je dat als iemand op een bootje op de IJssel vaart, of ergens op de veluwe wandeld..

Maar als je nu via 112 meldkamer in driebergen belt en die verbinden je door, naar de meldkamer in Apeldoorn kunnen ze nu nog steeds niet zien in Apeldoorn met welke nummer je belt, dus die gegevens worden niet automatisch meegezonden. Hoe gaan ze dat dan doen met de locatie gegevens ?

De meeste meldkamers gebruiken alleen adres gegevens, en bij bosbranden worden het RD stelsel gebruikt, terwijl de kustwacht, marine en luchtmacht WGS84 gebruiken en het kadaster ook nog RD en landmacht en outdoor en bouwprojecten UTM.

Ik zie ons de ambulance meldkamer al bellen, we hebben 3 slachtoffers op strekdam 1002, aan de IJssel, GPS coordinaten  ......./....... WGS84 (want dat gebruik je voor maritiem gebruik..) . Ik ben benieuwd of ze daar uit komen ?

Of voor de politie op de Veluwe  ik sta op het fietspad in nabij epe, de schaapskooi, De GPS coordinaten zijn ...../...... UTM..  ik heb een fiets gevonden, zonder rijder en een losse jas in de struiken.. Hoe lang zouden ze er over doen ?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 17 december 2006, 22:45:36
(...)

Dat is precies het probleem van de koninkrijkjes, a.k.a. veiligheidsregio's in Nederland. Kijk alleen al naar de politie die niet eens één en hetzelfde registratiesysteem heeft. Een ander voorbeeld is dat de huisarts in regio A wel met blauw blauw mag, in regio B niet. En dat geldt ook voor de reddingsbrigade en het NRK. Zo ook met de ene regio die werkt via het citoplan en de ander met gps coordinaten (het is mij niet helemaal helder wat dat betreft).

De nationale politie vind ik daarom zo gek nog niet, maar daar los je alleen de problemen in de blauwe kolom mee op. Misschien een rol weggelegd voor, of eigenlijk al de taak van, BZK? Standaardisering binnen en tussen de veiligheidsregio's?

Kortom: Ik denk dat het tijd is dat de regio's één koers gaan varen. Diversiteit en eigen identiteit is leuk, maar zorgt m.i. voor een hoop onduidelijkheid.


Dat was mijn off-topic betoog van vanavond 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #28 Gepost op: 21 december 2006, 18:03:55
Technisch bestaat deze functie al veel langer en wordt ook al gebruikt om GSM's op te sporen.
Hoewel je via een mast, of meerdere masten achter elkaar, de verbinding hebt, zien meer masten jouw GSM pakketjes. En op een soortgelijke manier als GPS kan op basis van de binnenkomende signalen de GSM worden uitgepeild. Nu het netwerk dichter wordt en men meer waarde aan dit aspect gaat geven, zal nauwkeuriger apperatuur ontwikkeld worden om e.e.a. te peilen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 22 december 2006, 17:18:08
Het is pas mogelijk per oktober 2007, als alles op tijd word opgeleverd..

Citaat van: Gertjan Groen, Telecomwereld link=http://www.telecomwereld.nl/n0001563.htm date=1166720635
Nieuwe 112-centrale lokaliseert mobiele beller

15-12-2006 (12:50) - In oktober 2007 wordt nieuwe apparatuur in gebruik genomen voor noodnummer 112. Met de apparatuur is binnen enkele seconden de lokatie van een mobiele beller te achterhalen
Mensen die in nood naar het alarmnummer 112 bellen kunnen door paniek vaak niet meer vertellen waar ze zich bevinden.

In oktober 2007 wordt in Driebergen nieuwe apparatuur voor het noodnummer 112 in gebruik genomen. Met de apparatuur is binnen een paar seconden te bepalen waar een mobiele beller zich bevindt. Het moet de snelheid en nauwkeurigheid van de hulpverlening aanzienlijk versnellen en zal bijdragen aan het terugdringen van misbruik.
De bellers worden vanuit de centrale bij het KLPD in Driebergen automatisch doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau. Ook wordt de locatie van de beller doorgegeven en de persoonsgegevens van de abonnementhouder van het bewuste nummer. Doordat mobiele telefoons contact maken met zendmasten is vrij nauwkeurig te achterhalen waar de beller zich bevindt.