Doorschakeling 112

Auteur Topic: Doorschakeling 112  (gelezen 11374 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #20 Gepost op: 21 november 2006, 10:55:09
Het gebeurt wel eens dat men melders wel eens verkeerd doorschakelen. Niet alleen omdat het wel eens fout gaat bij de 112 centrale, maar ook omdat sommige regio's verschrikkelijk onlogisch in elkaar steken (de grenzen dan).
Vanaf de meldkamer kan niet worden doorgeschakeld (zelfs niet per discipline) en wordt een melder weleens gevraagd om opnieuw 112 te bellen en naar de bepaalde meldkamer te vragen.

De 112-centralist(e) mag idd alleen maar vragen "Wie wilt u spreken? Politie, brandweer of ambulance?" Wanneer het via een vaste lijn binnenkomt wordt er niet eens gevraagd "Welke gemeente?", omdat dat technisch allemaal zo geregeld is dat de "vaste" bellers toch wel bij de goeie meldkamer terecht komen. Dit heeft ook met NAW-gegevens te maken e.d. (adres wordt zichbaar op het moment van opnemen door centralist).

Wanneer er 112 wordt gebeld via de GSM wordt er wel gevraagd naar de gemeente. Ook dit loopt niet altijd vlekkenloos, maar ook dan wordt de melder gevraagd terug te bellen naar 112 en naar de desbetreffende meldkamer te vragen. Meestal is wel bekend bij ons welke meldkamer dat is en wordt dat meegegeven.
Soms wordt de meldkamer ook wel aangenomen en door de centralist doorgebeld naar de andere meldkamer.

Maar nu lijkt het of het regelmatig gebeurt, maar tegen de vele 112-lijntjes, gebeurt het maar eens in de zoveel tijd. Je kan, denk ik, echt spreken van een paar procenten tegen de vele procenten die wel goedgaan. Gelukkig!  :D
Met vriendelijke groet, Arlé  


jochem112

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 23 november 2006, 23:12:20
Weet je dat heel zeker? Ik heb ooit eens 112-Haaglanden aan de lijn gekregen en vriendelijk verzocht of ik de meldkamer in Zaanstreek-Waterland aan de lijn kon krijgen. Dat bleek helaas niet mogelijk...

Groeten, Peter.


Peter,

Ja dat weet ik heel zeker het 112 loopt namelijk via het nationaal noodnet hierin zijn alle 112 lijnen ( die binnenkomen op de meldkamers) in geheel nl te bereiken. vaak is het zo dat men geen lijst met deze nummers voorhanden heeft als je bijvoorbeeld in groningen uitkomt en je limburg moet hebben. op de 112 toestellen op de meldkamers zitten veelal de omliggende regio's met een voorkeuze toets geprogrameerd zodat men in ieder geval wel direkt naar de buurregio kan doorprikken.

Overigens is het ook nog eens zo dat als je een verkeerde meldkamer aan de lijn krijgt dat men het niet kan maken om te zeggen bel maar opnieuw 112 want u zit niet bij de juiste meldkamer. het risico dat je daar mee loopt is dat men niet opnieuw belt. bij ons in de regio weet ik dat de centralisten de instructie hebben dat zij die melding moeten aannemen en daarna zelf doorbellen naar de juiste regio.

Groeten

 ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 23 november 2006, 23:18:29
Peter,

Ja dat weet ik heel zeker het 112 loopt namelijk via het nationaal noodnet hierin zijn alle 112 lijnen ( die binnenkomen op de meldkamers) in geheel nl te bereiken. vaak is het zo dat men geen lijst met deze nummers voorhanden heeft als je bijvoorbeeld in groningen uitkomt en je limburg moet hebben. op de 112 toestellen op de meldkamers zitten veelal de omliggende regio's met een voorkeuze toets geprogrameerd zodat men in ieder geval wel direkt naar de buurregio kan doorprikken.

Overigens is het ook nog eens zo dat als je een verkeerde meldkamer aan de lijn krijgt dat men het niet kan maken om te zeggen bel maar opnieuw 112 want u zit niet bij de juiste meldkamer. het risico dat je daar mee loopt is dat men niet opnieuw belt. bij ons in de regio weet ik dat de centralisten de instructie hebben dat zij die melding moeten aannemen en daarna zelf doorbellen naar de juiste regio.

Groeten

 ;D

Soms moet je naar de profs luisteren..... ;) Zie onderstaand bericht van een centralist.....

Het gebeurt wel eens dat men melders wel eens verkeerd doorschakelen. Niet alleen omdat het wel eens fout gaat bij de 112 centrale, maar ook omdat sommige regio's verschrikkelijk onlogisch in elkaar steken (de grenzen dan).
Vanaf de meldkamer kan niet worden doorgeschakeld (zelfs niet per discipline) en wordt een melder weleens gevraagd om opnieuw 112 te bellen en naar de bepaalde meldkamer te vragen.

De 112-centralist(e) mag idd alleen maar vragen "Wie wilt u spreken? Politie, brandweer of ambulance?" Wanneer het via een vaste lijn binnenkomt wordt er niet eens gevraagd "Welke gemeente?", omdat dat technisch allemaal zo geregeld is dat de "vaste" bellers toch wel bij de goeie meldkamer terecht komen. Dit heeft ook met NAW-gegevens te maken e.d. (adres wordt zichbaar op het moment van opnemen door centralist).

Wanneer er 112 wordt gebeld via de GSM wordt er wel gevraagd naar de gemeente. Ook dit loopt niet altijd vlekkenloos, maar ook dan wordt de melder gevraagd terug te bellen naar 112 en naar de desbetreffende meldkamer te vragen. Meestal is wel bekend bij ons welke meldkamer dat is en wordt dat meegegeven.
Soms wordt de meldkamer ook wel aangenomen en door de centralist doorgebeld naar de andere meldkamer.

Maar nu lijkt het of het regelmatig gebeurt, maar tegen de vele 112-lijntjes, gebeurt het maar eens in de zoveel tijd. Je kan, denk ik, echt spreken van een paar procenten tegen de vele procenten die wel goedgaan. Gelukkig!  :D


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #23 Gepost op: 24 november 2006, 20:08:28
Uit dit topic maak ik op dat een een 112-oproep via een vaste lijn niet naar een andere regio doorgeschakeld kan worden.

Dit lijkt me erg vreemd, zeker omdat het tegenwoordig regelmatig voorkomt dat nevenvestigingen van bedrijven bellen via de centrale van het hoofdkantoor.
Als ik via een vaste lijn bij een klant van mij in Weert bel krijgt de andere kant van de lijn een Rotterdams nummer te zien omdat het hoofdkantoor van deze firma daar staat. Dit zou betekenen dat een 112 oproep vanaf die fabriek in de regio Rijnmond uitkomt en niet in Limburg-Noord oid.  

Het lijkt me dan heel vreemd dat men dan niet kan doorverbinden met de juiste meldkamer. Het is dat het niet mag maar anders zou ik het een keer uitproberen om te kijken waar je uitkomt


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 6 december 2006, 19:40:47
De automatische doorverbindingen naar de regionale 112 meldkamers geschied niet doormiddel van nummerherkenning, maar via de aansluiting via de wijkcentrales..

De enige probleem ontstaat als bedrijven via VOIP verbindingen telefooncentrales koppelen..

De 112 meldkamers zijn ook verbonden met Noodnet (zeer smalbandig netwerk) en enkele breedbandige netwerken van defensie, politie etc.., Echter de diverse meldkamers hebben allemaal nog eigen soortige telefoon centrales en die zijn nog steeds niet transparant gekoppeld.
Ook de koppelingen met GMS tussen verschillende meldkamers werken nog niet overal het zelfde.. Dus centralist uit Zwolle, kan niet direct een melding via GMS gelijktijdig ook laten verschijnen in Apeldoorn en Flevoland en bij voorbeeld de meldkamer van de kustwacht...

Er is nog een hoop te doen..


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #25 Gepost op: 3 april 2007, 17:42:31
Ja okee, ze VRAGEN dus of of je pol, brw of ambu wilt spreken ;)
maar met wie KUNNEN ze doorverbinden?
Misschien voor dit topic een flink schop onder de kont maar zag dat deze vraag eigenlijk niet was beantwoord.

In de 112 alarmcentrale kunnen we doorschakelen met (uiteraard) regiopolitie, brandweer en ambulance. Maar ook met de meldkamer KLPD (verkeer, water, luchtvaart, levende have etc.), spoorwegpolitie (zit gewoon in dezelfde ruimte als de rest van het KLPD), kustwacht, verkeersdienst (denk aan spookrijders) en de koninklijke marechaussee (voor alle meldingen op Schiphol). Als het nodig is kunnen we melders ook nog doorverbinden met meldkamers over de grens. Dat is omdat er nog wel eens meldingen aan de grens binnenkomen.

Voor alle meldingen op het spoor, stations of in de trein geldt de regel dat alles naar de spoorwegpolitie gaat. Deze hebben actuele kennis van alle stations en treinen en zijn daar ook verantwoordelijk voor. Zelfs als het gaat om een brand of onwelwording. Het zelfde geldt voor de marechaussee en Schiphol.

Voor meldingen op het water aan de kust of op het IJsselmeer wordt de kustwacht ingeschakeld. Ook wordt de kustwacht ingeschakeld als er een object (luchtballon, vliegtuig, paraglider etc.) uit de lucht dreigt te vallen.

Groeten,
Gerard


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #26 Gepost op: 3 april 2007, 20:50:59
Voor alle meldingen op het spoor, stations of in de trein geldt de regel dat alles naar de spoorwegpolitie gaat. Deze hebben actuele kennis van alle stations en treinen en zijn daar ook verantwoordelijk voor. Zelfs als het gaat om een brand of onwelwording. Het zelfde geldt voor de marechaussee en Schiphol.

nog wel :)
binnen afzienbare tijd gaat de NS een deel van de meldingen zelf overnemen met hun veiligheidscentrale. deze is gevestigd in utrecht en draait nu bij wijze van Pilot.
er is al een 24 uurs bezetting en op een aantal stations zal een Back-up team in eerste instantie de zaak in ogenschouw nemen (ook zaken als zakkenrollers etc mogen de BOA's die in deze teams lopen afhandelen) dit ter ontlasting van de spoorwegpolitie.
dit zal uiteraard niet alle meldingen betreffen, er zijn nog steeds zaken waar de KLPD spoorwegpolitie voor wordt gebeld.
Politie Aspirant niveau 4


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #27 Gepost op: 3 april 2007, 22:59:38
Tegen die tijd zal er wel het één en ander bekend gemaakt worden bij ons. Heb tot nu toe nog niets gehoord en ben ook benieuwd of wij gaan doorverbinden, of dat we alle meldingen nog doorzetten naar het KLPD spoor en dan hun verder doorverbinden met die NS centrale. Ik denk zelf dat het laatste het geval zal worden.

Maar de tijd zal het leren.  :)


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #28 Gepost op: 1 juli 2007, 13:37:31
Nu vraag ik mij af hoe het zit met melding aan de landsgrens? Stel, je woon een paar 100 meter voor de landsgres NL-Duitsland en er gebeurt wat net over de grens en jij besluit een melding te doen... De dichtsbijzijnde brandweerkazerne staat bv in duitsland maar je belt met een nederlandse vaste lijn.... Dan kom je toch bij een nederlandse 112 centrala binnen? Kunnen die centrales dan ook duitse korpsen alarmeren? Of gbeurt dat via de duiste alarmcentrale?

En andersok natuurlijk ook. Wat ik vaak heb als ik in de buurt van de duitse grens ben is dat mijn netwerk van de mobiel over springt naar een duitse profider.... Dan gaan 112 meldingen dus via duitsland... Het lijk mij dat ik dan ook in een duitse 112-centrale binnen kom... En als de melding iets in NL betreft... wat dan?
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Rubske

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 27 augustus 2007, 17:43:37
Een 112 centrale is een normale telefooncentrale met vaak enkele huis tuin en keuken telefoons met enkele snelkeuze toetsen.

NN Nationaal Noodnet is een apart netwerk van de KPN dat los staat van het normale telefoon netwerk, de telefoon nummers zijn ook maar 6 cijferig inplaats van 10.
Niet alleen meldkamers maken hier gebruik van maar ook gemeente huizen, sommige kazernes enz. Elke meldkamer heeft meerdere tel. nummers voor de verschillende diensten bijv. 100001 t/m 100012 voor meldkamer A. voor de brandweer is dan bijv. nr 100005 en 100006 en de rest voor politie en cpa.
Zowel de 112 centrale in Driebergen als 112 centrale vastelijn verbinden door naar dat nummer. Of het nummer zit onder een snelkeuze of ze toetsen het nummer in.
Ben je eenmaal verbonden met een discipline dan is het mogelijk om doorverbonden te worden met een ander zelfs met een andere meldkamer alleen dan moet wel het nummer bekend zijn en daar zit dan het probleem omdat het zelden voorkomt is het zoeken naar het nummer en gaat het sneller om nogmaals 112 te bellen. Vaak wordt wel de melding aangenomen en contact gelegd met de juiste meldkamer om na te gaan of de melding is doorgekomen.
De meeste meldkamers hebben een snelkeuze van de omringende regio´s in de arbi (belcomputer) en kunnen zij zonder tussen komst van de 112 centrale rechtstreeks via een 112 lijn bellen met de andere regio (moet wel spoed zijn) en komen dus als 112 binnen.
Bij sommige plaatsen is het zo dat je met een vaste lijn niet op de 112 centrale uitkomt van je eigen regio een voorbeeld is Veenendaal die onder Utrecht valt en komt binnen in Arnhem.
Voor de lands grens zal de melding aangenomen worden in nederland en contact op genomen worden met de meldkamer in het buitenland. Ook als er mobiel gebeld wordt. Stel je zit 2 km over de grens in duitsland maar nog wel op het nederlandse netwerk dan kom je dus op de nederlandse 112 centrale uit.