OMS met Prio 1/2

Auteur Topic: OMS met Prio 1/2  (gelezen 17110 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 19 november 2006, 20:15:04
peter,

als je de rest van de topic gelezen hebt zul je wel snappen dat de mensen uit rotterdam zelf aangeven dat er vaak prio 2 gereden word.

het kromme van heel het verhaal is dat er wel bijna altijd 2 ts-en gaan rijden maar wel met prio 2! kan je dit wel uitleggen? als je ervan uitgaat dat er toch niets aan de hand is waarom dan wel met 2 ts-en?


In Rijnmond:
OMS = 1 TS met als alarmering prio 2 (bevelvoerder kan kiezen voor 1, 2 of 3)
Bevestigde 'loze' OMS melding = Prio 3 voor onderzoek
Bevestigde brand bij OMS = kleine brand = 2 TS'en + AL
 ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #41 Gepost op: 19 november 2006, 20:37:37
Dus de bevelvoerder is aansprakelijk als ze na een kwartier aankomen met prio 2 en er is wat aan de hand?

Vind ik best wel krom.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #42 Gepost op: 19 november 2006, 21:04:04
Dus de bevelvoerder is aansprakelijk als ze na een kwartier aankomen met prio 2 en er is wat aan de hand?

Vind ik best wel krom.

Pfff.........  ;) ze moeten binnen de vastgestelde tijd, 6-8 minuten, ter plaatse zijn (als het nog niet bekend is dat het loos is). Dit geld of ze nu prio 1 of 2 rijden. Zo een beetje duidelijk?  :) ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #43 Gepost op: 19 november 2006, 21:35:27
het kromme van heel het verhaal is dat er wel bijna altijd 2 ts-en gaan rijden maar wel met prio 2! kan je dit wel uitleggen? als je ervan uitgaat dat er toch niets aan de hand is waarom dan wel met 2 ts-en?

Ik heb het hele topic gelezen, maar ik zie nergens dat men (in Rotterdam) met 2x TS op een automaatje rijdt. Zoals eerder gezegd is het als volgt :

Alarmering OMS : Prio-2
Uitruk : Prio-3 indien contact en loos, indien geen contact (meestal) Prio-1

Een automaatje is immers een 'gewone' brandmelding tot het tegendeel bewezen is.

Blijkt er na telefonisch contact (of andere telefonische meldingen) wel iets aan de hand te zijn dan schaalt men op naar Gebouwbrand en dan pas gaat een 2e TS (en AL) rijden, dan is het immers meer dan een OMS.

Verder lees ik hier en daar wat verbazing over het rijden met 1 TS op een automaatje, maar als je de meldingen op P2000 een beetje in de gaten houdt dan zou je zien dat dat vrijwel overal het geval is. In vrijwel geheel Haaglanden rijdt men met 1 TS op een automaatje, behalve bij de objecten met een verhoogd risico, maar die maatstaf kan weer per korps verschillen.

Als ik kijk naar de meldingen die mijn PDW op dit moment in mijn geheugen heeft dan zie ik de volgende automaatjes :

Maastricht : 1x TS
Someren : 1x TS
Almelo : 2x TS
Eindhoven : 1x TS
Hoogvliet : 1x TS
Lelystad : 2x TS + 1x AL (Zuiderzee Ziekenhuis)
Aarle-Rixtel : 1x TS
Nijmegen : 1x TS
Den-Helder : 1x TS + 1x AL
Tiel : 2x TS + 1x AL (Rivierenland Ziekenhuis)
Weert : 1x TS
Rijswijk : 1x TS
Barneveld : 2x TS + 1x AL
Roosendaal : 1x TS
Halfweg : 1x TS
Emmeloord : 1x TS

En dan zit ik pas op de helft van het geheugen. Maargoed de strekking zal wel duidelijk zijn. In 3 gevallen zie ik 2x TS waarvan het in 2 gevallen om een ziekenhuis gaat. Tsja misschien is het verstandig om ook met 2x TS op het Dijkzigt te gaan rijden, maar aangezien ze dat bij mijn weten nog nooit hebben gedaan in Rotterdam zal dat wel even een ommezwaai zijn...

Groeten, Peter.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #44 Gepost op: 19 november 2006, 22:03:11
Voor de volledigheid moet je het nog even afwegen tegen het absoluut aantal OMS meldingen in een grote stad t.o.v. het aantal keren echt brand, binnen hoeveel tijd een 2e wagen bij het object kan zijn en of je een verdubbeling (verdrievoudiging bij AL/HW) van het risico voor het overige verkeersdeelnemers.

 ;)


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #45 Gepost op: 20 november 2006, 22:32:19
goh vandaag voor het eerst in mijn 2 jarige cariere  een uitruk voor een oms je     en wel in het bejaardetehuis      3 wagens op pad   t bleek een storing


ik weet niet waarom men nu heeft besloten  wel met prio 1 te gaan rijden


dange1

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 3 december 2006, 23:51:48
Ik denk dat gekeken moet worden naar het feit waarom de brandweer (of het Bouwbesluit) een brandmeldcentrale eist. Dit is volgens mij om een brand snel te dedecteren, dit gebeurd vooral in risicovolle objecten. Als dat geëist wordt om die reden waarom zou je als brandweer dan onder prio 2 uitrukken? Dan ben je meteen het (tijds)voordeel van de snelle detectie kwijt. Prio 1 voor een OMS is dus de enige logische conclusie. Bij een PAC melding zou je kunnen twijfelen maar persoonlijk zie ik iedere automatische melding, zowel OMS als PAC als melding binnenbrand. Natuurlijk heb je de objecten waar je meerdere keren staat maar iedere melding kan een echte zijn.

Ook vind ik het logisch dat er uitgerukt wordt met 2x TS + 1x HW / AL (+ OvD) naar een ziekenhuis en verpleeg- en verzorgingstehuizen. Tijdens de laatse oefenavond hebben wij het aanvalsplan van het ziekenhuis behandeld en tijdens deze oefening kwam iedereen tot de conclusie: beste inzet manier voor een ziekenhuismelding eerste TS met 4 man ademlucht naar binnen tweede TS verzorgd waterwinning op de blusleiding, je kan in zo'n object niet eerst 2 man 'kwijtraken' aan de waterwinning. Dit laatste een beetje off-topic maar goed..


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #47 Gepost op: 8 december 2006, 17:08:07
helemaal mee eens ;)

heb het nu ondertussen meerdere malen meegemaakt en de laatste was afgelopen week. Melding van OMS, zou brand zijn in een kamer, tijdens uitrukken zou brandje uit zijn en alleen de installatie gereset moeten worden...... ??? Aangezien wij dat nooit doen even de twijfel of we wel door zouden rijden....uiteindelijk toch maar gedaan. Eind van het liedje was 2 man afgevoerd naar het ziekenhuis wegens rookinhalatie, een gang onder de rook en een kamer die zwart was van de roet en bluspoeder..........Prio 2 voor een OMS kan ik dan ook niet helemaal meer volgen ;)


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #48 Gepost op: 6 februari 2007, 10:39:24
08:16:01 06-02-07 20 G BRAN PRIO 2 TS231 Emcr Dijkzigt............... Dr. Molewaterplein 40 ROTTERDAM OMS-MELDING  
702060816011400999      1400999 BRW Rotterdam-Rijnmond ( Monitorcode )
702060816011400231      1400231 BRW Rotterdam-Noord ( Kazernealarm Baan )


rijden ze in rotterdam alleen nog met prio 2 naar een oms?
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #49 Gepost op: 6 februari 2007, 14:13:22
1400231 08:16:01 06-02-07 PRIO 2 TS231 Emcr Dijkzigt............... Dr. Molewaterplein 40 ROTTERDAM OMS-MELDING

rijden ze in rotterdam alleen nog met prio 2 naar een oms?

Dat is altijd al zo geweest en deze discussie is reeds eerder gevoerd. Bij een OMS-MELDING is de alarmering Prio 2 en bij het uitrukken wordt bepaald of ze Prio 1 of 3 gaan rijden aan de hand van al dan geen contact met het object en/of andere relevante informatie. Da's dus duidelijk een gevalletje waarbij de prio in de alarmering eigenlijk niets zegt voor buitenstaanders, de gealarmeerde eenheden weten echter exact hoe ze ermee om moeten gaan, de prio's komen immers uit het Rijnmondse :)

Groeten, Peter.