Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 531487 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #430 Gepost op: 25 mei 2009, 23:57:59
Jan uit ervaring.... tijdens een aanhouding ivm een openstaande boete, dreigt diegene zijn eigen kind te vermoorden (mes op de keel van het 3 jarige jochie)  loopt het uit de hand, terug getrokken totdat hij het jochtie op de galerij van de flat gooit en vervolgens zelf de woning binnen vlucht. Met meerdere collega;s de woning in, aanhouding vindt plaats echter Ve verzet zich hevig, daarbij trapt de ve van zich af en weet daarbij mijn pols te raken, veel pijn maar toch de aanhouding kunnen afmaken, stukje adrenaline helpt echt, bij de insluiting vraagt mijn maatje waarom ik zo wit zie, en ik geef toe pijn te hebben die alleen maar erger wordt... wij naar het ziekenhuis, foto;s... wat blijkt op twee plekken pols gescheurd...

Ofwel 4 weken gips en dus niet kunnen werken....

Ve is dus vervolgens ingesloten volgens protocol geweld, uiteindelijke straf.... betalingsregeling, 40 uur dienstverlening, en 100 euro schadevergoeding....


Daarom zeg ik... de huidige straffen die het OM vraagt zijn zowiezo te laag, daarbij weet de rechterlijke macht altijd nog lager te gaan ook.... daarom zeg ik... laat men eerst een minimale straffen gaan eisen... daarbij kan de rechterlijke macht verzwarende dingen bij optellen... niet aftrekken....

Leuk dat pieterbaan centrum... maar ondertussen in de TBS wel proefverlof krijgen om te kijken of iemand weer terug zou kunnen in de maatschappij... het is allemaal een wassen neus...

De pest is... dat ik het werk zo verschrikkelijk leuk vindt, dat ik mijn collega;s zo leuk vind...en zo kan ik nog wel doorgaan... de zaken er om heen... tjsa... ik ben niet bij de politie gegaan om rijk te worden. Maar t feit dat ik wel beslissingen op leven en dood mag maken en die verantwoordelijkheid mag en moet dragen maar niet een thuis op een salaris een gezin kan onderhouden... tja... ik vind het niet reeel... ik loop niet voor mijn lol met een kogelwerend vest rond maar omdat het gewoon zomaar kan gebeuren dat je voor een gek met een mes of erger staat....

Straffen ? Ik zeg gevangenisstraffen...

1 x geweld tegen hulpverleners = 1 week
recidive = 2 weken
recidive = 4 weken
etc etc etc...

hard ? ja... misschien wel...

Nee Grizz, ik vind dit helemaal niet hard. Sterker nog, ik ben het volledig met je eens op alle punten maar dit wist je ongetwijfeld al.
Ik vind het verschrikkelijk dat dit soort praktijken niet harder aangepakt worden en ik snap het ook soms niet meer.
Waardering door sommigen is tot beneden 0 gedaald. En hier bedoel ik niet alleen burgers mee.
Er wordt wel gezegd dat er waardering is maar je ziet er zo weinig van.
Dat je nog niet eens in staat bent om van de vergoeding van je werk (salaris kun je het niet noemen) een gezin te kunnen onderhouden slaat echt alles.
Nee, als je bij de belastingsdienst werkt of een andere overheidsbaan dan wordt je ruim betaald. De diender op straat kan wel naar de voedselbank. (dit is sarcastisch bedoeld richting politiek)
Ik weet wat het "loon" is bij de politie en hier ben ik echt van geschrokken.
Ik hoop dat je niet vaak van dat soort incidenten meemaakt, Grizz. (al ben ik bang dat het eerder regelmaat gaat worden)

Bedankt voor je duidelijke voorbeeld en ik hoop dat je inderdaad met plezier blijft werken.
Dat is volgens mij de beste "drive" om er mee door te blijven gaan.
En ik hoop met je dat het allemaal nog eens een keer beter gaat worden voor jullie.

Sterkte.
Met vriendelijke groet,
Jan (uut Emmen)
die wel bewondering, waardering en begrip heeft voor alle hulpverleners in Nederland
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #431 Gepost op: 26 mei 2009, 00:08:23
de lol die je aan je werk beleeft is het belangrijkste....sommige dingen eromheen zijn gewoon af en toe klote....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #432 Gepost op: 26 mei 2009, 00:24:08
http://www.nu.nl/algemeen/1969219/horeca-verantwoordelijk-voor-rust-uitgaansgebied.html

'Horeca verantwoordelijk voor rust uitgaansgebied'
Uitgegeven:    25 mei 2009 23:50
Laatst gewijzigd:    25 mei 2009 23:50

AMSTERDAM - Horeca-ondernemers zouden verplicht moeten worden een vereniging op te richten die aansprakelijk wordt voor orde in een uitgaansgebied. Hoogleraar politiestudies Jaap Timmer zei dat maandag in het tv-programma Nova.

Afgelopen weekeinde keerden in Tilburg en Den Haag grote groepen mensen zich tegen de politie, die naar de wapenstok moest grijpen om uit haar benarde positie te komen. De politie wordt steeds vaker belaagd.

De problemen doen zich vooral voor in de horecagebieden van de grote steden en zijn volgens de hoogleraar vaak gelieerd aan alcoholgebruik.


''Degene die geld verdient met het volgieten van mensen met alcohol, moet ook zorgen voor de rust'', redeneert Timmer.

Drugs

Korpschef Frans Heeres van Midden- en West-Brabant bevestigt dat het gebruik van geweld door jongeren vaak samen gaat met het gebruik van alcohol en ook drugs.

Volgens Heeres is de horeca medeverantwoordelijk en kan met de sector afspraken worden gemaakt. Het belangrijkste vindt hij echter dat de dader betaalt en harder aangepakt wordt.

In de laatste achttien maanden kreeg de politie in heel Nederland te maken met 3300 jongeren die problemen veroorzaakten. Driekwart daarvan was eerder met de politie in aanraking geweest, aldus Heeres.

Geldboetes

De relschoppers krijgen nu straffen variërend van geldboetes voor het opsteken van de middelvinger tegen de politie, tot taakstraffen voor lichte verwondingen en celstraffen voor zwaarder letsel.

Binnenlandse Zaken en Justitie hebben nu een voorstel in de maak waarbij de taakstraf eruit gehaald wordt. ''Daar ben ik heel blij mee'', aldus Heeres.

''Ik vind dat ze af moeten blijven van de politiemannen en -vrouwen op straat. Mensen met een publieke taak moeten beter beschermd worden.''


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #433 Gepost op: 26 mei 2009, 00:24:50
de lol die je aan je werk beleeft is het belangrijkste....sommige dingen eromheen zijn gewoon af en toe klote....

Sterkte voor de momenten dat het nodig is.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #434 Gepost op: 26 mei 2009, 00:28:31
http://www.ad.nl/amsterdam/3244475/Korte_metten_met_agressie_tegen_hulpverleners.html

 maandag 25 mei 2009
Korte metten met agressie tegen hulpverleners
Door MAAIKE RUEPERT

AMSTERDAM - ‘Als hij dood gaat, maak ik jou dood.’’ Dat riep Abdullah S. (20) op 3 september vorig jaar tegen de ambulancebroeders die zijn broer kwamen helpen.

,,We voelden ons zo bedreigd dat we met het slachtoffer zijn gevlucht,’’ vertelt ambulancechauffeur Ron Sitek (53). ,,We zijn heus wel wat gewend, we worden allemaal wel eens uitgescholden of bespuugd. Maar als deze kerel een mes bij zich had gehad, had hij ons gestoken.’’

De zaak tegen Abdullah S. komt volgende week voor de rechter tijdens een van de speciale themazittingen die het Amsterdamse Openbaar Ministerie sinds vandaag houdt voor zaken van agressie en geweld tegen politieagenten, ambulancebroeders, tramconducteurs en anderen met een publieke functie. Vandaag en volgende week moeten twintig verdachten zich verantwoorden.

,,Het belangrijkste is dat we duidelijk willen maken dat dit gedrag niet normaal is,’’ legt officier van justitie Otto van der Bijl namens het Amsterdamse parket uit. ,,Mensen gaan nu te snel en te vaak over op agressie. Vooral tegen politieagenten en medewerkers van het openbaar vervoer. We accepteren dit niet, want zonder al deze mensen functioneert de maatschappij niet. We willen de daders afschrikken en de slachtoffers steun bieden.’’

Ook gaat het Amsterdamse parket nog nadrukkelijker dubbele straffen eisen tegen verdachten. Van der Bijl: ,,De officier van justitie gaat per zaak uitleggen waarom we dat doen.’’ Het eisen van dubbele straffen is al enkele jaren landelijk beleid.

Sitek, sinds 28 jaar ambulancechauffeur in Amsterdam, hoopt dat het Openbaar Ministerie woord houdt. ,,Ze moeten ophouden met taakstraffen. Daar lachen dit soort gasten om.’’

Tot nu toe hebben de zwaardere strafeisen nog niet tot minder incidenten geleid.Recente onderzoeken wijzen alleen maar uit dat agressie tegen overheidspersoneel en andere gezagsdragers toeneemt.

Ruim de helft van alle werknemers in publieke functies krijgt te maken met geweld. Zes op de tien gemeenteambtenaren en negen op de tien ambulancemedewerkers worden jaarlijks geconfronteerd met agressie. Onlangs bleek dat agressie tegen politieagenten is verdievoudigd in tien jaar tijd.

Ambulancechauffeur Sitek blijft dan ook kritisch. ,,Ik vind het een hoop zeggen dat een paar weken terug minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken de campagne ‘Handen af van onze mensen’ heeft gelanceerd en ongeveer tegelijkertijd een omstander die een agent bij de keel grijpt na een uurtje weer vrij op straat komt. Wie neemt wie dan in de maling, vraag ik me af.’’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #435 Gepost op: 26 mei 2009, 10:24:12
O0 O0

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/277881/Twee-jaar-cel-voor-bestoken-brandweer.htm

Twee jaar cel voor bestoken brandweer Twee jaar cel voor bestoken brandweer

ARNHEM - Een 21-jarige Nijmegenaar moet twee jaar de cel in, omdat hij tijdens oud en nieuw een molotovcocktail naar de brandweer heeft gegooid.

De straf is lager dan het Openbaar Ministerie had geëist. Die wilde de man voor vier jaar opsluiten vanwege poging tot doodslag. De rechtbank vond alleen poging tot zware mishandeling bewezen en legde een lagere straf op.

De verdachte was het niet eens met de uitspraak en riep meteen dat hij het niet had gedaan. Zijn advocaat overweegt in hoger beroep te gaan.

dinsdag 26 mei 2009 | 09:52 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 26 mei 2009 | 09:56


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #436 Gepost op: 26 mei 2009, 12:51:37
http://www.nu.nl/algemeen/1969402/agressie-en-eng-gedrag-hoort-bij-politiewerk.html

'Agressie en eng gedrag hoort bij politiewerk'
Uitgegeven: 26 mei 2009 11:53
Laatst gewijzigd: 26 mei 2009 12:38

AMSTERDAM - Politiemensen moeten kunnen omgaan met agressie en zelfs angstaanjagend gedrag van burgers. Dat hoort bij het politiewerk, vindt de politierechter in Amsterdam.
 
De rechter vond het dinsdag dan ook niet nodig een verdachte van bedreiging van politieagenten een twee keer zo hoge straf op te leggen, zoals het Openbaar Ministerie (OM) wilde.

Dinsdag vindt in de rechtbank in Amsterdam een zogenoemde themazitting plaats. Zeventien verdachten van bedreiging van ambtenaren in functie staan terecht.



 
Het gaat om zaken als bedreiging en mishandeling van agenten, ambulancepersoneel en personeel in het openbaar vervoer.


Taakstraf

De rechter gaf wel een verhoogde straf, omdat de betreffende man ambtenaren in functie met de dood had bedreigd. De verdachte kreeg een taakstraf van zestig uur, waar veertig uur normaal is als het niet om ambtenaren gaat.

Het OM wil met de themazittingen, die vanaf juli om de twee maanden zullen plaatsvinden, een signaal afgeven dat geweld tegen mensen met een publieke functie niet wordt getolereerd.

Vuistregel daarbij is dat indien mogelijk justitie een dubbel zo hoge straf eist als normaal. Het is aan de rechter te bepalen of een verdachte die uiteindelijk ook krijgt.


Straatcoaches

De politierechter vindt dat ook voor straatcoaches geldt dat ze moeten kunnen omgaan met agressie. Het is hun taak om het een beetje prettig te houden op straat. De rechter vindt het anders als het bijvoorbeeld om agressie tegen ambulancepersoneel gaat.

Die hebben een andere functie en zijn er niet voor opgeleid om met dergelijk gedrag om te gaan; het hoort niet bij hun werk.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geďnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #437 Gepost op: 26 mei 2009, 12:58:08
Agressie horend bij het beroep politie, ja.
Geweld tegen de politie wanneer zij bezig zijn hun taak te verrichten? Nee !!
Uiteraard krijgen zij te maken met agressieve arrestanten, maar omstanders welke zich tegen de politie keren, daar horen zij niet mee in aanraking te komen.

Daarom mag de politie van mij best harder optreden. Zij beoefenen hun taak, maar worden vaak genoeg lastiggevallen. Verdedigen zij zich, door met harde hand op te treden, dan zijn zij het bokje, want dan zijn tere zieltjes ineens gekwetst.

Als ik alleen op youtube al lees, wat voor grote mond mensen over de politie hebben.... zal het me niets verbazen dat de politie een keer terugslaat


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #438 Gepost op: 26 mei 2009, 16:34:29
kijk en dat bedoel ik nu met vertrouwen in de rechterlijk macht.... ::)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #439 Gepost op: 26 mei 2009, 22:13:19
@Grizz. Helaas heb je weer gelijk gehad.
Schandalig... Ik hoop dat de politiebond en/of de politiek hier mee aan de gang gaat want als het zo gaat met de rechterlijke macht dan dwalen (lees: glijden) we wel heel erg af.

2 x 0 = 0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.