Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 531971 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #330 Gepost op: 5 april 2009, 19:31:15
Website tegen agressie en geweld

Oldenzaler Gaalman heeft een website geopend tegen geweld en agressie: protestmanifest.nl.

Gaalman sluit aan tegen de Dag tegen agressie en geweld die vakbond FNV heeft uitgeroepen. In onder meer Deventer en Enschede loeien maandag om vijf voor twaalf sirenes als protest tegen de agressie waar politie, brandweer, ambulancepersoneel en medewerkers van het openbaar vervoer mee te maken hebben. Gaalman hoopt dat tienduizenden mensen op zijn website een handtekening achterlaten als een symbolisch en blijvend protest

www.rtvoost.nl


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #331 Gepost op: 5 april 2009, 22:24:04
Agenten mishandeld door vader en zoon

05-04-09 16:10

WASSENAAR - Twee politieagenten van 24 en 27 jaar zijn zondagochtend vroeg gewond geraakt toen ze in Wassenaar tussenbeide kwamen in een ruzie met mishandeling.
 
Een 20-jarige Wassenaarder had een 22-jarige vrouw mishandeld; ze liep verwondingen op in haar gezicht. Toen de agenten de 20-jarige wilden aanhouden, kwam zijn vader tussenbeide. Vader en zoon verzetten zich hevig tegen de arrestatie, de agenten liepen hierdoor gekneusde vingers op.

 Een 26-jarige omstander die de politie wilde helpen, werd gebeten door een van de verdachten. Hij moest worden behandeld in het ziekenhuis. Vader en zoon zitten nog vast op het politiebureau voor verhoor.

http://www.westonline.nl/nieuwsitem/28842

Allebei de pil van Drion in hun mond douwen, heb je nooit meer last van die agressieve lui.  >:(
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #332 Gepost op: 5 april 2009, 23:37:12
Waar komt al die agressie toch vandaan?

Is het omdat er te weinig bekend is bij mensen wat geuniformeerd Nederland doet voor de medemens?
Komt het omdat er te weinig voorlichting is?
Moeten programma's zoals 112 weer terug op tv om dit probleem te tackelen?
Is het omdat ogen en oren van b.v. de politie verdwenen zijn?
Denk hierbij aan die talrijke scannerluisteraars die semi-hulpverlener (speelden) waren.
Of is het de betutteling van de burger? Bekeuringen bij overschrijding van 5 km/uur te hard rijden?

Allemaal vragen die je kunt stellen en waar moeilijk antwoorden op te vinden zijn.
Voor eens en voor altijd hoop ik dat iedereen zich beseft dat geweld niet loont!!!
Wanneer dat eens tussen de oren geknoopt wordt..... ik zou het niet weten.

Respect voor iedereen, ongeacht welk beroep je uitvoert lijkt mij de doodnormaalste zaak!
En voor iedereen in uniform. Mijn grote respect gaat naar jullie uit en sterkte bij enig herstel als je het slachtoffer geworden bent van mensen zonder respect.

Jan (uut Emmen)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #333 Gepost op: 6 april 2009, 07:44:16
Ik moet mijn vorige reactie even nuanceren, want liet mij even gaan in mijn boosheid. Want de doodstraf als sanctie op agressiviteit en hufterigheid is natuurlijk buiten proporties.

Het is echter niet juist om te veronderstellen dat 'vroegah' nooit geweld voor kwam en dit geweld alleen iets is van de laatste jaren. Door alle vormen van communicatie wordt de wereld steeds kleiner en beland iedere vorm van afwijkend gedrag binnen no time op ons bordje. Daar zitten vast zaken bij waar we vroeger nooit van zouden horen. Daar zijn allerlei voorbeelden van. Iemand krijgt een bekeuring voor iets belachelijks (bijv. boterhamzakje in een afvalbak gooien), zoekt de publiciteit en binnen no time heeft iedereen daar een mening over. Zo ook allerlei vormen van normafwijkend gedrag.

Vroeger was het echt niet altrijd beter, in tegendeel. Neem Den Haag rond de jaarwisseling. Hele veldslagen vonden daar plaats. Ook in andere tijden van het jaar kon het heel onrustig zijn. Heb de foto's gezien van de ME-jeeps met agenten met getrokken pistolen die door de Ducdalfstraat (de 'Magneet')reden. De rellen bij voetbal waren op hun ergst in de jaren '70 en '80. Op terroristisch gebied maken wij ons nu misschien af en toe zorgen, maar iedereen vergeet gemakshalve dat we ons portie al in de jaren '70 kregen middels gewelddadige gijzelingen met doden in treinen, dde Franse ambassade, het Indonesisch consulaat, het provinciehuis in Assen etc. En wat dachten jullie van de grootschalige rellen in Amsterdam in de jaren '70, begin jaren '80 rond de krakers, met de grootschalige rellen (lees: het oproer) tijdens de huldiging van Beatrix als koningin als triest 'hoogtepunt'. Weet nog goed dat ik de volgende dag geschokt voor het eerst naar mijn huidige werkgever ging.

Dus 'vroegah' was inderdaad niet altijd beter. Edoch, geen reden om ons neer te leggen bij alle vormen van hufterigheid en agressie jegens politiemensen, ambulancebroeders, brandweermensen, onderwijzers, verpleegkundigen op de eerste hulp, scheidsrechters etc.

De oorzaak zal echt niet altijd zijn een slechte opvoeding, sociale achterstand of wat dies meer zij. Degene die de oorzaak 100% zou weten (en de remedie kennen ertegen) zou een rijk mens worden. Ben dus bang dat het nooit helemaal uit te bannen is en dat we zullen moeten accepteren dat dit iets is dat nooit zal verdwijnen. Strenger straffen is niet altijd een oplossing. Kijk naar de USA, waar de meest draconische straffen staan op feiten waar we hier wellicht dienstverlening opleggen en waar het lijkt alsof de een helft van de bevoling de andere helft bewaakt in gevangenissen. De fluwelen handschoen is evenmin een oplossing en doet bovendien afbreuk aan ons rechtsgevoel.

En ondertussen blijven wij ons bij ieder geval van agressie opwinden. Terecht, maar geen leuk vooruitzicht........  :(
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #334 Gepost op: 6 april 2009, 11:16:43
Vandaag is de dag tegen agressie en geweld........ 8)

Beverwijk gaat maar eens mee toeteren O0


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #335 Gepost op: 7 april 2009, 00:32:02
Ik wil dit er over kwijt
nu zijn niet alleen brandweer politie ambulance maar nu ook steeds vaker buschaufeurs en ns medewerkers
Ik las vandaag dat er bijna 1 mederwerker op het spoor was geduwd en er kwam net een trein aan gelukkig is het goed afgelopen.

ik vraag me af wanneer er zwaardere straffen komen tegen zulke zielige en trieste figuren
want ik vind dat dit echt nu moet stoppen

wan straks gaan er echt doden vallen!!


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #336 Gepost op: 7 april 2009, 12:31:28
Ik probeer me voor te stellen wat er dan op mijn grafsteen moet komen te staan: Hier rust Ruud gestorven vanwege zijn beroepskeuze......

Ik stel voor om hulpverleners allen uit te rusten met pistool, handboeien, wapenstokken, pepperspray en een taser. En ook natuurlijk de daarbij behorende bevoegdheden......nu de sirenes allemaal hetzelfde worden kunnen onze uniformen ook allemaal gelijk worden.....lekker makkelijk voor de inkoop.

Ik weet niet wat ik zou doen als ik met een dergelijk reptiel zou worden geconfronteerd.
Wat als ik me verdedig en die knuppel gaat dan vervolgens bij de politie aangifte tegen mij doen......zouden de politie-collega's een dergelijke aangifte eigenlijk dan in behandeling moeten nemen vraag ik me af.

Ruud


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #337 Gepost op: 7 april 2009, 13:10:51
Wat als de brandweer nou eens 'per ongeluk'  een hoge druk richting zo'n beroepskleuter laat spuiten?  ;D
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #338 Gepost op: 7 april 2009, 14:23:51
Wat als de brandweer nou eens 'per ongeluk'  een hoge druk richting zo'n beroepskleuter laat spuiten?  ;D

In de "goeie ouwe tijd" had je "Pek met Veren".......toch maar weer eens opnieuw gaan invoeren..... ;D


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #339 Gepost op: 7 april 2009, 14:45:57
Wat ik niet snap, al die agenten die mishandeld zijn, hebben die niet de kans om hun wapen te pakken? Lijkt mij dat de bedreiging van een wapen al genoeg moet zijn om mensen tot rust te krijgen en anders een kogel door arm of beel doet wonderen hoor lijkt mij?
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,