Wat moet je doen als je je bedreigt voelt?

Auteur Topic: Wat moet je doen als je je bedreigt voelt?  (gelezen 6821 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

pesje2

• Gast
Gepost op: 13 november 2006, 22:20:19
Hallo,

Ik hoorde net van een familielid dat ze was lastig gevallen door 2 marokaanse jongens.
Ze liep langs een fiets pad naar huis en er kwamen 2 jonges naast haar fietsen en ze begonnen dingen over haar te zeggen.
Je loopt op een stukje dat net niet in het zicht is en er was niemand in de buurt.
Gelukkig zij ze dat ze hun hoofd ging onthouden en ze zij als ze doorgingen dat ze aangifte ging doen.

Gelukkig waren die ****** daarvan wel geschrokken en gingen ze weg,

Maar stel ze gaan wat doen, ze laten je tekkelen of omver duwen, wat moet je doen?

Ik zou niet weten wat ik mag/moet doen in zo'n situatie, hier in almere is dit aan de orde van de dag.

Mag je hiervoor 112 bellen? Maarja als je gaat bellen, zoals ik met mijn telefoon van 400 euro kan je verwachten dat ze hem jatten.

Dit is eigenlijk mijn reden voor de vraag omdat ik hier ook dagelijks mee word lastig gevallen.

Ik hoop op een bruikbare tip..

Gr. Niels

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2006, 22:23:21
Ik denk dat je in eerste instantie heel erg op moet passen met het geen je zegt, zeg geen (in hun ogen) foute dingen. Dan kan het nog wel eens fout aflopen. Probeer daarna zo snel mogelijk in een ''veiligere'' omgeving te komen of probeer ze af te schudden. Let wel goed op hun signalement zodat je daarna (lijkt me niet slim om het tijdens het lastig vallen te doen) de politie kunt bellen.

Volgens de regels zou je zelf niets mogen doen tenzij jij eerst aangevallen word (dan spreekt men van zelfverdediging).
En Ja, je mag hiervoor 112 bellen (actuele bedreiging met daders nog in de buurt).

Aanvullingen / verbeteringen zijn welkom
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

pesje2

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 13 november 2006, 22:29:08
Het is me een keer gelukt om ze af te schudden door middel van met hun spel mee te gaan.
hierbij ben ik positief gebleven en na een tijdje dachten ze al hier hebben we niks aan.

Maar een andere keer is het flink uit de hand gelopen.... :-X
Ik ga ook niet met plezier hier door de wijk, mijn straat lukt nog wel.

Zomers 's avonds voetballen? uh uh, lukt tegenwoordig niet meer, ze zijn gewoon jaloers.

Gr. Niels

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 13 november 2006, 22:33:45
Precies,

Waar ik me al helemaal NIET veilig voel (voor Niels vast bekent) de fietspaden van almere buiten naar almere stad. Oa het spoorbaanpad. Verschrikkelijk, zijn al zoveel mensen beroofd.

Maar om ff ontopic te gaan.

Als ik alleen fiets in het donker (wat ik trouwens zoveel mogelijk ontwijk), en ik om een groep kinderen tegen, fiets ik harder door. Het is mij en een vriend ook gebeurt dat we werden tegengehouden door een groep van 6 man, en dan sta je wel even te beven. We hebben gewoon het spelletje een soort van 'meegespeelt' en gewoon leuk antwoord gegeven op hun vragen, en gewoon meegedaan verder met wat zij wilde. (alle vragen positief beantwoorden etc.). Gelukkig konden we snel daarna wegfietsen nadat ik had gezegt dat ik over 10 minuten thuis moest zijn.

Daarna meteen politie gebeld, of dit helpt in almere, ik hoop het wel, maar ik zie meer ambu's dan politie :(

Dus kortom, meespelen met het verhaal, en inderdaad in een verlicht stukje woonwijk proberen te komen. Desnoods gewoon een voortuin in lopen, en zeggen dat je thuis bent. Klink misschien dom, maar werkt meestal wel.

Gr Max

pesje2

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 13 november 2006, 22:36:27
Ja klopt, overdag fiets ik ook over spoorbaan pad maar als het donker is laat ik meestal mijn pa even me ophalen.

Maar de criminaliteit hier is neit bij te houden zo veel :-\

Gr. Niels

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 13 november 2006, 22:39:53
Ik woon in Almere nog wel in een redelijk rustig deel (bloemetjesbuurt), maar richting stad ga ik niet graag in het donker.

De bus is ook geen optie, want dan sta je bij zoon onverlicht (inelkaargtrapt,vernield) bushokje. (waar meestal allemaal hangjongeren zijn).

Dus tja dan blijft er weinig over.

En inderdaad meteen 112 bellen is ook meestal geen optie, want dan gappen ze inderdaad je telefoon.

Gr Max

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 13 november 2006, 22:44:10
Het laastste wat ik doe is me laten intimideren.
er is maar 1 straat waar ik niet meer rij, en dat is omdat daar 1 keer een bepaald persoon zijn fiets op mijn motorkap gooide (hij stond gewoon aan de kant van de weg) en ging roepen dat ik hem aangereden zou hebben... heeft daar ook politie voor gebeld en heeee. Ultimato mocht zijn verzekering bellen... de fietser is namelijk beschermd in nederland..
Politie Aspirant niveau 4

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 13 november 2006, 22:53:26
Oei dan voel je je genaaid :-\

2 kennissen van mij (ook fotograafjes) fietsten in almere stad. Ze zien in de verte een man staan met een fiets, die zeggen dat ze moeten stoppen. Nou natuurlijk stop je niet. Vervolgens gooit hij zijn fiets voor die 2 kennissen hun fiets. 1 kon de fiets niet ontwijken en reed over de fiets heen. Gelukkig niet gevallen. Vervolgens heeft de persoon hen nog achtervolgd, al scheldend dat ze met spoed moesten stoppen :(. Dit was niet iemand die hulp nodig had overigens.

Daarna meteen naar het politieburo gegaan, en het gemeld. Er is even gepraat met de jongens, want je bent toch wel geschrokken.

Het ergste vind ik nog, tegenwoordig word dit steeds normaler :(.

Eigenlijk best wel erg dat ik nu allemaal fietspaden en straten vermijd in Almere, want 'Het kan in Almere' :|

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 13 november 2006, 23:11:17
Oei dan voel je je genaaid :-\

beetje.. verzekering heeft het me niet aangerekend mbt tot mn claim enzo aangezien ze het verhaal wel dubbelzinnig vonden overkomen EN mn bumper intakt was.
Politie Aspirant niveau 4

mike

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 13 november 2006, 23:46:22
Het probleem met Almere is dat de politie achter blijft bij de groei. Ik weet dat ze zich uit de naat werken maar er is gewoon een hoop criminaliteit. Maar aan de andere kant moet je de problemen ook niet grooter maken dan ze zijn. Ik woon zelf nu 5 jaar in Almere en heb nog nooit een voor mij bedreigende situatie mee gemaakt. En er zit een groot verschil tussen je onveilig voelen en daadwerkelijke onveiligheid.

En nog even terug on-topic. Als jij je bedreigd voelt door bepaalde lieden kun je altijd 112 bellen(is spoed). Ik begrijp uit je verhaal dat het om een vrouwelijke kennis gaat? Wat een aanrader is om aan te schaffen, weet niet precies hoe het heet maardat is zo'n kastje waar een hele luide piep cq alarm uit komt. Mochten dit soort lieden dingen willen doen zullen ze zeker afgeschikt worden door het geluid.

mvg
Mike