Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 530759 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #570 Gepost op: 16 november 2009, 12:17:24
Stukje uit de ambtsinstructie van de politie en de koninklijke marechaussee.

§ 2. Vuurwapens

Artikel 7

   1. Het gebruik van een vuurwapen, niet zijnde een vuurwapen waarmee automatisch vuur of lange afstandsprecisievuur kan worden afgegeven, is slechts geoorloofd:

        a. om een persoon aan te houden ten aanzien van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen dat hij een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd vuurwapen bij zich heeft en dit tegen personen zal gebruiken;

        b. om een persoon aan te houden die zich aan zijn aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken, en die wordt verdacht van of is veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf

            1°. waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van vier jaren of meer is gesteld, en

            2°. dat een ernstige aantasting vormt van de lichamelijke integriteit of de persoonlijke levenssfeer, of

            3°. dat door zijn gevolg bedreigend voor de samenleving is of kan zijn.


        c. tot het beteugelen van oproerige bewegingen of andere ernstige wanordelijkheden, indien er sprake is van een opdracht van het bevoegd gezag en een optreden in gesloten verband onder leiding van een meerdere;

        d. tot het beteugelen van militaire oproerige bewegingen, andere ernstige militaire wanordelijkheden of muiterij indien de militair van de Koninklijke marechaussee in opdracht van de minister van Defensie dan wel de officier van justitie te Arnhem belast met militaire zaken in gesloten verband onder leiding van een meerdere optreedt.

    2. Het gebruik van het vuurwapen in de gevallen, bedoeld in het eerste lid, onder a en b, is slechts geoorloofd tegen personen en vervoermiddelen waarin of waarop zich personen bevinden.

    3. In de gevallen, bedoeld in het eerste lid, onder a en b, wordt van het vuurwapen geen gebruik gemaakt, indien de identiteit van de aan te houden persoon bekend is en redelijkerwijs mag worden aangenomen dat het uitstel van de aanhouding geen onaanvaardbaar te achten gevaar voor de rechtsorde met zich brengt.

    4. Onder het plegen van een misdrijf, bedoeld in het eerste lid, onder b, worden mede begrepen de poging en de deelnemingsvormen, bedoeld in de artikelen 47 en 48 van het Wetboek van Strafrecht.

Let op, lid 1 hebben jullie niet genoemd maar die is juist zo belangrijk:

1°. waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van vier jaren of meer is gesteld, EN

Er staat namelijk EN. Er moet dus altijd sprake zijn van een misdrijf 'van 4 jaar of meer' met daarbij de bijkomstigheid lid 2 en/of lid 3. Daar was hier natuurlijk wel degelijk sprake van.

Citaat
kleine aanvulling, Ja met aanhoudingsvuur mag je een verdachte in de rug schieten... na ja rug, aanhoudingsvuur is gericht schieten op de benen van de verdachte
geplaatst op: Vandaag om 12:02:43
Geplaatst door: grizz

Dat lijkt me niet de bedoeling! Men word niet voor niets getraind op de 15 meter op de benen te vuren en niet op de rug. Dit is dus niet toegestaan, bij een buikschot zakt men tenslotte ook voor de toets.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #571 Gepost op: 16 november 2009, 12:29:58
Let op, lid 1 hebben jullie niet genoemd maar die is juist zo belangrijk:

1°. waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van vier jaren of meer is gesteld, EN

Er staat namelijk EN. Er moet dus altijd sprake zijn van een misdrijf 'van 4 jaar of meer' met daarbij de bijkomstigheid lid 2 en/of lid 3. Daar was hier natuurlijk wel degelijk sprake van.

Dat lijkt me niet de bedoeling! Men word niet voor niets getraind op de 15 meter op de benen te vuren en niet op de rug. Dit is dus niet toegestaan, bij een buikschot zakt men tenslotte ook voor de toets.

zucht.... ik zal er de volgende keer een smilie bijzetten, ik zet er niet voor niets bij dat het gericht schieten op de benen is...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #572 Gepost op: 16 november 2009, 12:32:46
zucht.... ik zal er de volgende keer een smilie bijzetten, ik zet er niet voor niets bij dat het gericht schieten op de benen is...

Tegenwoordig kan niemand meer tussen de regels door lezen ... hihihi...
Das een betere instructies dan bij de marns.... daar is twee keer kort achter elkaar... eerst gericht dan in de lucht...  ;D ::)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #573 Gepost op: 16 november 2009, 14:19:51
zucht.... ik zal er de volgende keer een smilie bijzetten, ik zet er niet voor niets bij dat het gericht schieten op de benen is...
Mij was wel duidelijk wat je bedoelde maar er was wel gelegenheid om je
tekst verkeerd te lezen <smiley>


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #574 Gepost op: 16 november 2009, 16:00:53
Wat een drama weer om niets...ik wil de burger ook nog wat bij brengen. Je leest er namelijk snel overheen.Mensen die er al verstand van hebben zullen namelijk begrijpen wat je bedoelt, de gemiddelde lezer niet.  Gebruik evt een smiley als je iets wil duidelijk maken. Ik vond dit nu niet echt iets om grappen over te maken ( :$ )


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #575 Gepost op: 17 november 2009, 16:32:38
Agent in been gestoken

Gepubliceerd op 17 november 2009, 16:09
Laatst bijgewerkt op 17 november 2009, 16:27
Haarlem -  

Op het Leonardo Da Vinceplein in Meerwijk is een dinsdagmiddag in zijn been gestoken in de Vomarsupermarkt. De aanleiding van de steekpartij is nog onduidelijk volgens een politiewoordvoerster. Ook is nog niet duidelijk volgens de politie waarmee de agent 'geprikt is'.

De politie rukte massaal uit. Later meer informatie.
p2kflex
15:17:55 17-11-09GROUP-112147 A1 VOMAR #1014# LEONARDO DA VINCIPLEIN 4 HAARLEM RITNR 47049
0126147Ambu 12-147 (GGD Kennemerland)
Samen sterk in de hulpverlening!


just me

  • Boa OV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
Reactie #576 Gepost op: 17 november 2009, 16:37:01
Haarlem - Een politieagent is dinsdagmiddag bij de Vomar aan het Leonardo Da Vinceplein in Haarlem in zijn been gestoken. Vermoedelijk vond het voorval rond kwart over drie plaats.

Meer informatie en foto's volgen later!
 
bron: ab-radio


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #577 Gepost op: 18 november 2009, 10:13:44
Agent in been gestoken
--------------------------------------------------------------------------------
15:17:55 17-11-09  GROUP-1 12147 A1 VOMAR #1014# LEONARDO DA VINCIPLEIN 4 HAARLEM RITNR 47049
Agent in been gestoken

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article5449869.ece/Agent-in-been-gestoken

Gepubliceerd op 17 november 2009, 16:09
Laatst bijgewerkt op 17 november 2009, 21:05

haarlem -  
Op het Leonardo Da Vinceplein in Meerwijk is een dinsdagmiddag deen agent in zijn been gestoken in de Vomarsupermarkt. De aanleiding van de steekpartij is nog onduidelijk volgens een politiewoordvoerster. Ook is nog niet duidelijk volgens de politie waarmee de agent 'geprikt is'.

De agent was in de zaak aanwezig om een aanhouding te verrichten voor diefstal, toen omstanders zich ermee gingen bemoeien en er onenigheid ontstond. De later aangehouden verdachte, die zich in een rolstoel verplaatst, reed twee maal met opzet tegen een van de politiemensen aan. Een van de agenten duwde de man in de rolstoel weg, waarna deze ten val kwam. De man stak de politieman vervolgens met een scherp voorwerp in zijn been. De politieman heeft zich in een ziekenhuis laten behandelen aan zijn verwondingen, maar mocht het ziekenhuis na enige tijd verlaten. Behalve de verdachte, zijn nog drie mensen aangehouden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #578 Gepost op: 18 november 2009, 10:39:59
BEVEILIGINGSMEDEWERKERS BEDREIGD EN MISHANDELD (18-11-2009)

http://www.politie-amsterdam-amstelland.nl/get.cfm?id=8662

Een 40-jarige man is aangehouden nadat hij in Amsterdam-Zuidoost onder andere een beveiligingsmedewerker met een hamer op zijn hoofd had geslagen. De verdachte had daarvoor andere beveiligers met een hamer bedreigd en een deuk in hun dienstauto geslagen. De geweldpleger werd direct aangehouden en overgedragen aan de politie. De verdachte is ingesloten en in bewaring gesteld.

Twee beveiligers werden in de nacht van maandag 16 op dinsdag 17 november rond halfdrie ter hoogte van de flat Geldershoofd geconfronteerd met een zeer agressieve man. Hij schreeuwde in de richting van een aantal passanten. Vervolgens richtte hij zijn agressie op de twee beveiligers die in hun dienstauto zaten. De man uitte bedreigingen in de richting van de beveiligers. Hij haalde een hamer tevoorschijn, dreigde daarmee en sloeg een deuk in de auto. Daarna vluchtte hij op de fiets weg. Een van de beveiligers ging achter de geweldpleger aan. Ter hoogte van de flat Kraaienest wist een andere beveiliger de man aan te houden. Tijdens deze aanhouding werd hij met een hamer op en tegen het hoofd geslagen en liep hij een zware verwonding aan een van zijn handen op.

De gewaarschuwde politie kon direct de aangehouden man overnemen en naar een politiebureau overbrengen. De gewonde beveiliger is voor behandeling naar het ziekenhuis overgebracht. De zaak is in behandeling bij de wijkteamrecherche van het bureau Ganzenhoef. De verdachte is mogelijk al bij een eerdere geweldpleging betrokken geweest.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #579 Gepost op: 18 november 2009, 11:21:43
Edenaar schopt politieambtenaar

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/424911/Edenaar-schopt-politieambtenaar-1.htm
woensdag 18 november 2009 | 09:59 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 18 november 2009 | 10:03

EDE - Een 50-jarige man uit Ede is in de nacht van dinsdag op woensdag aangehouden, omdat hij een politieambtenaar zou hebben geschopt.

De man werd eerder aangehouden op de Stationsweg in Ede, omdat hij met drank op achter het stuur zat. Hij blies 1,17 promille, ruim tweemaal zoveel als is toegestaan. Bovendien kon de man geen rijbewijs tonen.

Toen hij werd ingesloten in een cel, verzette de Edenaar zich en schopte hij de politieambtenaar.
Samen sterk in de hulpverlening!