Was misschien ook wat grof gereageerd ook zie ik nu.... Dat agenten geen steun krijgen van het publiek is inderdaad onbegrijpelijk, daar heb ik geen antwoord op.
Ik wel.
Momenteel loopt er op een schietsportforum een dicussie over het bijstand verlenen aan de politie of ingrijpen bij geweld op straat etc. uiteraard ZONDER gebruik making van de hobbyspullen (voordat jullie er opeens rare idëeen over krijgen!).
De trend in die discussie was: we bellen 112 en de rest regeld het maar.
Reden: daders worden veelste veel beschermd. Als je een inbreker met gepast geweld de deur van je eigen woning wijst, ben je meteen verdachte. Dient die inbreker een aanklacht tegen je in, ben je als burger die gewoon zijn bezit beschermd, de sjaak. Je kunt in ieder geval een hoop gelul tegemoet zien en in het ergste geval ook nog eens een veroordeling. Hetzelfde geldt voor geweld op straat.
Er zijn teveel voorbeelden geweest van mensen die van helper/beschermer veranderde in verdachte.
En als iemand met mijn hobby verdachte is, is de kluis met hobbyspullen zo leeg.
Aldus de mening onder sportschutters.
En aangezien sportschutters ook gewoon burgers zijn, denk ik dat daar de reden ligt waarom het publiek er gewoon te vaak geen zin meer in heeft om zijn nek uit te steken. Afgezien de hijs voor je harses, kan helpen bij geweld op straat of een dief aanhouden gewoon een heel vervelend staartje krijgen.
En zolang het bij mooie woorden blijft -zoals het heel hard BOE! roepen van Rempkes of zoals Welten zij het vereren van helden - gebeurd er dus geen moer. Deze mentaliteit hebben we zelf laten ontstaan door te zwak straffen, te vaak mensen in de kou te zetten en de daders teveel te beschermen.