vakbond vrijwillige brandweer

Auteur Topic: vakbond vrijwillige brandweer  (gelezen 5975 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

j@n

• Junior gebruiker
  • **
    • mijn website
Reactie #10 Gepost op: 12 november 2006, 09:48:10
Er was al zo'n tpoic, maar dat staat wel op de goede plek  ;)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14804.0

wat is de goede plek hé? dit heeft alleen maar met de rode kant (brandweerkant) van de hulpverleners te maken, vandaar mijn keuze om het hier te plaatsen. maar het zal mij een zorg zijn waar het staat hoor. ;) als alle vrijwillige brandweerlieden zich maar aanmelden.  ::) Om eerlijk te zijn: ik heb nog wel even gezocht, maar die andere niet gezien. van mij mag deze topic wel worden samengevoegd met die andere.  :)
hij die inspireerd tot goede daden is groter dan wie ze volbrengt.  tora

jwpots

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 12 november 2006, 11:10:22
wat is de goede plek hé? dit heeft alleen maar mer de rode kant (brandweerkant) van de hulpverleners te maken, vandaar mijn keuze om het hier te plaatsen. maar het zal mij een zorg zijn waar het staat hoor. ;) als alle vrijwillige brandweerlieden zich maar aanmelden.  ::) Om eerlijk te zijn: ik heb nog wel even gezocht, maar die andere niet gezien. van mij mag deze topic wel worden samengevoegd met die andere.  :)
Dat andere topic had ik geplaatst en is sinds gisteren met deze samengevoegd. Stond in brandverslagen / actueel.

Groet
Johan

j@n

• Junior gebruiker
  • **
    • mijn website
Reactie #12 Gepost op: 12 november 2006, 21:36:03
er zijn vakbonden voor gemeente personeel, o.a ABVAKABO FNV en CNV publieke zaak.

In hoeverre een vakbond voor vrijwilligers interessant is, vraag ik me af.
Een vakbond, is er buiten een heleboel andere zaken er ook voor om een CAO af te sluiten.
In hoeverre kan een vakbond een aparte CAO afsluiten voor vrijwilligers?
Zeker als er korpsen zijn waar niet meer gesproken wordt over vrijwilligers maar partimers of oproepkrachten?
Na jaren strijd om verschil tussen beroeps en vrijwilligers ongedaan te maken, ga je nu weer verschillen maken.

Ik ben heel benieuwd naar de toegevoegde waarde van een vakbond voor uitsluitend vrijwilligers.

Het zou verstandig zijn om lid van een vakbond te zijn voor je reguliere baan.
Het zou prettig zijn als de bonden onderling beter zouden samen werken en hun informatie over de (vrijwilligers) bij de brandweer beter zouden verspreiden. Dan zou iedereen die als secundaire werkgever de brandweer opgeeft die informatie kunnen krijgen.

even een paar zaken op een rij:

hoe je ze ook noemt: het zijn er ongeveer 23.000 en ze zijn in geen enkel overleg vertegenwoordigd.

naast de cao onderhandelingen zijn er dus nog een heleboel andere zaken die behartigd zouden moeten worden.

als er  korpsen zijn die ze oproepkrachten noemen wil dat nog niet zeggen dat ze ook zo'n contract hebben.

dit is misschien net juist een middel om de verschillen met de beroepsmensen weg te werken. het belangrijkste verschil zit hem natuurlijk niet in de naam.

het interesante (de toegevoegde waarde) van een vereniging of bond voor vrijwilligers zit hem in de eerste plaats in het collectief. dus niet direct in de belangen van het individu. voorbeeld: de invoering van de oefenleidraad. het aantal oefenmomenten en zo. is er iemand geweest die de vrijwilliger heeft gevraagd of hij daar (nog) wel tijd voor heeft? is er aan gedacht dat die vrijwilliger ook nog andere dingen heeft te doen. is er aan gedacht dat, hoe meer je eist van een vrijwilliger hoe moeilijker het is om nieuwe vrijwilligers te krijgen?
de op handen zijnde regionalisatie: is daar aan de vrijwilliger gevraagt wat hij/zij er van vind? voor de beroepsmensen zijn er de bonden. maar de vrijwilligers hebben andere belangen.

Citaat
Het zou prettig zijn als de bonden onderling beter zouden samen werken en hun informatie over de (vrijwilligers) bij de brandweer beter zouden verspreiden. Dan zou iedereen die als secundaire werkgever de brandweer opgeeft die informatie kunnen krijgen.

deze zinsnede ontgaat mij helemaal. (maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk) :)

maar ik zou zeggen: lees het allemaal eens na op: www.brandweervrijwilligers.nl

j@n

• Junior gebruiker
  • **
    • mijn website
Reactie #13 Gepost op: 12 november 2006, 21:54:36
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=10&i=54846&t=54846

hier staat bijvoorbeeld een hele discussie over het atb. daar zijn de belangen van de vrijwilligers natuurlijk heel anders dan van de beroepsmensen. hierover is nu geen enkel overleg met de vrijwilligers zelf mogelijk.

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #14 Gepost op: 15 november 2006, 17:01:47
het interesante (de toegevoegde waarde) van een vereniging of bond voor vrijwilligers zit hem in de eerste plaats in het collectief. dus niet direct in de belangen van het individu. voorbeeld: de invoering van de oefenleidraad. het aantal oefenmomenten en zo. is er iemand geweest die de vrijwilliger heeft gevraagd of hij daar (nog) wel tijd voor heeft? is er aan gedacht dat die vrijwilliger ook nog andere dingen heeft te doen. is er aan gedacht dat, hoe meer je eist van een vrijwilliger hoe moeilijker het is om nieuwe vrijwilligers te krijgen?
de op handen zijnde regionalisatie: is daar aan de vrijwilliger gevraagt wat hij/zij er van vind? voor de beroepsmensen zijn er de bonden. maar de vrijwilligers hebben andere belangen.

Citaat

deze zinsnede ontgaat mij helemaal. (maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk) :)
maar ik zou zeggen: lees het allemaal eens na op: www.brandweervrijwilligers.nl

Wat ik bedoel met de aangehaalde zinsnede is dat het naar mijn idee beter is om 'niet nog een vakbond erbij te hebben, maar dat het beter zou zijn als vakbonden onderling beter communiceren.
Voorbeeld: Ik ben lid van bondgenoten omdat zij de FNV bond zijn voor mijn beroepsgroep. Bij mijn inschrijving heb ik aangegeven dat ik vrijwilliger ben bij de brandweer (secundaire werkgever). Brandweer valt bij de FNV onder ABVAKABO. Als de FNV bonden nu goed zouden samenwerken, zou de informatie die ABVAKABO heeft over de brandweer via bondgenoten bij mij terecht moeten komen.
Volgens mij maak je een grotere collectieve vuist als je samen, beroeps en vrijwillig, als één groep, (dus één vakbond) optreed.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

j@n

• Junior gebruiker
  • **
    • mijn website
Reactie #15 Gepost op: 16 november 2006, 23:53:39
lijkt me heel sterk. is in het verleden  geprobeert. de belangen liggen veel te ver uit elkaar. ga maar eens vragen bij jou bond wat ze voor vrijwillige brandweerlieden kunnen doen. ik wed dat ze nauwelijks weten waar het over gaat.

Firegirl112

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 14 december 2006, 08:02:06
Ik heb me aangemeld!

j@n

• Junior gebruiker
  • **
    • mijn website
Reactie #17 Gepost op: 14 december 2006, 20:41:32