Doorschakeling 112

Auteur Topic: Doorschakeling 112  (gelezen 11375 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #10 Gepost op: 19 november 2006, 16:48:39
Ja okee, ze VRAGEN dus of of je pol, brw of ambu wilt spreken ;)
maar met wie KUNNEN ze doorverbinden?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 19 november 2006, 18:18:55
Overigens kunnen ze op elke meldkamer net zoals bij de klpd doorverbinden naar alle meldkamers in nl.

Weet je dat heel zeker? Ik heb ooit eens 112-Haaglanden aan de lijn gekregen en vriendelijk verzocht of ik de meldkamer in Zaanstreek-Waterland aan de lijn kon krijgen. Dat bleek helaas niet mogelijk...

Groeten, Peter.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #12 Gepost op: 19 november 2006, 20:12:28
Klopt.
Hier in NOG kunnen ze alleen doorverbinden naar de meldkamers met hetzelfde kengetal. Bij Doesburg/Hummelo is bijvoorbeeld hetzelfde netnummer en moet je dus kunnen doorverbinden naar Apeldoorn & Arnhem. (De 112 centrale die je krijgt is dus afhankelijk van je regionummer).
Met Flevoland zijn de kengetallen heel anders en die zit dus ook niet op het toestel.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #13 Gepost op: 19 november 2006, 21:04:32
Nee Sebosch. Bij een vaste telefoonaansluiting kom je binnen bij de 112 centrale van je regio en dan kun je NIET naar andere regio's worden doorgeschakeld.
Alleen bij grensgevallen die ik al eerder noemde (zelfde kengetal) kan dat wel.


Sebosch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #14 Gepost op: 19 november 2006, 21:04:48
Weet je dat heel zeker? Ik heb ooit eens 112-Haaglanden aan de lijn gekregen en vriendelijk verzocht of ik de meldkamer in Zaanstreek-Waterland aan de lijn kon krijgen. Dat bleek helaas niet mogelijk...

Groeten, Peter.


Hoi,

Vanaf iedere 112 centrale in het land kan je doorverbonden worden naar een disipline(politie-ambulance-brandweer) in een andere regio mocht je die willen spreken. Let op, alleen via de 112 centrale.

Dit betekend dus dat wanneer je van huis uit 112 belt en binnenkomt op de 112 centrale van je regio.

Als je mobiel belt kom je altijd binnen bij de landelijke 112 centrale in Driebergen.

Gr.  Sebosch


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 19 november 2006, 21:21:46
Vanaf iedere 112 centrale in het land kan je doorverbonden worden naar een disipline(politie-ambulance-brandweer) in een andere regio mocht je die willen spreken. Let op, alleen via de 112 centrale.

Tsja, of het was echt niet mogelijk, of de centralist in kwestie had er geen zin in. Het was nogal een rare discussie, want het zal niet dagelijks voorkomen dat je via de vaste lijn bij de "eigen" regio binnenkomt en vervolgens een hele andere regio wenst te spreken. Hoewel, iemand die zijn familie belt omdat hij bedreigd wordt of zich niet goed voelt... Mijn verhaal was ook +/- zoiets, daarom moest ik de meldkamer ZaWa hebben, aangezien Haaglanden niet bepaald in de mogelijkheid is om wagens in Purmerend op te roepen...

Maar ik kon niet geholpen worden door Haaglanden, echt niet.... Dus ik ben maar even rondbellen tot ik het juiste nummer te pakken had. Leuk als het echt een noodgeval was geweest, want achteraf bleek het gelukkig wel mee te vallen...

Groeten, Peter.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 19 november 2006, 21:38:22
Correctie, het komt met enige regelmaat voor dat iemand via een vaste lijn belt en een operator van een andere regio nodig heeft. Voorbeelden, Port Zélande wat telefonisch tot Zeeland behoort maar in Zuidholland ligt, of meldingen vanaf de verkeerspost Ouddorp wiens werkgebied zich uitstrekt van Domburg tot Maasvlakte.
Verder treedt er ook nog wel verwarring op met geografische namen zoals Brouwersdam en Grevelingendam, omdat gebruikte systemen blijkbaar alleen overweg kunnen met wegnummers en postcodes.

Kees  8)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #17 Gepost op: 19 november 2006, 21:41:55
In mijn woonplaats Vianen heeft in de wijk de kast voor de vaste telefoonverbinding een hele tijd (lees >2jaar) doorgeschakeld gestaan naar de regio ZHZ, terwijl wij toen al sinds 2002 deel uitmaakte van de regio Utrecht.... Toen was het een kwestie van meteen vragen naar de meldkamer Utrecht, en ze verbonden je gewoon netjes en snel door. Volgens mij heeft iedere GMC/GMK wel lijsten met telefoonnummers van andere regio's.

Wat ik erger vind (even offtopic overstappend op 0900-8844) is dat je op dat nummer vaak slecht wordt doorverbonden naar andere regio's. Alsof die centralisten niet snappen dat het een LANDELIJK nummer is en daarom ook via dit nummer naar andere regio's kan vragen...

groet, Michel


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #18 Gepost op: 19 november 2006, 21:42:20
Peter Hunt: had je geen mobiele telefoon bij de hand?  :-[      dan kun je er wel altijd om vragen ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #19 Gepost op: 19 november 2006, 21:51:31
Peter Hunt: had je geen mobiele telefoon bij de hand?

Nouja nu je het zegt, volgens mij bedacht ik me dat achteraf inderdaad. Maar als je op zo'n moment even met spoed 1 bepaalde dienst te pakken probeert te krijgen dan denk je daar niet bij na. Je pakt de telefoon, draait 112 en verzoekt om de politie uit de Zaanstreek. Als je pas na een lange omweg bent waar je wezen moet en achteraf blijkt dat het gelukkig wel meevalt en we weer opgelucht adem kunnen halen, dan bedenk je je ineens dat mobiel 112 bellen misschien verstandiger was geweest. Maargoed nu denk ik dat de gemiddelde bezoeker van dit forum dat wel weet, maar of de gemiddelde burger zich dat ook realiseert?

Het blijft gewoon vreemd. Wellicht hadden ze nog een oude centrale ofzo, misschien kan het vandaag de dag wel, of was de centralist in kwestie niet ter zake kundig.

Voortaan inderdaad maar gewoon via de GSM :)

Groeten, Peter.