Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 542478 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #500 Gepost op: 25 augustus 2009, 13:04:42
Hulpdiensten getreiterd
Door COEN VAN KRANENBURG

LEIDSCHENDAM - Hinderlijk gedrag van omstanders bij de reanimatie van een 76-jarige Leidschendammer heeft zondag niet bijgedragen aan diens latere dood.  Politiewoordvoerder Wim Hoonhout heeft dit verklaard.

De bejaarde overleed in ziekenhuis Antoniushove nadat hij op de Prins Johan Willem Frisolaan in Leidschendam onwel was geworden en op zijn hoofd was gevallen. Agenten en een toevallig passerende huisarts probeerden hem te reanimeren. Zij werden daarbij gehinderd door nieuwsgierige passanten.

Volgens Hoonhout stonden de omstanders zo dicht op de hulpverleners dat die te weinig bewegingsvrijheid hadden. Ook toen ambulancepersoneel arriveerde, dat de reanimatie overnam, bleef de situatie penibel. „Als je een koffer uit de ambulance moest hebben, moest je eerst door een kluwen van mensen. Dat is heel vervelend, maar het betekent niet dat de man had kunnen worden gered als omstanders ons meer ruimte hadden gegeven.’’

Het publiek werd hierop gesommeerd afstand te nemen, waarop enkele omstanders de confrontatie met de politie zochten. Een 14-jarige jongen uitte grove beledigingen en zijn 23-jarige broer ging door het lint, waarop vier familieleden zich ermee gingen bemoeien. De oudste broer werd aangehouden de ander moest zich later op het politiebureau melden om de zaak uit te praten.

Volgens Hoonhout kozen de agenten er bewust voor de jongste van de twee niet op te pakken. „Dan zou de zaak wel eens verder uit de hand hebben kunnen lopen.” Hij wijst erop dat niet alle omstanders vervelend waren. „Veruit de meesten gaven gehoor aan ons verzoek om ruimte te maken.”

Bron: AD


Tsja, wie zou niet door het lint gaan als werd gevraagd of je opzij wil gaan............  :-X
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #501 Gepost op: 26 augustus 2009, 07:24:42
Ongelovelijk ... de brutaliteit ... zomaar sommeren afstand te nemen ... wie denken ze wel dat ze zijn? ... het is hier toch geen politiestaat? ... bovendien ... dan kan je toch niets meer zien? ... en waarom moet IK nu uitgerekend aan de kant? ... Dat kan toch niet zomaar? ... ( zucht )
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Bart S

  • Gast
Reactie #502 Gepost op: 31 augustus 2009, 16:13:22
Gewelddadige nacht aan de Van der Hooplaan

Bron: Amstelveenweb
31-08-2009

Tijdens de nacht van zaterdag 29 en zondag 30 augustus 2009 waren er ongeregeldheden ontstaan tussen buurtbewoners en jongeren aan de Van der Hooplaan in Amstelveen. Volgens een buurtbewoonster heeft de grote groep jongeren vuurwerk afgestoken, welke naar confrontaties leidde. Ook werd iemand op gewelddadige wijze met een ijzeren staaf bewerkt.

De politie moest aan het pas komen, om de jongeren en buurtbewoners in het gareel te houden. Toen een politieman vechtende mensen uit elkaar wilde halen, keerde de hele groep zich tegen de dienstdoende ambtenaar. Met behulp van politiehonden heeft de politie toch kans gezien, om vijf jongeren en een aantal agressieve buurtbewoners aan te houden en af te voeren naar het politiebureau. Lees ook het verhaal: Jongeren reageren

Jongeren reageren op : Jongeren slaags met politie Amstelveen
WIJ WAREN ER BIJ ! - 30 augustus 2009

INGEZONDEN Een grote groep jongeren heeft in de nacht van zaterdag op zondag de confrontatie gezocht met buurtbewoners en de politie in Amstelveen. Er werden klappen uitgedeeld en de hondenbrigade moest in actie komen. Oorzaak hiervan is dat de groep jongeren vuurwerk aan het afsteken was. Toen buurtbewoners hier iets van zeiden werden ze geslagen. Volgens de politie zijn er 5 mensen aangehouden. Naast jongeren zitten ook enkele buurtbewoners die zich hebben misdragen vast.
Het is juist dat er na aanleiding van een verjaardag vuurwerk is afgestoken en dat er niet voldoende bij stil is gestaan dat dit overlast zou veroorzaken. Als wij hier op als groep waren aangesproken dan hadden wij hier natuurlijk mee opgehouden, wij vinden het dan ook erg vervelend dat mensen hier last van hebben gehad.
Maar,
2 buurtbewoners gingen ons zonder waarschuwing meteen te lijf met een ijzeren staaf en een houten knuppel. Beide heren begonnen dreigend met hun meegenomen wapens te duwen. In eerste instantie dachten wij dat het bij een dreiging zou blijven en probeerde wij in gesprek te komen met de beide heren, hoewel wij ons erg bedreigt voelde. Toen een van de beide heren een jongen op de grond duwde en een meisje met de ijzeren staaf vol in haar gezicht sloeg, zonder dat wij in eerste instantie op een agressieve manier gereageerd hadden, want hier waren wij veel te bang voor. Werd het een gaos.
Enkele van ons rende weg en andere probeerde elkaar te helpen tegen het geweld van de beide heren. En hebben wij getracht ons zelf te verdedigen.
Hierna is er zo veel gebeurd dat wij het overzicht over de situatie en onze vrienden volledig kwijt waren. Toen de politie kwam was de situatie totaal uit de hand gelopen en bemoeide mensen die wij niet kende en ook niet bij ons feest hoorde zich met de ruzie.
Wij vinden het heel erg dat dit zo uit de hand is gelopen en begrijpen niet hoe dat heeft kunnen gebeuren. Nu lijkt het net alsof wij jongeren deze vechtpartij hebben veroorzaakt terwijl wij ons juist hebben geprobeerd te verdedigen. Enkele van ons zijn inderdaad opgepakt maar wij zijn vooral boos over het harde optreden van de politie terwijl wij hun aanwijzingen opvolgde. Een van de jongeren is geslagen terwijl hij handboeien om had en daarvoor meewerkte aan zijn arrestatie. Een aantal anderen kregen klappen met een wapenstok en ook zij luisterde daarvoor naar de aanwijzingen van de politie.
Natuurlijk kunnen wij niet instaan voor het gedrag van iedereen. Het kan best zijn dat er dingen zijn gebeurd door andere buiten onze groep en dat vinden wij dan ook heel erg. Maar er lijkt nu door oa. door de berichten op AT5 een beeld in de buurt te ontstaan alsof wij agressieve niet nadenkende jongeren zijn en mensen in de buurt bang voor ons zouden moeten zijn.
Wij hopen dat door ons stukje wij in ieder geval in onze eigen buurt niet met scheven ogen worden aangekeken want ook wij willen ons gewoon veilig voelen in onze eigen buurt.

Reactie:

Nou nou, wij waren erbij..Ik moet zeggen een gedeelte van het varhaal valt helemaal te beamen, maar ik was er ook bij en het ging niet helemaal zoals jij zei!!

De buurtbewoner met een staaf, ja oké, vanaf net daarna ben ik er ook helemaal bij geweest, want van die buurman heb ik niet gezien, maar dat geloof ik nog wel.

Dat jullie daarna netjes de politie opvolgen...Daar klopt niets van!!! Ten eerste vraag ik me af of jullie alles nog weten..Jullie waren niet dronken, echter stomdronken. Vielen met een groep van circa 15 man twee agenten aan!!! Er was geen sprake van agressief gedrag namens die agenten, ze werden aangevallen door de groep jeugd en een nog wat ouder heerschap, toen zij met jullie in gesprek wilden. Die agenten waren zo in het nauw, zij hebben versterking gevraagd van andere politieagenten. Jullie vielen, terwijl dit gebeurde, een man aan waar jullie bovenop sprongen in de bosjes.
Toen kwam er heel veel politie overal vandaan.
Toen die er waren wilde een gedeelte van jullie verhaal halen in een flat. Waarbij een ruit sneuvelde en veel geweld door JULLIE werd gebruikt!!!

Er is meerdere malen daarna door de agenten geschreeuwd dat er geslagen zou gaan worden als jullie niet weg zouden gaan, en naar huis zouden gaan...

Ik sprak nog een ouder van jullie, deze beaamde dat jullie niet alleen onder invloed waren van alcohol, maar ook onder invloed van drugs (jointjes)!!

De buurtbewoners en mensen die er niets mee ta maken hadden werden ook aangesproken door agenten, er werd netjes verteld dat wij beter weg konden gaan, er zouden agenten zo iedereen weg gaan sturen en er zouden honden worden ingezet.. De buurtbewoners waren niet dronken en hebben dat ook gedaan. Nou, de buurtbewoners hebben geen klappen gehad.
En jij wil nu zeggen dat de politie onnodig geweld heeft gebruikt??? Ze hebben meerdere malen gewaarschuwd, mensen ondertussen nog netjes te woord gestaan, de boel geprobeerd te sussen, maar dan worden ze aangevallen, ze hebben meerdere malen geroepen en verteld wat de consequenties zouden zijn en daarnaast wilden ze JULLIE helpen, maar hebben JULLIE dat zelf om zeep geholpen...

Groetjes Wie wat waar? DIE ER OOK BIJ WAS!!!!

Bron: http://www.amstelveenweb.com/nieuws-Gewelddadige-nacht-aan-de-Van-der-Hooplaan&newsid=102854502
en: http://www.echo.nl/an-an/buurt/ingezonden/907695/jongeren.reageren.op.jongeren.slaags.met.politie.amstelveen/


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #503 Gepost op: 5 september 2009, 15:28:01
Jongere werkt ambulance tegen na auto-ongeval

DEURNE -  Ambulancemedewerkers zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag flink tegengewerkt toen zij te hulp wilden schieten bij een auto-ongeval in Deurne. Een van de inzittenden, een 16-jarige jongen uit Helmond, dreigde de hulpverleners te slaan als zij niet snel genoeg zouden helpen. Dat meldde de politie zaterdag.

De baldadige tiener was met vier andere jongeren uit Helmond onderweg. De 19-jarige automobilist reed om onbekende redenen tegen een boom.

Brandweerlieden, die ook ter plaatse waren, konden de 16-jarige jongen tegenhouden. Wel zag de jongen kans een spiegel van de ambulance te vernielen. Agenten hielden de jongen korte tijd later aan, zo liet de politiewoordvoerder weten. De slachtoffers zijn met onbekende verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. Van de beginnend bestuurder werd een bloedproef afgenomen, waarna hij zijn rijbewijs moest inleveren.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4763732/__Jongere_werkt_ambulance_tegen__.html?p=14,1


Gast48368

  • Gast
Reactie #504 Gepost op: 5 september 2009, 16:12:24
Het is weer eens zover........ :-X

Jongere werkt ambulance tegen

Uitgegeven: 5 september 2009 13:08
Laatst gewijzigd: 5 september 2009 13:24

DEURNE - Ambulancemedewerkers zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag flink tegengewerkt toen zij te hulp wilden schieten bij een auto-ongeval in Deurne.
 Een van de inzittenden, een 16-jarige jongen uit Helmond, dreigde de hulpverleners te slaan als zij niet snel genoeg zouden helpen. Dat meldde de politie zaterdag.

De baldadige tiener was met vier andere jongeren uit Helmond onderweg. De 19-jarige automobilist reed om onbekende redenen tegen een boom.



 

Brandweer

Brandweerlieden, die ook ter plaatse waren, konden de 16-jarige jongen tegenhouden. Wel zag de jongen kans een spiegel van de ambulance te vernielen.

Agenten hielden de jongen korte tijd later aan, zo liet de politiewoordvoerder weten. De slachtoffers zijn met onbekende verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis.

Van de beginnend bestuurder werd een bloedproef afgenomen, waarna hij zijn rijbewijs moest inleveren.

© ANP


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #505 Gepost op: 5 september 2009, 16:38:58
Bedankt voor je kopie van je voorganger  O0 ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


sylvester1986

  • Gast
Reactie #506 Gepost op: 5 september 2009, 17:03:38
Die mensen die hulpdiensten dwars zitten zouden echt eens gruwelijk op hun flikker moeten krijgen >:(
en dan niet met een taakstrafje er mee weg komen.
soms snap ik niet waarom zoiets niet harder gestraft wordt.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #507 Gepost op: 5 september 2009, 17:44:26
Pilletje, drankje ? Combinatie van beiden ? Agressief gedrag door dit gebruik ?

Oplossing voor dit probleem : Wet -en regelgeving aanpassen waardoor strengere aanpak mogelijk wordt.
(Jeugd)dententie, confronterende werkstraf, verplichte gedragscorrigerende cursus en drinkverbod bij elk geweld tegen welke hulpverleners of medemens dan ook.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


sylvester1986

  • Gast
Reactie #508 Gepost op: 5 september 2009, 19:07:15
Ik snap dus niet dat het niet strenger gestraft wordt, maar wat u bedoelt zijn de oorzaken waarom mensen geweld toepassen.
Die maatregels die u noemt, hoeveel % dat zoiets krijgt valt weer in de herhaling?
Zijn daar ook cijfers van?
Ik ben daar wel benieuwd naar.


Gast48368

  • Gast
Reactie #509 Gepost op: 5 september 2009, 23:04:03
Bedankt voor je kopie van je voorganger  O0 ;D

Het bericht van mijn "voorganger" had ik gekopieerd uit "uit de media" en ik vond het hier meer op zijn plaats.  ;)