0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.
Is er toevallig een regelgeving ergens op internet ofzo waar staat wat de normen zijn voor waneer je wel en waneer je niet met prio mag rijden?
Prioriteit 1 (dringende taak)Een uitruk waarvan de centralist van de alarmcentrale vindt dat er sprake is vaneen dringende taak, zoals genoemd in punt 3 van deze brancherichtlijn.De uitrukkende voertuigen hebben toestemming van de alarmcentrale om zich alsvoorrangsvoertuig door het verkeer te begeven. De bevelvoerder van een voertuig isbevoegd om te beslissen om geen gebruik te maken van deze toestemming.Wanneer de bevelvoerder daartoe besluit (er is dan dus geen sprake van eenvoorrangsvoertuig), zal deze dit melden aan de alarmcentrale.Prioriteit 2 (noodzaak om ter plaatse te komen)Een uitruk zonder dringende taak, maar met een noodzaak om ter plaatse tekomen waarbij gebruik gemaakt mag worden van de vrijstelling die de ministervan Verkeer en Waterstaat aan de brandweer verleend heeft met het oog op hetuitvoeren van haar in artikel 1 van de Brandweerwet 1985 opgedragenwerkzaamheden* (er is dan geen sprake van een voorrangsvoertuig).De uitrukkende voertuigen hebben geen toestemming van de alarmcentrale omzich als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven. De bevelvoerder van eenvoertuig is bevoegd om gebruik te maken van één of meer van de hierbovengenoemde vrijstellingen voor het uitvoeren van werkzaamheden waarbij geensprake is van een voorrangsvoertuig.* Beschikking van de minister van Verkeer en Waterstaat d.d. 8 juli 1999, nr. DPG/vv/u.99.02776De bevelvoerder van een voertuig is op grond van ervaring en plaatselijkebekendheid bevoegd om te beslissen dat er toch sprake is van een dringende taaken op te schalen naar een prioriteit 1 uitruk. Wanneer de bevelvoerder daartoebesluit (er is dan dus sprake van een voorrangsvoertuig), zal deze dit melden aande alarmcentrale.Prioriteit 3 (overige uitrukken)Alle overige uitrukken.De uitrukkende voertuigen mogen geen gebruik maken van optische engeluidssignalen en evenmin van een vrijstelling. Zij dienen zich aan alleverkeersregels te houden die ook voor het overige verkeer gelden.
Een dringende taak is voor de brandweer een taak ter voorkoming of beëindigingvan een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarinernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat.Voorts kan in uitzonderlijke gevallen ook het redden van dieren een dringendetaak zijn.Deze algemene omschrijving van het begrip dringende taak is hieronder naderuitgewerkt:- een uitruk naar een brand, brandgevaar, of ongeval waarbij redelijkerwijs kanworden verwacht, of de kans aanwezig is, dat een mens acuut gevaar loopt;- een uitruk naar een brand waarbij redelijkerwijs verwacht kan worden dat al danniet door uitbreiding acuut gevaar voor de omgeving bestaat;- een uitruk na een automatische brandmelding;- een uitruk naar een gebouw waarbij de automatische blusinstallatie in werking isgetreden;-een uitruk naar een ongeval met gevaarlijke stoffen waarbij redelijkerwijs verwachtkan worden dat een mens acuut gevaar loopt, of aanzienlijke maatschappelijke ofmilieuschade ontstaat.
Hier in Rijnmond word er prio 2 geallameerd, mocht er geen contact met het object zijn of ivm met de drukte in overleg met de AC rijden ze verder onder prio 1.
hier wordt er bij oms jes contact opgenomen door de commendant of plv comm en die handelt het af wij rijden nooit voor omsjes die bedrijven die omsjes hebben hebben dat zowiezo 2 x per maand
De brandweer moet daar dan mee instemmen.Vertraagde doormelding is met name een oplossing in situaties met veel valse meldingen. Indergelijke gevallen moet het personeel op basis van een brandmelding na controle zonodig debrandweer alarmeren.IK SNAP HET NIET MEER.......
VROM gaat nu bepalen dat je wel een BMI moet hebben maar dat de tijdswinst grotendeels weer teniet gedaan wordt...... En vooral dat de brandweer daar dan in MOET stemmen doet mij helemaal de das om.....Ben ik nu gek.... Ik geloof dat ik maar een nieuw vak moet gaan zoeken...