Doorschakeling 112

Auteur Topic: Doorschakeling 112  (gelezen 11373 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Gepost op: 14 november 2006, 14:17:07
Mensen,

Bij de 112-centralist voor het vaste telefoonnet (die zijn ondergebracht bij de regionale gemeenschappelijke meldkamers) kun je doorverbonden worden naar brandweer, ambulance en politie.
Maar waarheen kun je doorgeschakeld worden bij de 112-centralie in Driebergen (mobiele telefonie)?
Ik dacht zelf aan:
- Brandweer
- Ambulance
- Politie
- Snelwegpolitie (KLPD)
- Spoorwegpolitie
- Waterpolitie
- Kustwachtcentrum

Is dit lijstje correct? Of is snelwegpolitie & spoorwegpolitie hetzelfde?     Is het ook mogelijk om naar de Marechaussee te worden doorgeschakeld?


Tenslotte: Hoe schakelt een centralist je door? Doet hij/zij dit door het intypen van de gemeentenaam in een computer?


Alvast bedankt!




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 14 november 2006, 17:50:17
Mensen,

Bij de 112-centralist voor het vaste telefoonnet (die zijn ondergebracht bij de regionale gemeenschappelijke meldkamers) kun je doorverbonden worden naar brandweer, ambulance en politie.
Maar waarheen kun je doorgeschakeld worden bij de 112-centralie in Driebergen (mobiele telefonie)?
Ik dacht zelf aan:
- Brandweer
- Ambulance
- Politie
- Snelwegpolitie (KLPD)
- Spoorwegpolitie
- Waterpolitie
- Kustwachtcentrum

Is dit lijstje correct? Of is snelwegpolitie & spoorwegpolitie hetzelfde?     Is het ook mogelijk om naar de Marechaussee te worden doorgeschakeld?


Tenslotte: Hoe schakelt een centralist je door? Doet hij/zij dit door het intypen van de gemeentenaam in een computer?


Alvast bedankt!


Hou het maar bij politie, brandweer, ambulance ;)

De kustwacht zal je zelf om moeten vragen denk ik.

Spoorwegpolitie, snelwegpolitie, waterpolitie is allemaal KLPD, dus politie en die gaan ze niet apart noemen. Als je je verhaal aan de politiecentralist vertelt, kan die je eventueel nog doorschakelen.

De marechaussee zit er zeker niet bij, want die heb je als burger niet nodig bij een spoedmelding. Als er marechaussee ingezet moet worden, dan zorgt de politie daar wel voor. Voor militairen heeft de KMar misschien wel een apart noodnummer, vanwege de militaire politietaak.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #2 Gepost op: 14 november 2006, 18:42:58
De kustwacht zal je zelf om moeten vragen denk ik.

Volgens mij is het de bedoeling om te vragen naar wat je nodig hebt, dus het is logisch dat je naar de kustwacht moet vragen als je de kustwacht nodig hebt :P

In de telegraaf stond een artikel waarin staat dat spoorwegpolitie eigen meldkamer is.
Op verschillende treinfora wordt ook gezegd dat je in geval van treinbrand om de SPOORWEGpolitie moet vragen en niet om de brandweer ;)

Iemand foto's van de 112 doorschakel centrale? :)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3 Gepost op: 14 november 2006, 19:02:29
Op verschillende treinfora wordt ook gezegd dat je in geval van treinbrand om de SPOORWEGpolitie moet vragen en niet om de brandweer ;)
Bij een treinbrand lijkt het me toch verstandig om de brandweer te bellen?


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #4 Gepost op: 14 november 2006, 19:05:16
Bij een treinbrand lijkt het me toch verstandig om de brandweer te bellen?
Nee zeker niet.
Je belt brandweer:  "ja hier op de Deventerweg in Harderwijk rijdt een rokende goederentrein."
Tegen de tijd dat die trein door Prorail wordt ingeseind van de brand, staat die trein al bij Putten.

Spoorwegpolitie kan direct zien om welke trein het gaat en meteen die trein aan de kant zetten.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 14 november 2006, 19:56:10
Volgens mij is het de bedoeling om te vragen naar wat je nodig hebt, dus het is logisch dat je naar de kustwacht moet vragen als je de kustwacht nodig hebt :P

Zeker, maar het standaardzinnetje is toch: "Wie wilt u spreken; politie, brandweer of ambulance?". Als je dan alle mogelijkheden gaat opnoemen ben je wel even bezig :)

Je kan natuurlijk vragen om de spoorwegpolitie of de kustwacht, dat zal ook wel tot de mogelijkheden tot doorschakeling behoren, maar verkeerspolitie en waterpolitie is in ieder geval gewoon de meldkamer van het KLPD ;)

Ik ben trouwens benieuwd of je met de SpoPo wordt doorverbonden als je vertelt dat het om een treinbrand gaat. Ik vraag me af wat de instructie van de 112 centralisten daaromtrent is.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #6 Gepost op: 14 november 2006, 19:59:24
Bij 112 niet zeggen wat het is, alleen maar wie je nodig hebt. Scheelt best wat tijd ;)   (gaat die centralisten ook weinig aan :P)

Maar iemand een lijstje hier met wie er allemaal doorverbonden kan worden en hoe gebeurt dat?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 14 november 2006, 20:09:00
Bij 112 niet zeggen wat het is, alleen maar wie je nodig hebt.

Alsof een 'normale' burger dat allemaal weet. Als er brand is dan vraagt men toch om de brandweer? Als men politie nodig heeft dan vraagt men om de politie, ook al zit je in de trein. Verplaats je eens in iemand die geen kennis heeft van de hulpdiensten, maar ze op dat moment wel nodig heeft. De centralist moet door de juiste vragen te stellen een beeld creeeren van de situatie en de door hem/haar te alarmeren eenheden/instanties, niet de melder. Tenzij je dat wel weet, maar ga er maar vanuit dat 99% van de melders dat niet weet hoor...

Groeten, Peter.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #8 Gepost op: 14 november 2006, 20:15:02
Weet ik Peter ;)   Daarom wordt er ook gevraagd "wie wilt u spreken?  en niet "wat is er aan de hand?"     of is daar een andere reden voor? ;)


jochem112

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 19 november 2006, 16:36:16
er is een landelijke afspraak wat men  mag vragen als men 112 belt.

de enigste vragen die men mag stellen "wie wilt u spreken politie,brandweer of ambulance?" en vervolgens "in welke plaats?"

Heel soms wordt daar van afgeweken bij het vermoeden van het feit dat men bijvoorbeeld voor iets onbenulligs 112 belt ( bijv. verloren bankpas )

Overigens kunnen ze op elke meldkamer net zoals bij de klpd doorverbinden naar alle meldkamers in nl.  ;D