Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 530765 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #740 Gepost op: 7 maart 2010, 19:32:14
Edenaar slaat agent bij arrestatie

EDE - Een 36-jarige Edenaar is in de nacht van vrijdag op zaterdag in zijn woonplaats opgepakt, omdat hij een agent zou hebben geslagen. Ook zou hij agenten hebben bedreigd.

De man was betrokken bij een opstootje op het Museumplein in Ede. Agenten vorderden hem om weg te gaan. Ondanks pogingen van een omstander om de man weg te krijgen, gebeurde dit niet.

De Edenaar zou de agenten vervolgens hebben bedreigd. Hierop werd hij aangehouden, waarbij hij zich verzetten. Daarbij zou hij een van de agenten hebben geslagen.


http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/521821/Edenaar-slaat-agent-bij-arrestatie.htm


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #741 Gepost op: 7 maart 2010, 19:38:41
Die collega's in Ede hebben het dit weekend wel te verduren gehad zeg!  :o :-\

Sterkte voor hen ( en alle andere hulpverleners die met geweld te maken hebben/hebben gehad )


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #742 Gepost op: 8 maart 2010, 21:08:04
Politieagenten bekogeld met hete kolen

Politieagenten zijn maandagmiddag in Almelo bekogeld met hete kolen.

De agenten wilden een woning aan de Parallelweg ontruimen na een brandmelding. De bewoonster was overstuur en weigerde mee naar buiten te gaan. Toen agenten haar toch mee probeerden te nemen gooide zij een pan met hete kolen in hun richting. De vrouw is daarop overmeesterd en mee naar het bureau genomen. Niemand raakte gewond en de brand kon kort daarna worden geblust. De politie onderzoekt de oorzaak van de brand.

www.rtvoost.nl


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #743 Gepost op: 9 maart 2010, 12:57:14
Arrestant geeft agent kopstoot

WIJHE - Een 28-jarige man uit Raalte is er gisterochtend in Wijhe in geslaagd een politieagent een kopstoot te geven in een politieauto. De diender raakte bij het voorval gewond aan zijn gezicht.
 De man werd afgevoerd in een politieauto, alwaar hij zich behoorlijk agressief begon te gedragen. Eerst schopte hij meermaals tegen de portierdeur van de auto, waarna de politieman naast hem het moest ontgelden. Bij schermutselingen slaagde de Raaltenaar erin de 36-jarige agent een kopstoot uit te delen.

Er moesten vervolgens meerdere politiemensen aan te pas komen om de man in bedwang te houden. Daarna is hij afgevoerd naar het politiebureau in Deventer. Ook daar liet hij zich nog gelden door de gewonde agent meermaals te beledigen. De politieman heeft aangifte gedaan van bedreiging en mishandeling. Tegen de dader is proces-verbaal opgemaakt.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/6241103/__Arrestant_geeft_agent_kopstoot__.html?view=print
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #744 Gepost op: 9 maart 2010, 13:13:49
Politieagenten bekogeld met hete kolen

Politieagenten zijn maandagmiddag in Almelo bekogeld met hete kolen.

De agenten wilden een woning aan de Parallelweg ontruimen na een brandmelding. De bewoonster was overstuur en weigerde mee naar buiten te gaan. Toen agenten haar toch mee probeerden te nemen gooide zij een pan met hete kolen in hun richting. De vrouw is daarop overmeesterd en mee naar het bureau genomen. Niemand raakte gewond en de brand kon kort daarna worden geblust. De politie onderzoekt de oorzaak van de brand.

www.rtvoost.nl

Arrestant geeft agent kopstoot

WIJHE - Een 28-jarige man uit Raalte is er gisterochtend in Wijhe in geslaagd een politieagent een kopstoot te geven in een politieauto. De diender raakte bij het voorval gewond aan zijn gezicht.
 De man werd afgevoerd in een politieauto, alwaar hij zich behoorlijk agressief begon te gedragen. Eerst schopte hij meermaals tegen de portierdeur van de auto, waarna de politieman naast hem het moest ontgelden. Bij schermutselingen slaagde de Raaltenaar erin de 36-jarige agent een kopstoot uit te delen.

Er moesten vervolgens meerdere politiemensen aan te pas komen om de man in bedwang te houden. Daarna is hij afgevoerd naar het politiebureau in Deventer. Ook daar liet hij zich nog gelden door de gewonde agent meermaals te beledigen. De politieman heeft aangifte gedaan van bedreiging en mishandeling. Tegen de dader is proces-verbaal opgemaakt.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/6241103/__Arrestant_geeft_agent_kopstoot__.html?view=print

Het is geweld maar dit vind ik wel in een andere orde dan het aanvallen van ambulance personeel of brandweermensen. Een agent houd iemand aan die daar niet van gediend is, dat is zijn werk toch? Een agent heeft toch niet voor niets geweld middelen gekregen om zich te verdedigen?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #745 Gepost op: 9 maart 2010, 13:21:13
Het is geweld maar dit vind ik wel in een andere orde dan het aanvallen van ambulance personeel of brandweermensen. Een agent houd iemand aan die daar niet van gediend is, dat is zijn werk toch? Een agent heeft toch niet voor niets geweld middelen gekregen om zich te verdedigen?

Ja en Nee. Agenten kunnen wat meer verwachten maar dat is nog
geen reden om geweld tegen ze te gebruiken.

Wel denk ik dat het eerste geval anders ligt. Het gaat om een ontruiming
(lees hulpverlening) en dus om geweld tegen een hulpverlener. Geweld mag
zeker dan niet aan de orde zijn. Maar er staat ook bij dat mevrouw overstuur
was. De vraag is dan of er sprake is van bewust geweld of (achteraf) niet
bedoeld geweld.

Het tweede geval is gewoon dom geweld.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #746 Gepost op: 11 maart 2010, 10:44:11
De man had eerder al de agent zijn excuses aangeboden en hem driehonderd euro schadevergoeding betaald. Voor de rechter was dat reden om een taakstraf van zestig uur op te leggen in plaats van de tachtig uur die de officier van justitie eiste.
[sarcasme]
Klinkt goed. Iedere agent die ik tegen kom in elkaar slaan, een paar dagen later mijn excuses aanbieden en een paar euro in de hand drukken als schadevergoeding. Gestraft word ik toch niet. Alleen een paar uurtjes taakstraf.
[/sarcasme]

Dat kan toch neit waar zijn? wel 60 uur taakstraf? Typisch Nederland.... Achter tralies dat soort gasten. En bij voorkeur de sleutel verliezen...
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #747 Gepost op: 11 maart 2010, 10:49:58
Ik ben het eens met palmpie, de politie mag verwachten dat niet alle klanten als makke lammetjes mee gaan en dus wel eens geweld gebruiken. Ik ben echter ook van mening, dat ondanks dat je het mag verwachten, het evengoed zwaar gestrafd mag worden omdat je daarmee een helder en duidelijk signaal aangeeft...

De tijd is wel een beetje over dat de politie alles maar de mond afhandelt. Praten zolang het kan en daadkrachtig als het moet... zo hoort het volgens mij en daarbij ontkom je af en toe niet aan geweld te gebruiken en vaak daarbij ook te ontvangen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #748 Gepost op: 11 maart 2010, 11:19:08
Ik ben het eens met palmpie, de politie mag verwachten dat niet alle klanten als makke lammetjes mee gaan en dus wel eens geweld gebruiken. Ik ben echter ook van mening, dat ondanks dat je het mag verwachten, het evengoed zwaar gestrafd mag worden omdat je daarmee een helder en duidelijk signaal aangeeft...

De tijd is wel een beetje over dat de politie alles maar de mond afhandelt. Praten zolang het kan en daadkrachtig als het moet... zo hoort het volgens mij en daarbij ontkom je af en toe niet aan geweld te gebruiken en vaak daarbij ook te ontvangen...

Geweld moet je nooit tollereren, ook niet richting de politie. Maar als agent mag je wel verwachten dat je af en toe met geweld tegen je geconfronteerd wordt. Daarvoor heb je ook hulpmiddelen gekregen om 'terug te slaan'.  ;)

Als ik amerikaanse programma's bekijk is het daar zelfs strafbaar als je niet mee werkt aan je arrestatie...  ;) Ook op de vluchtslaan voor de politie is al een strafbaar feit...  :P


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #749 Gepost op: 11 maart 2010, 11:47:03
Geweld moet je nooit tollereren, ook niet richting de politie. Maar als agent mag je wel verwachten dat je af en toe met geweld tegen je geconfronteerd wordt. Daarvoor heb je ook hulpmiddelen gekregen om 'terug te slaan'.  ;)

Als ik amerikaanse programma's bekijk is het daar zelfs strafbaar als je niet mee werkt aan je arrestatie...  ;) Ook op de vluchtslaan voor de politie is al een strafbaar feit...  :P

Maar we zitten hier niet in Amerika, waar iemand die niet stopt met gevaar voor z'n leven van de weg word geschoven ...
Vergeet niet dat de geweldsmiddelen er wel zijn maar in werkelijkheid maar relatief weinig gebruikt mogen worden, collega's die door een geboeide arrestant nog even een kopstoot krijgen, dan kun je met je geweldsmiddelen weinig doen.

Als ambulancemedewerker weet je ook dat mensen agressief kunnen reageren (medicijnen of juist door het ziektebeeld) maar dat is volgens mij ook geen vrijbrief om ''het dan maar goed te keuren''.

Als die pan met hete kolen richting de brandweer gegooid was, dan was het wel een ander verhaal? ??? :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !