OMS met Prio 1/2

Auteur Topic: OMS met Prio 1/2  (gelezen 17445 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #10 Gepost op: 14 november 2006, 15:12:51
Is er toevallig een regelgeving ergens op internet ofzo waar staat wat de normen zijn voor waneer je wel en waneer je niet met prio mag rijden?



Citaat
Prioriteit 1 (dringende taak)
Een uitruk waarvan de centralist van de alarmcentrale vindt dat er sprake is van
een dringende taak, zoals genoemd in punt 3 van deze brancherichtlijn.
De uitrukkende voertuigen hebben toestemming van de alarmcentrale om zich als
voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven. De bevelvoerder van een voertuig is
bevoegd om te beslissen om geen gebruik te maken van deze toestemming.
Wanneer de bevelvoerder daartoe besluit (er is dan dus geen sprake van een
voorrangsvoertuig), zal deze dit melden aan de alarmcentrale.

Prioriteit 2 (noodzaak om ter plaatse te komen)
Een uitruk zonder dringende taak, maar met een noodzaak om ter plaatse te
komen waarbij gebruik gemaakt mag worden van de vrijstelling die de minister
van Verkeer en Waterstaat aan de brandweer verleend heeft met het oog op het
uitvoeren van haar in artikel 1 van de Brandweerwet 1985 opgedragen
werkzaamheden* (er is dan geen sprake van een voorrangsvoertuig).
De uitrukkende voertuigen hebben geen toestemming van de alarmcentrale om
zich als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven. De bevelvoerder van een
voertuig is bevoegd om gebruik te maken van één of meer van de hierboven
genoemde vrijstellingen voor het uitvoeren van werkzaamheden waarbij geen
sprake is van een voorrangsvoertuig.

* Beschikking van de minister van Verkeer en Waterstaat d.d. 8 juli 1999, nr. DPG/vv/u.99.02776
De bevelvoerder van een voertuig is op grond van ervaring en plaatselijke
bekendheid bevoegd om te beslissen dat er toch sprake is van een dringende taak
en op te schalen naar een prioriteit 1 uitruk. Wanneer de bevelvoerder daartoe
besluit (er is dan dus sprake van een voorrangsvoertuig), zal deze dit melden aan
de alarmcentrale.

Prioriteit 3 (overige uitrukken)
Alle overige uitrukken.
De uitrukkende voertuigen mogen geen gebruik maken van optische en
geluidssignalen en evenmin van een vrijstelling. Zij dienen zich aan alle
verkeersregels te houden die ook voor het overige verkeer gelden.
uit de Brancherichtlijn optische en geluidssignalen brandweer


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #11 Gepost op: 14 november 2006, 15:17:10
Punt 3 uit de richtlijn waar bij prioriteit 1 naar verwezen wordt
Citaat
Een dringende taak is voor de brandweer een taak ter voorkoming of beëindiging
van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin
ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat.
Voorts kan in uitzonderlijke gevallen ook het redden van dieren een dringende
taak zijn.
Deze algemene omschrijving van het begrip dringende taak is hieronder nader
uitgewerkt:
- een uitruk naar een brand, brandgevaar, of ongeval waarbij redelijkerwijs kan
worden verwacht, of de kans aanwezig is, dat een mens acuut gevaar loopt;
- een uitruk naar een brand waarbij redelijkerwijs verwacht kan worden dat al dan
niet door uitbreiding acuut gevaar voor de omgeving bestaat;
- een uitruk na een automatische brandmelding;
- een uitruk naar een gebouw waarbij de automatische blusinstallatie in werking is
getreden;
-een uitruk naar een ongeval met gevaarlijke stoffen waarbij redelijkerwijs verwacht
kan worden dat een mens acuut gevaar loopt, of aanzienlijke maatschappelijke of
milieuschade ontstaat.

Hieruit kun je dus afleiden dat voor een OMS alarm prio 1 gehanteerd mag/moet worden


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #12 Gepost op: 14 november 2006, 16:43:55

Hier in Rijnmond word er prio 2 geallameerd, mocht er geen contact met het object zijn of ivm met de drukte in overleg met de AC rijden ze verder onder prio 1.

Klopt niet helemaal. Dat is per bevelvoerder verschillend. In principe wordt er prio 2 gereden. Geen contact of een grote afstand wil niet zeggen dat er wordt opgeschaald naar prio 1. Alleen in district Noord is de procedure dat er bij een OMS binnen 6 minuten een vertuig ter plaatse moet zijn. Dus bij verkeersdrukte of grote afstand kan het gebeuren dat de 6 minuten grens wordt overschreden. Dan zal de bevelvoerder opschalen naar prio 1. Sommige bevelvoerders rijden (bijna) alles prio 1, terwijl anderen het helemaal niet doen.

mzzls, Hotdog


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #13 Gepost op: 14 november 2006, 17:32:56
hier wordt er bij oms jes   contact opgenomen door de commendant of plv comm   en die handelt het af   wij rijden nooit voor omsjes

die bedrijven die omsjes hebben hebben dat zowiezo 2 x per maand  
Kunnen ze beter bij jullie de meldinstallaties er uit slopen, en dan gewoon weer telefonisch laten melden  ??? :-\
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #14 Gepost op: 14 november 2006, 17:48:19
tja ik weet niet precies hoe dat zit  ik weet wel dat er 1 bedrijf is dat 1 a 2 keer p maand oms geeft  en daar gaat de commendant dan op af of die contakt met het bedrijf ( houthandel)    en zo is het af

ik denk dat men heeft besloten dat ze  het niet kan maken 2 keer permaand voor jan p ie p  30 personen en 3 wagens de gaan piepen


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #15 Gepost op: 14 november 2006, 18:10:48
Hmm 2x per maand is nog niet eens zo erg.

Hier komen elke week wel een aantal keren de zelfde panden voorbij :|
Kan er zo een paar opnoemen, maar dat even ter zijde.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #16 Gepost op: 16 november 2006, 14:02:28
even heel simpel nagedacht.

een bedrijf of instelling net hoe je het wilt bekijken krijgt van de brandweer of van de verzekering een bmc opgelegd. Dit doen ze niet om de brandweer extra werk te geven. Dit kost veel geld en is er voor om het in een vroegstadium ontdekken van een brand. Dit om letsel aan personen of gebouwen te verkleinen!
Wat gaat dezelfde brandweer (alleen een andere stoel) dan doen? juist laat maar gaan we komen straks wel een keertje kijken! Dit kan ik niet begrijpen! en er is ook niemand die mij dit duidelijk uit kan leggen of laat staan kan verantwoorden als er daadwerkelijk wel iets aan de hand is!

Wanneer je van een zelfde bedrijf steeds meldingen krijgt is het zaak om juist daar iets aan te doen ipv zelf maar niet meer te komen.

En hoeveel voorbeelden willen we hebben van oms-en waar wel iets te doen is? en ja ook waar SO bij gevallen zijn? er zijn er genoeg!

maar wanneer je niet meer met prio 1 uit wilt rukken voor een oms zal je dit aan je commandant door moeten geven dat ze nergens meer bmc in moeten hangen! dit scheelt de bedrijven enorm veel geld voor het plaatsen controleren en het contract voor een doormelding! Bedrijven verwachten hier ook iets voor terug!

met andere woorden en niet verkeerd oppakken svp (ik gun het geen bedrijf of personen) maar voor mij mag er ergens een grote brand met div so uitbreken en waar de brw doordat ze het niet nodig vonden en waarbij ook aan te tonen is dat ze 5 minuten later tp waren door niet met prio 1 te rijden en daardoor meer schade aan gebouwen of personen is ontstaan. Leg dit maar uit aan meneer de rechter en ik hoop dat hij dan een heel duidelijke uitspraak zal doen!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 16 november 2006, 19:27:53
:-X :-X :-X :-X :-X :-X

Uit het Besluit brandveiligheid gebruik gebouwen, toelichting op artikel 2.2.1, brandmeldinstallaties:

(...)
Brandmeldinstallaties die op grond van de tabel verplicht zijn door te melden, doen dat rechtstreeks,
dat wil zeggen dat zij zonder tussenkomst van een particuliere centrale doormelden naar de
regionale alarmcentrale van de brandweer. Die doormelding moet bovendien in beginsel zonder
vertraging plaats vinden, tenzij het in het desbetreffende geval in redelijkheid aanvaardbaar is te
achten dat de doormelding vertraagd plaatsvindt De brandweer moet daar dan mee instemmen.
Vertraagde doormelding is met name een oplossing in situaties met veel valse meldingen. In
dergelijke gevallen moet het personeel op basis van een brandmelding na controle zonodig de
brandweer alarmeren.




IK SNAP HET NIET MEER.......  :-X :-X :-X :-X VROM gaat nu bepalen dat je wel een BMI moet hebben maar dat de tijdswinst grotendeels weer teniet gedaan wordt...... En vooral dat de brandweer daar dan in MOET stemmen doet mij helemaal de das om.....Ben ik nu gek.... :-X :-X :-X :-X Ik geloof dat ik maar een nieuw vak moet gaan zoeken... :-X :-X :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 16 november 2006, 19:29:54
Nog ff een nabrander...... De vertraging van Schiphol-oost zie ik in dit licht ook heel anders... die was dus gewoon terecht... :-X :-X :-X


Rene112

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 16 november 2006, 22:34:32
De brandweer moet daar dan mee instemmen.
Vertraagde doormelding is met name een oplossing in situaties met veel valse meldingen. In
dergelijke gevallen moet het personeel op basis van een brandmelding na controle zonodig de
brandweer alarmeren.


IK SNAP HET NIET MEER.......

Ehhh.... zou het iets met de formulering/taalgebruik te maken kunnen hebben?

Je kan dit lezen als de brandweer moet dit 'altijd' goedkeuren als het 'redelijk aanvaardbaar' is (en dat bepaalt ???) ..... of je kan het ook lezen als :

De brandweer moet het dan wel eerst goedkeuren... dus de brandweer bepaalt het 'redelijk aanvaardbaar' zijn.

Het zijn nuanceverschillen.... maar toch!  ;)

Citaat
 :-X :-X :-X :-X VROM gaat nu bepalen dat je wel een BMI moet hebben maar dat de tijdswinst grotendeels weer teniet gedaan wordt...... En vooral dat de brandweer daar dan in MOET stemmen doet mij helemaal de das om.....Ben ik nu gek.... :-X :-X :-X :-X Ik geloof dat ik maar een nieuw vak moet gaan zoeken... :-X :-X :-X

Tja, of je gek bent.... ???    ik zou het niet weten  ;D ;D ;)     8)

Misschien leuk om eens bij "Opleiden en Oefenen" te komen werken?

groeten,
René de Caluwé