Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 543499 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1520 Gepost op: 21 december 2013, 20:22:02
Tja, dat is hoe we het willen doen. Helaas is de praktijk anders, als blijkt dat we hem geen hulp hebben verleend en hij zakt een uur later in elkaar dan hebben we een gigantisch probleem. Als we hem eerst in de cel stoppen en later blijk dat daarmee onherstelbare schade is ontstaan aan zijn been hebben we ook een probleem. Kortom: hulp verlenen aan hen die dit behoeven, of ze dat nou wel of niet willen.

Schijnbaar is het écht noodzakelijk dat hij mee gaat naar het ziekenhuis, anders had de ambu hem niet meegenomen. Overigens respect voor de rust van de agenten! Mag hopen dat hij in een psychose zit en dat dit niet zijn normale gedrag is.  :-X
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1521 Gepost op: 21 december 2013, 23:21:01
Citaat van: silque link=msg=1230485 date=1387653722
Tja, dat is hoe we het willen doen. Helaas is de praktijk anders, als blijkt dat we hem geen hulp hebben verleend en hij zakt een uur later in elkaar dan hebben we een gigantisch probleem. Als we hem eerst in de cel stoppen en later blijk dat daarmee onherstelbare schade is ontstaan aan zijn been hebben we ook een probleem. Kortom: hulp verlenen aan hen die dit behoeven, of ze dat nou wel of niet willen.
Is dat zo? Meneer hier heeft vermoedelijk beenletsel. Hij is volgens mij niet wilsonbekwaam... hij kan zijn mening in ieder geval verkondigen. Hem gedwongen vervoeren levert juridisch misschien wel meer problemen op als hem gewoon lekker op straat laten zitten. Meneer is zo te zien gewoon ABC stabiel en heeft geen nekletsel en kan prima met een taxi richting het ziekenhuis.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1522 Gepost op: 21 december 2013, 23:34:14
Als hier sprake is van een HET (hoog energetisch trauma) moet meneer gezien worden in het ziekenhuis. (of andere omstandigheden die een bezoek SEH rechtvaardigen) Als meneer op een later moment ''inkachelt'' in een politiecel, gaat inderdaad het ''vingertjewijzen'' beginnen.

Voorbeeld: Iemand heeft toch een tik tegen het hoofd gekregen; uiterlijk niets zichtbaar. Maar van binnen is er wel degelijk schade, wat zich pas in een later stadium openbaart.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1523 Gepost op: 21 december 2013, 23:42:08
Citaat van: Red link=msg=1230539 date=1387664461
Is dat zo? Meneer hier heeft vermoedelijk beenletsel. Hij is volgens mij niet wilsonbekwaam... hij kan zijn mening in ieder geval verkondigen. Hem gedwongen vervoeren levert juridisch misschien wel meer problemen op als hem gewoon lekker op straat laten zitten. Meneer is zo te zien gewoon ABC stabiel en heeft geen nekletsel en kan prima met een taxi richting het ziekenhuis.

Ik had je hoger zitten Red  :P Ik ga er vanuit dat je genoeg aanrijdingen hebt meegemaakt, dan weet je toch wel dat een scooter ongeval vaak meer kan aanrichten dan een botfractuur, zie de reactie van Dinges over hoog energetisch letsel.  Dit is de reden dat er vaak standaard geplankt/gefixeerd wordt en dat zal ook de reden zijn dat de ambu hem mee wilt nemen. Of denk je echt dat als de ambu overtuigd was van het feit dat hij met de taxi kon, zij hem hadden meegenomen in deze toestand? Zij zien er blijkbaar de noodzaak van in om hem mee te nemen, want ook de ambu bemanning heeft liever niet zo'n agressief persoon in de wagen!
Bovendien maakt het gebruik van alcohol en/of vedomi de onzekerheid over het letsel alleen maar groter, pijn voelt ie nauwelijks.

Mocht je hem laten zitten of laten 'afkoelen' in de cel en er zit van binnen toch iets niet goed................  e050
Ik maak die beslissing nooit zelf, laat ik altijd aan de ambu over.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1524 Gepost op: 21 december 2013, 23:47:27
Citaat van: silque link=msg=1230544 date=1387665728
Dit is de reden dat er vaak standaard geplankt/gefixeerd wordt

Gelukkig zien we zo heel, heel langzaam weer een herziening van het ''standaard-planken en spinnen''. We kijken niet alleen meer naar de impact (HET) van een ongevalsmechanisme, maar pas na een algehele ABCD-controle en top-teen onderzoek wordt besloten al dan niet te immobiliseren. Samen met het ongevalsplaatje. Het ''klakkeloos'' op de plank vastsnoeren is niet meer zo ''hip''. Gelukkig.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1525 Gepost op: 21 december 2013, 23:49:39
Citaat van: silque link=msg=1230544 date=1387665728
Ik maak die beslissing nooit zelf, laat ik altijd aan de ambu over.
Ik ook. ;) Maar kan je iemand dwingen om vervoerd te worden als hij dat niet wil? Natuurlijk weet ik dat er kans is op hoog energetisch letsel, maar niet iedere valpartij met een scooter betekend dat je gelijk van een HET uit moet gaan.

Citaat van: Dinges link=msg=1230542 date=1387665254
Als hier sprake is van een HET (hoog energetisch trauma) moet meneer gezien worden in het ziekenhuis. (of andere omstandigheden die een bezoek SEH rechtvaardigen) Als meneer op een later moment ''inkachelt'' in een politiecel, gaat inderdaad het ''vingertjewijzen'' beginnen.
Ik meen me een topic te herinneren over wilsonbekwaamheid etc. Als iemand niet wil, dan kan je hem toch niet dwingen?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1526 Gepost op: 21 december 2013, 23:59:19
Citaat van: Red link=msg=1230549 date=1387666179
Ik meen me een topic te herinneren over wilsonbekwaamheid etc. Als iemand niet wil, dan kan je hem toch niet dwingen?

Je kan je voorstellen dat iemand met hersenletsel bijvoorbeeld, de boel bij elkaar schreeuwt en geen enkele vorm van hulp wenst. Bijvoorbeeld na een scooterongeval, en patiënt is met de kop op straat geketst. Dan is het de taak van het medisch personeel te bepalen of meneer beschonken is, onder invloed, letsel heeft, of andere zaken die meespelen aan het getoonde gedrag. Of een combinatie van genoemde. Aangezien de ambu's geen scan aan boord hebben, moet je gewoon van het ergste uitgaan en dus vervoeren, om e.e.a. uit te laten sluiten in het ziekenhuis. Hier komt de WGBO om de hoek kijken, bij een tegenwerkende patiënt. Artsen en VPK's kunnen hier vast veel meer over vertellen.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #1527 Gepost op: 22 december 2013, 00:00:06
WGBO

Plichten
Naast rechten hebben patiënten ook plichten: de patiënt moet de zorgverlener goed, eerlijk en volledig op de hoogte stellen van zijn problematiek. Met de juiste informatie kan de zorgverlener sneller en beter een diagnose stellen en kan hij beter zorg verlenen. De patiënt moet zo veel mogelijk met de zorgverlener meewerken en adviezen opvolgen.


Mijner inziens genoeg redenen om 'm van die brancard af te gooien en het hem zelf te laten uitzoeken.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1528 Gepost op: 22 december 2013, 00:04:25
Wilsonbekwaam.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1529 Gepost op: 22 december 2013, 00:12:37
Vooropgesteld: heb je te maken met een druiloor, dan is het een druiloor, een schreeuwende in dit geval. Ken je de impact, lees je het ongeval, heb je een totaalplaatje bij het ongeval; prima.

Kom je net ter plaatse en je weet eigenlijk niet exact wat er is gebeurd, en iemand gaat zo uit z'n pan, zou ik 'm niet zomaar van de brancard gooien. Jij wel, Azijnzeikerd?