RVHV Brandweer A'dam

Auteur Topic: RVHV Brandweer A'dam  (gelezen 2905 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Gepost op: 30 januari 2007, 15:23:17
Hallo,

kan iemand mij misschien iets meer vertellen over de RVHV van brandweer Amsterdam e.o ?
Ik heb ze al enkele keren langs zien komen op p2000 monitoren, en zie dat ze ook nu (nu= bij de scheepsbrand in Velsen-Noord) worden opgeroepen, en ik meen me te herinneren dat ze bij rampen als bijvoorbeeld de Bijlmerramp werden ingezet. Ik heb alleen eigenlijk geen flauw idee wat ik me bij de RVHV moet voorstellen, zijn dit brandweermensen of mensen uit andere hv-diensten die ook een rvhv-taak hebben, of vrijwilligers, of..?  Alle info is welkom  :)

Mark




Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2007, 17:24:17
toch nog maar een keer proberen.. schopje :-[


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2007, 00:45:10
Citaat van: http://www.amsterdam.brandweer.nl/cms/show/id=121356
Met het opheffen van de Bescherming Bevolking kwam de taak van rampenbestrijding en de voorbereiding daarop bij de Brandweer te liggen, die zich daarvoor in regionaal verband organiseerde. In 1981 was al een samenwerkingsovereenkomst met Landsmeer gesloten voor wederzijdse assistentie bij branden en andere calamiteiten en in 1982 werd met de gemeente Diemen een de Regionale Brandweer Amsterdam en Omstreken opgericht. Door de opheffing van de BB - die in Amsterdam als gemeentelijke dienst was georganiseerd - kwam de noodzaak tot de instelling van een speciale rampenbestrijdingsorganisatie, die als RRO onder de Regionale Brandweer werd geplaatst. Later werd deze vrijwilligersorganisatie verder geprofessionaliseerd en hernoemd in RVHV (Regionale Vrijwillige Hulpverleningsorganisatie). De Regionale Brandweer werd in 1990 uitgebreid met de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn.

Google is your friend ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2007, 12:46:08
Google is your friend ;)

Dank u! Ik ben nog op die site geweest, moet dat over het hoofd gezien hebben  :-[ .
Het enige wat ik mij nog afvraag is of de RVHV dan een beetje te vergelijken is met bijvoorbeeld het Rode Kruis/Sigma (niet qua taken natuurlijk!) wat betreft het feit dat het vrijwilligers zijn die opgepiept kunnen worden. I mean, is de RVHV een organisatie die ook daadwerkelijk ergens te "vinden" is of worden bij een RVHV inzet de vrijwilligers, waar ze in het dagelijks leven ook werken, bijeen "gesprokkeld" en op de plaats incident ingezet samen met de haakarmbakken met materiaal?  :)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2007, 15:23:14
Dank u! Ik ben nog op die site geweest, moet dat over het hoofd gezien hebben  :-[ .
Het enige wat ik mij nog afvraag is of de RVHV dan een beetje te vergelijken is met bijvoorbeeld het Rode Kruis/Sigma (niet qua taken natuurlijk!) wat betreft het feit dat het vrijwilligers zijn die opgepiept kunnen worden. I mean, is de RVHV een organisatie die ook daadwerkelijk ergens te "vinden" is of worden bij een RVHV inzet de vrijwilligers, waar ze in het dagelijks leven ook werken, bijeen "gesprokkeld" en op de plaats incident ingezet samen met de haakarmbakken met materiaal?  :)

Als je een beetje weet wat de BB (Bescherming Bevolking) was, dan kun je ook ongeveer bedenken wat de RVHV inhoudt.

Maar ik kom uit omgeving 010 en ik heb deze info ook alleen van internet, dus misschien dat er wat 020-ers zijn die het weten te beantwoorden ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2007, 16:10:22
Als je een beetje weet wat de BB (Bescherming Bevolking) was, dan kun je ook ongeveer bedenken wat de RVHV inhoudt.

Da's net één van de "open plekken" op gebied van mijn kennis van de hv-wereld  ;D
Maar bedankt voor de link  :)