Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 548279 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

AnneJan

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #710 Gepost op: 14 februari 2010, 19:39:33
Het gaat er juist om of het wel normaal is dat vanuit een groep van een paar honderdduizend Marokkanen zo vaak negatieve signalen komen en hoe dat komt. Dus dat zo'n relatief kleine groep zo overmatig vaak slecht in beeld is.

Inderdaad. Helaas vormen een aantal 'lastige Marokkanen' een verkeerd beeld van alle Marokkanen..  :-\
Zoals Pampie zegt:

Ik ben wel eens benieuwd naar het percentage van iedere bevolkingsgroep dat crimineel / asociaal bezig is, gerangschikt op leeftijd
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #711 Gepost op: 15 februari 2010, 15:08:45

Ik vind persoonlijk dat 'de Telegraaf' dit nieuws erg bevooroordeeld en eenzijdig brengt, alsof elke Marrokkaanse familie dit doet..  :-X

Dat het ziekenhuispersoneel bedreigd wordt kan natuurlijk niet door de beugel, hoe dan ook!

Is inmiddels algemeen geaccepteerd dat we 'het beestje bij de naam noemen' , 'zelfs' het Reformatorisch Dagblad doet dat  ;)

inmiddels gebruikt Het Reformatorisch Dagblad koppen die enige tijd geleden nog zelfs bij de Telegraaf not-done zouden zijn...

Marokkaan bedreigt journalist met de dood

http://www.refdag.nl/artikel/1461732/Marokkaan+bedreigt+journalist+met+de+dood.html
09-02-2010 11:20 | Binnenlandredactie

NIJMEGEN – Een 18-jarige man van Marokkaanse afkomst heeft vrijdag een journalist van dagblad de Gelderlander met de dood bedreigd.

Dat meldde de regionale krant dinsdag. De man is aangehouden door de politie.
Tja, ik vind het prima dat het beestje bij de naam wordt genoemd. Als er ergens een bijtincident met een Rottweiler heeft plaatsgevonden, noemt men ook vaak het beestje bij de naam.... :)
En Chinese spionnen noemen we ook gewoon Chinezen...en als wij ons weer eens op de Spaanse Costa's erg misdragen, heten wij tenslotte ook ''de Hollanders''....
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #712 Gepost op: 15 februari 2010, 15:33:08
'Ook vervolgen zonder aangifte'

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6031524/___Ook_vervolgen_zonder_aangifte___.html
ma 15 feb 2010, 05:30

DEN HAAG -  Bedreigers van ziekenhuispersoneel moeten direct vervolgd worden, ook zonder aangifte van het slachtoffer.

Die maatregel stelt VVD-Kamerlid Teeven voor. "We gaan niet meer op die aangifte wachten", zegt hij. Nu is vaak eerst bewijs nodig dat slachtoffers pijn of letsel hebben geleden. Maar camerabeelden van de aanvallen, de verklaring van toesnellende agenten en ziekenhuisgegevens van de familie moeten volgens Teeven voldoende zijn voor justitie om deze belagers direct aan te pakken. Teeven: "Juist ziekenhuizen hebben beelden en patiëntengegevens. Ze weten best wie de daders zijn. Dan moet je meteen vervolgen om personeel te beschermen." Teeven reageert met die voorstellen op nieuwe bedreigingen aan het adres van verplegers, dit keer door familieleden van een overleden Marokkaanse patiënt in het Sint Jandalsziekenhuis in Harderwijk. Eerder werd personeel in Bergen op Zoom en Nijmegen door familie bedreigd.

PvdA-Kamerlid Heerts vindt dat verplegers aangifte bij de politie in het ziekenhuis zelf moet kunnen doen. "Indien nodig anoniem", aldus Heerts. Daders krijgen in zijn plan meteen een gebiedsverbod, gevolgd door een snelrechtszaak waarbij ze alle kosten moeten betalen
Samen sterk in de hulpverlening!

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #713 Gepost op: 16 februari 2010, 11:40:35
Inderdaad. Helaas vormen een aantal 'lastige Marokkanen' een verkeerd beeld van alle Marokkanen..  :-\
Zoals Pampie zegt:

En die lastige Marokkanen geef je gewoon een zak met geld om een feestje te vieren want dan gedragen zij zich tenminste.

En als dat lukt deel je gewoon boekenbonnen uit als dank!

Hoe simpel kan een oplossing zijn.....  :-X
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

AnneJan

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #714 Gepost op: 17 februari 2010, 10:25:44
En die lastige Marokkanen geef je gewoon een zak met geld om een feestje te vieren want dan gedragen zij zich tenminste.

En als dat lukt deel je gewoon boekenbonnen uit als dank!

Hoe simpel kan een oplossing zijn.....  :-X

Ja, daar kan ik met mn hoofd ook niet bij.. 'T moet niet raarder worden!  >:(

Is inmiddels algemeen geaccepteerd dat we 'het beestje bij de naam noemen' , 'zelfs' het Reformatorisch Dagblad doet dat  ;)

Tsja, het is en blijft een feit dat ze van Marokkaanse afkomst zijn..  :P
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.

debaert

• Forum gebruiker
Reactie #715 Gepost op: 17 februari 2010, 10:52:25

Ik vind persoonlijk dat 'de Telegraaf' dit nieuws erg bevooroordeeld en eenzijdig brengt, alsof elke Marrokkaanse familie dit doet..  :-X

ik heb in de afgelopen 2 maanden in de zaak waar ik werk 4 5 keer min of meer direct met criminaliteit te maken gehad, 2 keer bedreiging, 1 keer poging tot mishandeling en een oud vrouwtje wat werd gerold, en een winkeldiefstal.
Ik woon en werk in een dorp met zeer weinig bijna geen allochtonen. Toch werden mijn collega's 2 keer bedreigd door jongeren van Marokkaanse en Antilliaanse afkomst, is een collega mishandeld door een Marokkaan, is het oude vrouwtje gerold door een stel (vermoedelijke) Roemenen en werd er een winkeldiefstal gepleegd door een Nederlander (die 'weggelopen' was uit een centrum voor psychische gezondheidszorg).
Ik durf te stellen dat mijn collega's en ik eenieder, ongeacht afkomst, hetzelfde behandelen. Dat kan/mag dus geen rol spelen.

Snap jij dan dat ook ik onderhand last krijg van (voor)oordelen? Zijn het nog wel vóóroordelen?
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #716 Gepost op: 17 februari 2010, 20:38:45
Ik ben wel eens benieuwd naar het percentage van iedere bevolkingsgroep dat crimineel / asociaal bezig is, gerangschikt op leeftijd  ;) :)

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/236094/Schokkende-cijfers-criminaliteit-Marokkanen-Rotterdam.htm

Citaat:

''Etniciteit
Er is geen wettelijke basis voor het registreren van de etnische achtergrond van een individuele verdachte. ‘Rotterdam, en dat is revolutionair, doet dat wel’, zegt Bovenkerk.

Sinds 2002 koppelt Rotterdam alle gegevens van onder andere politie, jeugdzorg en consultatiebureaus aan individuen van wie de etniciteit bekend is.

Uit de berekening van Bovenkerk blijkt nu dat 90 procent van de jongens met een Marokkaanse achtergrond recidiveert, tegenover 60 procent van de autochtonen. Hij verwacht dat de Rotterdamse cijfers ook gelden in andere steden. ‘Daar horen we dezelfde geluiden.''

Nog een van Elsevier:

‘Ik kan die cijfers niet plaatsen,’ zei Aboutaleb vandaag in de gemeenteraad.

Volgens de burgemeester is het onjuist dat negen op de tien Marokkanen in herhaling valt.'

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/FA26E32C-250B-4D1D-B3B9-35085B6C48BC/0/2005verdachtvancriminaliteit.pdf

''Het algemene beeld dat bij Antillianen en Marokkanen een probleemgroep
voorkomt, wordt door onze resultaten ondersteund. Bij de Marokkanen zijn
zowel de eerste als de tweede generatie vaker dan autochtonen en de meeste
andere herkomstgroeperingen verdachte van een misdrijf
; bij hen gaat het
relatief vaak om vermogensdelicten. Bij de Antillianen gaat het voornamelijk
om de jongeren van de eerste generatie, waarbij een opvallend hoog
percentage verdachte meisjes (4,5% van de Antilliaanse meisjes). De tweede
generatie Antillianen is nog wel vaker verdachte dan hun autochtone
leeftijdsgenoten, maar minder vaak dan de eerste generatie. Zowel bij de
eerste als de tweede generatie Antillianen zijn de 15-17 jarigen relatief vaak
verdachte. Bij de Antillianen gaat het naast vermogensdelicten relatief vaak
om ‘overige delicten’ waaronder ook de drugsdelicten vallen.''

En nog eentje dan:

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2005/04_april/23/binnenland/0423_1930_criminelen.xml

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #717 Gepost op: 17 februari 2010, 20:45:59
percentages zeggen mij niet zoveel... ;) Graag absolute getallen  :)

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #718 Gepost op: 17 februari 2010, 20:48:24
In het CBS linkje staan keurige cijfers, als je wat naar beneden scrollt.  ::)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #719 Gepost op: 17 februari 2010, 21:05:06
uit het cbs rapport

Citaat

(...)

De multivariate analyses wijzen uit dat ook na de correcties voor
achtergrondkenmerken de meeste allochtone groeperingen onder de
geregistreerde verdachten zijn oververtegenwoordigd. Tegelijkertijd is echter
ook te constateren dat de verschillen die er bestaan tussen autochtonen en
allochtonen voor bijna de helft ‘verklaard’ kunnen worden doordat groepen
verschillen in leeftijd en geslacht. Bovendien blijkt dat door rekening te
houden met sociaal-economische kenmerken nog eens een aanzienlijk deel
van de verschillen verdwijnt, en dit ondanks de beperkte meting van sociaaleconomische
positie in dit onderzoek.

(...)

In absolute aantallen
verdachten zijn, na de autochtonen met 102.000 personen, met elk ruim
10.000 personen de Marokkanen en Surinamers de grootste groepen, gevolgd
door de Turken (7.500) en de Antillianen (6.600).

(...)

Dus 3x meer autochtone nederlanders dan 'nieuwe' NL'ers zijn verdachte geweest..... Waar heb ik dat ergens in een krant kunnen lezen?  ::)