voorgaand antwoord is kort maar krachtig, enige tijd geleden (vorig jaar) is hier op het forum een lange discussie geweest over het gebruik van blauwlicht tijdens een prio2 uitruk, mede naar aanleiding van een weergave uit de brancherichtlijn voor de brandweer.
Vermeld op blz.17 van de herziene druk van de brancherichtlijnen voor de brandweer uitgegeven op 8 januari 2004
11 Gebruik van gele zwaai- of knipperlichtenIn het bijzonder wanneer een brandweervoertuig tijdens een ‘prioriteit 2’ uitruk
een potentieel obstakel vormt voor het overige verkeer,
moeten gele of blauwe
zwaai- of knipperlichten gebruikt worden. Dit geldt zowel voor
rijdende als voor
stilstaande brandweervoertuigen. In verband met het alarmerende effect van
blauwe lichten geniet het gebruik van gele lichten de voorkeur.
deze discussie liep ook vast in een welles en nietes verhaal, waarop ik toegezegd heb kontakt op te nemen met de opsteller(s) van de brancherichtlijn voor de brandweer.
dit heeft enige tijd geduurd, maar heb wel antwoord en zelfs een uitvoerig gesprek hieromtrend gehad met de persoon die eindverantwoordelijk is geweest (en nog steeds is) voor de tot standkoming van de brancherichtlijn voor de brandweer.
er is niet ontkend dat er enige onduidelijkheid is omtrend dit gebruik, echter de uitspraak is:
''Blauw licht mag rijdend gevoerd worden bij prio 2. Het advies is echter om oranje te voeren''
welk ook uiteindelijk schriftelijk aan mij is bevestigd.
er is nog 1 factor die hier over het hoofd gezien wordt..
een rechter neemt ook mee datgene wat in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is. en een brandweer of politieauto die rijd met alleen optische signalen wordt door vrijwel iedere burger herkend en erkend. iets wat dus inhoud dat er een redelijk vermoeden is van het bestaan van een ruimere opvatting van de wettelijke regels.
Ja, volgens de strikte WETteksten is het niet acceptabel maar:
- De brandweerrichtlijn geeft de mogelijkheid blijkbaar.
- Een voertuig die met alleen optische signalen rijdt zal net zo snel voorrang KRIJGEN door tolerantie alleen wordt minder snel opgemerkt.
dit geeft aan dat er een bepaald gedrag ontstaat, er staat overigens niet in de wetteksten dat dit niet mag.
er is/was in het filmpje bij de ladderwagen niet zichtbaar sprake van een prio1 uitruk, daar is bij het stoplicht naar opgeschaald, de techniek in de voertuigen van politie, brandweer en ziekenauto is daar ook op aangepast, de zogenaamde claxonringfunktie en bij ziekenauto een extra geplaatste voetschakelaar (vaak een automaat, en heeft dat linkerbeen ook wat te doen) waar de versnellerfunctie ook mee geactiveerd kan worden.
bijde functies kunnen overigens alleen geactiveerd worden als blauw zwaai- of knipperlicht aanstaat.
de versneller functie mag volgens wet en regelgeving ook niet maar is algemeen geaccepteerd.
zo is het advies in de brancherichtlijn voor de brandweer om rijdend oranje zwaai- of flitslicht te gebruiken waar hier op het forum ook veel commentaar op is geweest en mensen terecht opmerken dat dit weinig veiligheid bied.
dit zelfde komt ook naar voren in de regelgeving dat het beveiligingsvoertuig bij een incident oranje zwaai- of knipperlichten moet voeren.
gebleken is dat dit zeer gevaarlijk is en door politie vaak gelijk wordt vervangen door een voertuig/motor met blauw zwaai- of knipperlicht en uitgebreid met meerdere voertuigen (meer blauw)
ik meende dat de bedoelling van dit forum is om open te kunnen discussieren over alle zaken die betrekking hebben op de hulpverleners/hulpverlening.
we zullen ons echter moeten conformeren aan wetgeving, regelgeving en richtlijnen en niet zomaar stellen dit of dat mag niet.
er een eigen mening op nahouden mag natuurlijk altijd, maar als iemand niet volledig op de hoogte is van deze wet, regelgeving en richtlijn is voor een ieder dit forum daar een uitstekend medium voor om hier achter te komen als men dit tenminste wil.
nu wil het geval dat ik er dagelijks mee te maken heb en heel eenvoudig toegang heb tot personen die verantwoordelijk zijn voor deze wet, regelgeving en richtlijn, ik weet ook echt niet alles, dus vraag ik het gewoon even.
overigens voor vragen over de brancherichtlijn voor de brandweer kan een ieder via email (voorkeur van het min. v.BIZA) zijn vraag stellen op adres info@minbzk.nl
gelukkig heeft het forum ook nog ruimte voor ''leuke'' zaken zoals de hobby's en uitwisselen van foto's van vaak erg goede kwaliteit en wordt er ook veel andere informatie uitgewisseld, wetten en regelgeving zijn niet alijd de leukste zaken.
ik blijf dus graag lezen en zal soms antwoord geven, eens of oneens.