Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 531891 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1260 Gepost op: 28 mei 2012, 02:31:35
Op google kun je dus vinden waarom je strafrechterlijk gezien beter een bejaarde de hersens in kan slaan dan je verzetten bij je arrestatie voor het tegen de richting in rijden van een fietspad als italiaanse toerist. En dat is terecht, want "wat heb je nu in hemelsnaam nog aan een bejaarde" vinden de om strengere straffen roepende agenten en andere hulpverleners..

Hoe kun jij nou geweldsincidenten / roofovervallen  in vergelijking trekken met een opstandige domme toerist? (en ja, dat ie dom is is mijn persoonlijke constatering) ;)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1261 Gepost op: 28 mei 2012, 05:21:49
Henk maakt hier idd een belachelijk statement. Alsof de politie niet alles op alles zet om een dader te vinden als een bejaarde ernstig wordt mishandeld.

Bovendien heeft zo'n uit de hand gelopen bekeuringssituatie niets maar dan ook totaal niets te maken met de prioriteitsstelling van de politie ten aanzien van het wel of niet oppakken van aangiftes. Daarbij is het totale onzin van Henk om ook maar te suggereren dat je voor verzet bij arrestatie zwaarder gestraft zou worden dan voor overvallen en mishandelen van bejaarden.

Een duidelijk gevalletje knuppel in het hoenderhok gooien dus zonder enige visie.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1262 Gepost op: 28 mei 2012, 11:33:41
Ik chargeer een beetje, maar daar komt het wel op neer. Het is wel waar dat de politie "alles op alles zet", maar zelf altijd aangeeft prioriteiten te moeten stellen.
Er vinden steeds meer woningovervallen plaats, een verschuiving vanuit de steeds beter aangepakte winkel overvallen.
De pakkans na een woningoverval is bijna nul en aan een inbraak wordt vaak al helemaal geen aandacht besteed. In de betreffende uitzending vertelde de voorlichter dat ze nu hadden besloten daarvan een speerpunt te gaan maken. Dat was het tot nu toe dus niet.
En dat zijn niet mijn woorden, maar die van een voorlichter van de politie op RTL nieuws.

De vergelijking gaat juist op, het gaat om aandacht hebben voor. Kijk eens hoeveel agenten en BOA's af komen op een domme fietser.
En een mijnheer wiens huis helemaal overhoop gehaald werd kreeg na drie dagen bezoek van twee man die even rondkeken en weer gingen, niets sporen onderzoek, gauw weer weg. En dat is geen incident, maar beleid. En dat gaat nu veranderen kondigde de voorlichter aan.

Dat moet je je als agent niet persoonlijk aantrekken, dat zijn richtlijnen vanuit de korpsleiding. Je kunt met beperkte middelen niet breed efficient inzetten. En als je dan zo luidt verkondig nu hard in te zetten op geweld tegen met name agenten (zie dit topic, het geweld richt zich voornamelijk tegen agenten) gaat dat ten koste van de aandacht voor geweld tegen bejaarden.  Dat is geen gebrek aan visie, dat is zelfs geen hogere wiskunde.  Je hoeft geen einstein te zijn om te begrijpen dat je een dubbeltje maar een keer uit kan geven. Als er een agent "help!" roept, laat iedereen alles vallen en komen er van alle kanten dienders. Meer aandacht voor het een is minder aandacht voor het ander. Keuzes, keuzes. En eigen veiligheid eerst. Dat is niet slecht, maar je moet ook niet net doen alsof alles de prioriteit geeft, want daar trap ik niet in. Wel eerlijk blijven.

En als je het één strenger straft, is dat in vergelijking tot iets anders. Als het een "meer" is, is iets anders dus "minder". Je kunt dus rustig zeggen dat geweld tegen bejaarden minder gestraft wordt dan geweld tegen agenten.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1263 Gepost op: 28 mei 2012, 14:40:36
De vergelijking gaat juist op, het gaat om aandacht hebben voor. Kijk eens hoeveel agenten en BOA's af komen op een domme fietser.
En een mijnheer wiens huis helemaal overhoop gehaald werd kreeg na drie dagen bezoek van twee man die even rondkeken en weer gingen, niets sporen onderzoek, gauw weer weg. En dat is geen incident, maar beleid. En dat gaat nu veranderen kondigde de voorlichter aan.
Henk, ik wil dit punt er toch even uitlichten, maar dit beleid geld zeker niet in mijn regio. Bij ons wordt er altijd een auto ter plaatse gestuurd bij een woninginbraak, op het moment dat iemand belt zijn we afhankelijk van de drukte binnen 5 tot 60 minuten ter plaatse.  Daarbij komt ook Forensische opsporing langs voor het zoeken naar sporen en er wordt een uitgebreid buurtonderzoek uitgevoerd. Dat is dus niet zoals jij het schetst: "even rondkijken en dan gauw weer weg"

En dat we geweld tegen hulpverleners harder bestraffen als geweld tegen bejaarden, waag ik te betwijfelen. Bij geweld tegen hulpverleners worden er wel zwaardere straffen geeist, maar ook bij geweld tegen de zwakkeren in de samenleving zal justitie altijd hoger in de strafmaat gaan zitten. (schokkend feit etc.) Ik vraag me dus af of er statistisch gezien een verschil is tussen de straffen die opgelegd worden door de rechters.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1264 Gepost op: 29 mei 2012, 19:58:06
Eis: cel geëist voor oud en nieuwgeweld De Bilt  

UTRECHT - Jusititie heeft een celstraf geëist tegen een van de vier verdachten die tijdens de jaarwisseling in De Bilt brandweerlieden en agenten bekogelden. Tegen de andere jongemannen zijn onder meer werkstraffen geëist.
 
In het Burgemeester van Heemstrakwartier hadden bewoners olievaten met vreugdevuren neergezet om oud en nieuw te vieren. Dit liep helemaal uit de hand. In de loop van de avond en nacht ontstond een gevaarlijke situatie. De brandweer moest het vuur vijf keer blusse. De laatste twee keer moest de politie de brandweer beschermen door als een cordon met honden om de brandweer heen te staan.

BEKOGELD
De brandweerlieden en de politie werden bekogeld met zwaar vuurwerk, bierflesjes, oliebollen en stenen. Ook werd er vanuit een woning vuurwerk gegooid en werd er vanuit de groep gescholden en bedreigingen geroepen. De agenten en brandweerlieden liepen tweedegraads brandwonden en gehoorschade op.

STRAFFEN
De officier van justitie hekelde dinsdag het wangedrag en eiste tegen drie verdachten werkstraffen met een voorwaardelijke celstraf en tegen een van de verdachten een celstraf van tien maanden waarvan vijf voorwaardelijk. Daarnaast eiste zij diverse bijzondere voorwaarden: huisarrest bij de volgende jaarwisselingen, een contactverbod tussen twee verdachten, intensieve trajectbegeleiding en therapie.

De verdachten ontkennen dat ze stenen, vuurwerk en flessen naar de hulpverleners hebben gegooid.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak.


http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/806549/eis-cel-geeist-voor-oud-en-nieuwgeweld-de-bilt


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1265 Gepost op: 30 mei 2012, 10:23:46
Ik chargeer een beetje, maar daar komt het wel op neer. Het is wel waar dat de politie "alles op alles zet", maar zelf altijd aangeeft prioriteiten te moeten stellen.
Er vinden steeds meer woningovervallen plaats, een verschuiving vanuit de steeds beter aangepakte winkel overvallen.
De pakkans na een woningoverval is bijna nul en aan een inbraak wordt vaak al helemaal geen aandacht besteed.

Ook vanuit mijn regio wordt heel veel aandacht aan inbraken besteed maar vaak heb je door de afwezigheid aan goede en bruikbare sporen ook geen enkele kant welke je kan onderzoeken. Naast de gebruikelijke afname van sporen door de FO en het zoeken naar vingerafdrukken en soortgelijke heb je vaak geen enkele aanwijzing wie het gedaan kan hebben. En als je dan kijkt dat binnen de gemiddelde basiseenheid er toch wel tussen de 1 en 5 inbraken per dag worden gepleegd ga je al snel over je capaciteit vragen.

Als ik dan kijk naar de gepleegde woningovervallen in mijn district dan is meer dan de helft (deels) opgelost. En dat is ook geen gemakkelijke klus en daar is een redelijk groot team heel erg druk mee.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1266 Gepost op: 1 juni 2012, 01:37:58
Korpschef Van Essen over geweld tegen politie
Published on May 31, 2012 by omroepwest
Samen sterk in de hulpverlening!


Zon

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #1267 Gepost op: 1 juni 2012, 20:59:32
Ook vanuit mijn regio wordt heel veel aandacht aan inbraken besteed maar vaak heb je door de afwezigheid aan goede en bruikbare sporen ook geen enkele kant welke je kan onderzoeken.
Euhm... Bij mijn collega werd een paar maanden geleden ingebroken. In de garage die werkelijk 1 meter van het huis ligt en een gezamenlijke dak heeft, waarbij een stalen deur werd geforceerd. Ze woont op een boerderij en de inbrekers kwamen van de kant van de wei achter het huis, dus er waren verse sporen van hier tot Tokio. Ze belt de politie, alleen om te horen dat ze niet komen omdat de boeven niet in het huis zijn geweest maar alleen in de garage. Dus blijkbaar aan bruikbare sporen was er toen geen behoefte.
Sorry het is off-topic maar je had het over sporen, vandaar mijn reactie


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1268 Gepost op: 2 juni 2012, 15:16:59
Euhm... Bij mijn collega werd een paar maanden geleden ingebroken. In de garage die werkelijk 1 meter van het huis ligt en een gezamenlijke dak heeft, waarbij een stalen deur werd geforceerd. Ze woont op een boerderij en de inbrekers kwamen van de kant van de wei achter het huis, dus er waren verse sporen van hier tot Tokio. Ze belt de politie, alleen om te horen dat ze niet komen omdat de boeven niet in het huis zijn geweest maar alleen in de garage. Dus blijkbaar aan bruikbare sporen was er toen geen behoefte.
Sorry het is off-topic maar je had het over sporen, vandaar mijn reactie
Op verjaardagen hoor je altijd dit soort verhalen inderdaad...... :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1269 Gepost op: 2 juni 2012, 16:18:13
Sorry het is off-topic maar je had het over sporen, vandaar mijn reactie

Een garage/schuur inbraak wordt inderdaad anders behandeld en heeft (helaas) minder prioriteit. Maar aangifte doen is goed mogelijk. Er is alleen geen capaciteit om zulke zaken uitvoerig te behandelen als die er voor woninginbraken al niet is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein